چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140554
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲

تشریح آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و هواپیمای اوکراینی/ اخذ آخرین دفاع از فاطمی‌امین/ متواری شدن خانم متهم در پرونده فرمان دیزل

سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی را تشریح کرد و گفت: آخرین همکاری درباره ردمال صورت گرفت و اعدام ایشان به ۲۰ سال حبس کاهش یافته است و مدتی از حبس را پشت سرگذاشته و اگر اقدامی بخواهد صورت بگیرد اطلاع‌رسانی خواهد شد.



به گزارش خبرنگار ایلنا، دهمین نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه ظهر امروز در محل این نشست برگزار شد.

جهانگیر در این نشست گفت: فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول را خدمت ملت بزرگوار ایران تبریک بگویم. در این ماه آغاز امامت امام حضرت ولی‌عصر را داریم. میلاد پیامبر نبی اکرم را و به جهان را به وجودشان مفتخر ساختند. پیامبر آمدند تا انسان را با خدا یگانه آشنا کنند. پیامبر آمد انسان را از شرک و قساوت و بی‌رحمی نسبت به هم‌نوعان خود نجات دهد. اولین گام بزرگ بازآفرینی نقش انسان‌ها در قلمرو آزادی انسان‌ها بود و کار بسیار سخت و مشکلی ایفا کرد. او با معجزه جاودان خود که قرآن و عطرت بود راه رستگاری را به انسان آموخت رمز وحدت و پیروزی را به بشر آن روز و آینده نشان داد. اگر دشمن خونخوار مسلمان در کشورهای مسلمان فلسطین لبنان و یمن دست درازی کند ما باید به این وحدت برگردیم و در مقابل جریان استبداد و استعمار بایستیم و به وظیفه انسانی خودمان عمل کنیم. در داخل وحدت بین ملت و دولت کلید پیروزی بخش همه عرصه‌های مورد نیاز در قله‌های معرفت باشد.

وی افزود: ایام گرامیداشت ۱۷ شهریور نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. در آن روز به جز تهران در ۱۱ استان دیگر حکومت نظامی اعلام شده بود و مردم با ایستادن مقابل تانک‌های نظامی فریاد زدند خون بر شمشیر پیروز است. همچنین لازم است افتخارآفرینی جوانان غیورمان در پارالمپیک فرانسه را تبریک بگویم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه آیا ساخت هتل ۳۰ طبقه در ولنجک متوقف شده یا ادامه دارد، بیان کرد: با اعلام شکایت سازمان بازرسی کل کشور در چند محور، از منظر اداری تخلفاتی صورت گرفته بود؛ مصوبه کمیسیون به صورت مشروط صادر شده بود لذا مراتب با دو ویژگی تقاضای ابطال پروانه به دلیل شرایط خاصی که برای گرفتن پروانه لحاظ نشده بود و دوم برای ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ در دیوان عدالت اداری درخواست شد. بخش اول که ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ بود توسط دیوان انجام شد و لذا این بخش ابطال شد، پرونده به شهرداری برای بررسی مجدد و طرح در کمیسیون اعاده شد.

جهانگیر تصریح کرد: درباره ابطال پروانه این ساختمان، پرونده همچنان جریان دارد و در شعبه اول دیوان عدالت در حال رسیدگی است. در این پرونده از آنجایی که بحث قصور تعدادی از مسئولان مربوطه نیز مطرح است، لذا تعقیب کیفری آن‌ها توسط سازمان درخواست شده و در این رابطه پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده که نتایج آن اعلام می‌شود. این موضوع متوقف است و ساخت این سازمان تا تعیین تکلیف نهایی، متوقف خواهد ماند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که مبنای افزایش تعرفه‌های قانونی حق التحریر ثبت چیست، گفت: ماده ۵۴ دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴ و آیین نامه‌های بعد از آن مقرر داشته است که تعرفه‌ها هر چهار سال یک بار امکان بازنگری داشته و متناسب با مجموعه تورم سالانه نسبت به تعدیل آن‌ها اقدام لازم به عمل می‌آید.

