سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ /
140309
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶

ضرر میلیاردی «سعید جلیلی» به ایران

درباره همین اصطلاحی که «سعید جلیلی» درباره دولت سایه به کار می‌برد، سوال این است که او از کجا دولت سایه شده است؟ شاید به او الهام می‌شود و جبرئیل بر او نازل می‌شود.



به گزارش شبکه شرق، «مصطفی هاشمی‌طبا» گفت: «سعید جلیلی به دلیل تصمیم‌گیری‌های که بابت قضیه کرسنت کرده، حدود ده‌ها میلیارد به این ایران ضرر وارد کرده است، تا جایی که حتی احمدی‌نژاد هم مخالف تصمیم‌گیری جلیلی بوده، اما او هنوز هست و می‌گوید من دولت سایه هستم، بعد هم پرچم عراق را دور گردنش می‌اندازد و از طرفی هم عضو شورای عالی امنیت ملی است. من واقعا این موارد را نمی‌فهمم خیلی از موارد را نمی‌فهمم.»

«مصطفی هاشمی‌طبا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است افرادی چون «سعید جلیلی» به خاطر کرسنت میلیاردها ضرر به ایران زدند؛ «حتی احمدی‌نژاد هم مخالف تصمیم‌گیری جلیلی بوده اما او هنوز هست و می‌گوید من دولت سایه هستم.»

در ادامه گفتگوی «مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

*آقای هاشمی‌طبا! فساد چای دبش، وام‌های میلیاردی برخی مدیران، حقوق‌های نامتعارف و… از جمله فسادهایی است که در طول ۳ سال عمر دولت سیزدهم افشا شد اما جنس برخوردها و مواجهه با این قسم اتفاقات با آنچه مثلا درباره دولت یازدهم و دوازدهم یا طیف منتقد دولت سیزدهم شاهد بودیم متفاوت بود، این برخوردهای دوگانه چه توصیفی از نگاه شما دارد؟

برخوردها از دوگانه بیشتر است بلکه چندگانه و حتی هزارگانه است. البته درباره بورس جزئیات را نمی‌دانم و مطلع نیستم که افراد به حق گرفتند یا ناحق، اما کلاً برخوردهای دوگانه به وضوح مشخص است.

*دلیل اصلی برخوردهای دوگانه چیست؟

به نظر می‌رسد قدرت‌هایی در ایران هستند که در نگاه به قانون تاثیر دارند، یعنی قانون را به صورت دیگری می‌بینند.

متاسفانه از این موارد زیاد است. در مورد احکام قضایی هم می‌گویند اگر قاضی مدرک نداشته باشد خودش باید تشخیص دهد و تشخیص او مهم است، بعد هم قضات افراد مختلفی هستند که تعابیر مختلف دارند، لذا مشکل قانون‌گذاری و استنباط‌های شخصی و دینی از طرف افراد وجود دارد.

برای نمونه در قضیه بورس که مدیرعامل آن ۲میلیارد تومان برای خودش وام گرفته، می‌گویند برای وام هم سپرده گذاشته و در نهایت ۳۰ میلیون تومان قسط می‌دهد، ماهی ۴۰ میلیون تومان در جیبش می‌گذارد و در نهایت هم ۲ میلیارد تومان دستش است.

*می‌توان این برداشت را کرد که با مدیران و یا وزرای دولت سیزدهم که فساد آن‌ها مشخص شده با اغماض برخورد شده است؟

اول از همه باید به خالی‌بندی‌ها و دروغگویی‌ها رسیدگی کنند اما قضیه به این ترتیب شده که رسیدگی نمی‌کنند، به برخی رسیدگی می‌کنند به بعضی رسیدگی نمی‌کنند.

*نگاه جناحی در این نوع مواجهه اثرگذار بوده است؟

من اصلاً نمی‌فهمم. جلیلی به دلیل تصمیم‌گیری‌های که بابت قضیه کرسنت کرده، حدود ده‌ها میلیارد به این ایران ضرر وارد کرده است؛ تا جایی که حتی احمدی‌نژاد هم مخالف تصمیم‌گیری جلیلی بوده اما او هنوز هست و می‌گوید من دولت سایه هستم، بعد هم پرچم عراق را دور گردنش می‌اندازد و از طرفی هم عضو شورای عالی امنیت ملی است. من واقعا این موارد را نمی‌فهمم خیلی از موارد را نمی‌فهمم.

*یعنی می‌گویید با توجه به ضرری که جلیلی به کشور وارد کرده، باید با او هم برخورد شود اما…

من نمی‌فهمم. ما در ایران نه قانون، نه مقررات و نه حکم داریم. الان درباره همین اصطلاحی که «سعید جلیلی» درباره دولت سایه به کار می‌برد، سوال این است که او از کجا دولت سایه شده است؟ شاید به او الهام می‌شود و جبرئیل بر او نازل می‌شود.

*البته جلیلی دست پیش را گرفته و می‌گوید در قضیه کرسنت زنگنه باید محاکمه شود؟

معلوم است که خطا از کجا است و چه کسی اجازه نداده کار انجام شود و ما محکوم شدیم اما خیلی راحت از آن عبور می‌کنند.

در قضیه «FATF» هم در جریان مناظره‌های انتخاباتی گفته شد که جلیلی و طیف نزدیک به او، به دلایل جناحی، مانع‌تراشی کردند.

خیلی از موارد است. یکی همین FATF است که از کنار آن کلی سوءاستفاده می‌کنند، چراکه مراودات ما با بانک‌های جهان قطع شده است. البته بنده مقاله‌ای در این مورد نوشتم و مواردی را لیست کردم و گفتم من نمی‌فهمم چه کار می‌توان کرد.

کدام اصولگرا؟ جلیلی اصولگرا نیست

*می‌شود این برداشت را داشت که اصولگرایانی از جنس جلیلی کمتر زیر ضرب می‌روند و…

کدام اصولگرا؟ کدام آدم اصولگرا به کشور خود لطمه وارد می‌کند؟ حتما اینها اصولگرا نیستند. نمی‌دانم باند، گروه و حزبی هستند که من از آن خبر ندارم.

منبع:

خبر آنلاین

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140309 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 15 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 15 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]