یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ /
139153
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰

تحلیلگر آمریکایی: تبعات درگیری با ایران فاجعه‌بار است

نویسنده آمریکایی معتقد است درگیری آمریکا با ایران یعنی خطر برای ۴۰ هزار نظامی آمریکایی در منطقه، کمبود منابع نظامی برای نظامیان آمریکایی در دیگر نقاط جهان و بدل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای.



به گزارش ایسنا، تحلیلگر آمریکایی و عضو اندیشکده «اولویت‌های دفاعی»، درگیری نظامی آمریکا با ایران را یک اقدام بدون دستاورد توصیف کرده که هزینه‌های گزافی را به واشنگتن تحمیل خواهد کرد.

برخی از قانون‌گذاران آمریکایی به‌صورت علنی خواستار استفاده از زور علیه ایران شده‌اند. ۲ روز پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور خواست در صورت تشدید درگیری یا کشته شدن اسرای صهیونیست، به تاسیسات نفتی ایران حمله کند. برخی سیاستمداران آمریکایی نیز قبل از حمله مستقیم، خواستار تهدید ایران هستند، با این امید که تهران برنامه هسته‌ای خود را رها کند.

به گزارش نیوزویک، هر بار که مناقشه‌ای در غرب آسیا روی می‌دهد، اغلب این پرسش مطرح می‌شود که آیا آمریکا باید با ایران وارد جنگ شود یا نه؟ بااین‌حال، «دنیل آر. دی‌پتریس» تحلیلگر آمریکایی در این گزارش تأکید می‌کند استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تبعاتی خواهد داشت که همگی منفی و مخرب هستند.

او می‌گوید در وهله اول، تضمینی وجود ندارد که در صورت حمله آمریکا به ایران، حماس اسرای صهیونیست را آزاد کند، زیرا اگرچه تهران از حامیان حماس است، اما جنبش مقاومت فلسطین بیش از یک دهه عملاً دولت مستقر در غزه بوده و حدود ۳۰۰ میلیون دلار مالیات دریافت کرده است. تحلیلگر آمریکایی تأکید می‌کند که حماس تصمیم‌گیری‌های خود را به صورت مستقل انجام می‌دهد و تضمینی وجود ندارد که در صورت ورود ایالات متحده به جنگ با ایران، اسرای صهیونیست آزاد شوند.

از سوی دیگر، او اذعان می‌کند که حمله نظامی ایالات متحده به ایران یک پروژه سخت و پرهزینه خواهد بود، زیرا آمریکا باید از ده‌ها هواپیمای جنگنده و بمب‌افکن و پدافندهای هوایی مستقر در غرب آسیا برای سرنگونی موشک‌های شلیک‌شده از سوی ایران استفاده کند و ۴۰ هزار نظامی آمریکایی مستقر در منطقه اهداف آسانی برای قدرت موشکی و پهپادی ایران خواهند بود.

چنین جنگی همچنین ده‌ها کشتی جنگی و زیردریایی آمریکایی را درگیر خواهد کرد تا از پایگاه‌های آمریکایی در خلیج‌فارس در برابر حمله متقابل ایران دفاع کنند. ازاین‌رو، ورود به جنگ با ایران یعنی درگیر شدن بخش عظیمی از منابع آمریکا در منطقه و کاهش توانایی نظامی این کشور در دیگر نقاط از جمله در ایندوپاسیفیک (مناطق مابین اقیانوس هند تا آرام).

علاوه بر این، تحلیلگر آمریکایی می‌گوید اگر هدف آمریکا از این حمله از بین بردن توانایی هسته‌ای ایران باشد، حتی تمام بمب‌های جهان برای دستیابی به این هدف کافی نیست، زیرا حتی در صورت از بین رفتن بخشی از انبارهای اورانیوم ایران، دانش دانشمندان هسته‌ای ایران که طی سه دهه گذشته به دست آمده، همچنان پابرجا بوده و بعد از پایان جنگ، دوباره عملیاتی خواهد شد.

او هشدار می‌دهد در صورت حمله آمریکا و شروع مجدد برنامه هسته‌ای ایران، این بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران را نخواهد داشت و این امکان وجود دارد که تهران تصمیم بگیرد برای پیشگیری از حمله دوباره آمریکایی‌ها، به‌سوی سلاح هسته‌ای گام بردارد، حال‌آنکه در حال حاضر ایران چنین تصمیمی ندارد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139153 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]