وی ضمن اشاره به این موضوع که با توجه به اینکه آخرین بار در سال ۹۹ این حق التحریر تصویب شده و بیش از ۴ سال از آن می‌گذرد، گفت: با درخواست سازمان ثبت این موضوع دنبال شد و از آنجایی که ریاست قوه قضاییه همواره دغدغه و تاکید داشته که در تغییرات برای افزایش قیمت‌ها باید اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشت مردم  رعایت شود لذا سازمان ثبت با در نظر گرفتن این سیاست اقدام به تغییر تعرفه‌ها کمتر از مجموعه تورم سالانه کرده است. در واقع سامان ثبت هم کار قانونی خود را دنبال و هم حقوق مردم را در این زمینه حفظ کرده است.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: آخرین همکاری درباره ردمال صورت گرفت و اعدام ایشان به ۲۰ سال حبس کاهش یافته است و مدتی از حبس را پشت سرگذاشته و اگر اقدامی بخواهد صورت بگیرد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: همه تلاش قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح این بود که تمام جوانب رعایت شود. پس از رسیدگی این پرونده در شعبه ۳۲ در دیوان عالی که با نقض‌هایی مواجه شد و به سازمان قضایی ارجاع شد تلاش می‌شود تا نقض‌ها رفع شود و بعد از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جهانگیر درباره پرونده فوت متهم در لاهیجان گفت: با پیگیری به موقعی که صورت گرفت ۵ نفر دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برند. فرمانده انتظامی لاهیجان نیز عزل شده و پرونده کیفری برای او تشکیل شده و تحقیقات در حال رسیدگی است. دستگاه قضایی و فرماندهی نیروی انتظامی اهتمام لازم را دارند که حقوق مردم رعایت شود و انجام وظیفه باعث نقض حقوق شهروندی نشود. باید به این نکته اشاره کرد که همکاری صادقانه نیروی انتظامی کمک خواهد کرد ما شاهد موارد مشابه در این موارد نباشیم. نیروی انتظامی وظیفه سنگینی در حفظ آرامش مردم دارد و باید مراقبت کنیم برخورد قانونی ماموران انتظامی و ضابطین خدشه‌ای به اقتدار نیروی انتظامی وارد نکند.

وی درباره پرونده فرمان دیزل گفت: این پرونده در دادسرای اسلامشهر تشکیل شد و در ابتدا سه نفر شاکی داشت. ابتدا متهمه بازداشت و با تودیع ۱۰۰ میلیارد ریالی آزاد شد و بعد از آنکه تحقیقات ادامه پیدا کرد، آمار شکات نه به ۲۰۰ نفر بلکه به ۴۰ نفر رسید. خانم متهم تفهیم اتهام شد اما متواری شد و ماموران به دنبال پیدا کردن او در مخفی‌گاه هستند تا حقوق مردم را تامین کنند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه محل شرکت پلمب شده است، ادامه داد: اینکه سایت شرکت فعال است یا نه باید مورد بررسی قرار گیرد که اگر فعال است چرا فعال است.

جهانگیر درباره همکاری دولت و قوه قضاییه گفت: همکاری قوه قضاییه با همه دولت‌ها به صورت تنگاتنگ برقرار بوده و این همکاری در دولت شهید رئیسی هم وجود داشت و در یکی از همکاری‌ها اقدام به شناسایی گلوگاه فساد شد که با بررسی کارشناسانه‌ای که صورت گرفت بیش از ۲۱۳ بستر گلوگاه و بستر فساد شناسایی شد و ۱۲ بستر فساد نیز با دستور دولت سیزدهم مسدود شده و دولت چهاردهم نیز از این اقدام استقبال کرد و قرار است اقداماتی در جهت بستن گلوگاه‌های فساد انجام دهند. همچنین قوه قضاییه یک بسته آسیب شناسانه‌ تهیه کرده و برای عالی‌ترین مسئولین نهادها و دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده و سازمان بازرسی پیگیری اجرای آن موضوعات را در دستور کار قرار داده است.  موضوع تعارض منافع و اولویت پیشگیرانه به جای اولویت‌های پیگیرانه در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده چای دبش و آخرین وضعیت پرونده فاطمی امین عنوان کرد: در پرونده های مختلف به ویژه پرونده‌هایی که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد ورود دستگاه قضایی به صورت جدی و تا انتها انجام می‌شود این مساله در مورد چای دبش هم انجام شد و در این خصوص وزیر وقت صمت و قائم مقام او احضار شدند و تحقیقات مقدماتی از آنها به عمل آمده و بر اساس آخرین اطلاعی که من داشتم آخرین اخذ دفاع در مرحله دادسرا از این آقایان انجام شده و فعلا با تودیع وثیقه هر دو آزاد هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در بازگرداندن مجرمان از اسپانیا به کشورمان چه اقداماتی انجام شده و کشور اسپانیا تا چه میزان همکاری داشته است، گفت: قوه قضاییه به ویژه معاونت بین‌الملل و ستاد حقوق بشر، اقدامات متعددی را در راستای تقویت دیپلماسی قضایی در دستور کار قرار داده است و فعالیت‌های مختلفی را در این رابطه دنبال می‌کند. این تعاملات حقوقی و قضایی با اهداف مختلفی از جمله حفظ حقوق ایرانیان و حفظ حقوق نظام در سراسر جهان و حمایت از ایرانیان در سایر کشور‌ها انجام می‌شود؛ در عین حال استیفای حقوق جمهوری اسلامی در جایی که مجرمینی با غارت بیت‌المال از کشور رفته‌اند و سایر کشور‌های دنیا را به عنوان مامن و پناهگاه برگزیده‌اند، دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در همین راستا اقدامات حقوقی و دیپلماتیک در دستورکار قرار گرفته و در حال انجام است، اما تاکنون معاهده استرداد بین ایران و اسپانیا تنظیم نشده است.

جهانگیر ابراز امیدواری کرد که با همراهی دیگر کشور‌ها شرایطی را رقم بزنیم که جایی در دنیا برای نگهداری و پناهگاهی برای مجرمین دیگر کشور‌ها ایجاد نشود.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140554 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]