دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ /
139894
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷

پس‌لرزه صحبت‌های عارف درباره قیمت بنزین

صحبت‌های «محمدرضا عارف» معاون اول رئیس‌جمهور درباره قیمت بنزین، واکنش‌ها و انتقادات فراوانی را به همراه داشته است.



به گزارش شبکه شرق، یک روزنامه با انتقاد از اظهارات «محمدرضا عارف» در معارفه وزیر جدید نفت درباره قیمت بنزین نوشت: «مسئله این است که ماجرای ایران را نمی‌توان از قیمت بنزین آغاز کرد. عقل سلیم با هر نوع قیمت‌گذاری (جز موارد استثنا) در کالا‌های رقابتی مخالف است. اگر می‌خواهید خیلی راحت بفرمایید تمام این نوع قیمت‌گذاری‌ها یا فیلترینگ‌ها را بردارند تا معلوم شود جایگاه هر کالا و هر فرد کجاست؟ مسئولان محترم سیاست‌های منطبق بر عقل سلیم را به مردم آموزش ندهند. این وضعیتی است که دست‌پخت دولت‌هاست.»

روزنامه «هم‌میهن» در یادداشتی، به انتقاد از اظهارات «محمدرضا عارف» در معارفه وزیر جدید نفت درباره قیمت بنزین پرداخته است.

این روزنامه نوشت: «سخن گفتن مقامات دولتی از عقل سلیم، آن هم در چنین وضعیتی بیش از اینکه راهگشا باشد، نوعی تعریض ناموجه محسوب می‌شود که پاتک‌های آن سنگین خواهد بود. اگر عقل سلیم این را می‌گوید، بالاتر از آن هم می‌گوید. عقل سلیم کاری ندارد که این کالا وارد می‌شود یا نمی‌شود. به این کار دارد که ارزش این کالا چقدر است و آیا مطابق با ارزش آن خریداری و فروخته می‌شود یا نه؟ خیار که همه چیزش داخلی است از جمله بذر و کود و آب و زمین و کارگر و… و حتی نخوردنش هم مشکلی ایجاد نمی‌کند، چرا قیمت بالایی دارد؟

اگر خیار می‌تواند کیلویی ۷۰هزار تومان باشد (قیمت دیروز در مغازه) چرا بنزین لیتری ۳۰هزار تومان نباشد؟ اگر ماجرا این اندازه ساده است که عقل سلیم هم به آن حکم می‌کند پس چرا فوری ادامه دادید که فعلاً نمی‌خواهیم کاری کنیم و نگویید دولت و عارف دنبال آزادسازی است؟ پس مهمتر از قیمت بنزین چیز دیگری است. مسئله این که یا آوردن بنزین با لیتری ۳۰۰۰۰تومان و فروش آن به ۵درصد قیمت خرید مطابق عقل سلیم است که شما نباید متعرض آن باشید یا این اقدام مطابق عقل سلیم نیست؛ ولی جامعه از آن دفاع می‌کند و شما هم از ترس بلافاصله حرف خود را اصلاح می‌کنید که مبادا برداشت آزادسازی قیمت شود.

خداوکیلی این نحوه فروش بنزین با عقل سلیم مغایرت بیشتری دارد یا فیلترینگ؟ به پیر به پیغمبر حقیقت را بگویید! همه‌گونه فیلترینگ چه فیلترینگ فضای مجازی چه فیلترینگ رسانه رسمی و چه فیلترینگ شفافیت، چه فیلترینگ جذب نیروی انسانی، چه فیلترینگ سهمیه‌بندی و. از نظر شما این نحوه رفتار با زنان در مقایسه با این سیاست فروش بنزین کدام‌یک بیشتر با عقل سلیم تطابق یا تعارض دارد؟ هرکدام است آن را خودتان بگویید.

مسئله این است که ماجرای ایران را نمی‌توان از قیمت بنزین آغاز کرد. عقل سلیم با هر نوع قیمت‌گذاری (جز موارد استثنا) در کالا‌های رقابتی مخالف است. اگر می‌خواهید خیلی راحت بفرمایید تمام این نوع قیمت‌گذاری‌ها یا فیلترینگ‌ها را بردارند تا معلوم شود جایگاه هر کالا و هر فرد کجاست؟ مسئولان محترم سیاست‌های منطبق بر عقل سلیم را به مردم آموزش ندهند. این وضعیتی است که دست‌پخت دولت‌هاست.

لطفاً بفرمایید تفاوت سیاست‌های شما با دولت‌هایی که چنین میراثی را به ارمغان گذاشته‌اند، در چیست؟ و الا آموزش یا یادآوری عقل سلیم به مردم کار مسئولین دولتی نیست. شما از چند دهه پیش در این ساختار بوده‌اید. رئیس دانشگاه تهران، وزیر ارتباطات، معاون اول رئیس‌جمهور در گذشته و حال، نماینده مجلس و انواع مجامع ریز و درشت کشور.»

منبع:

روزنامه هم میهن

حتما بخوانید : نخستین سفر
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139894 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 55 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 55 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]