یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
137281
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷

آخرین هشدار ایران به پاکستان/ شکایت می‌کنیم

ایران آخرین اخطار خود را به پاکستان ابلاغ کرد.



به گزارش شبکه شرق، منابع رسمی پاکستانی اعلام کردند: «ایران آخرین اخطار خود مبنی تکمیل خط لوله صلح و واردات گاز از ایران را صادر کرد.»

به نقل از وبگاه ایران اویل گاز، منابع رسمی بلندپایه پاکستانی گفتند که ایران آخرین اخطار خود را به پاکستان ابلاغ کرده که تهران هیچ گزینه‌ای ندارد جز اینکه علیه پاکستان به دلیل عدم ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا سپتامبر سال جاری (تا پاییز امسال)، به دادگاه داوری پاریس شکایت کند.

این پروژه که قرار بوده از سال ۲۰۱۴ اجرایی شود، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با ۱۰ سال تاخیر مواجه شده است.

قرارداد ۲۵ساله خرید گاز پاکستان از ایران از طریق خط لوله در سال ۲۰۰۹، بر اساس قوانین فرانسه امضا شد و دادگاه داوری مستقر در پاریس محل داوری و تصمیم گیری در مورد اختلافات بین دو کشور تعیین شده است. دادگاه داوری فرانسه تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد.

ایران و پاکستان در سپتامبر سال ۲۰۱۹، قرارداد بازنگری‌شده را امضا کردند و بر اساس آن، ایران متعهد شد بابت تاخیر در ساخت خط لوله در طرف پاکستان، به دادگاه بین‌المللی مراجعه نکند به شرطی که طرف پاکستانی خط لوله خود را تا مرز ایران تا سال ۲۰۲۴، تکمیل کند.

پاکستان نیز متعهد شد خط لوله خود را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کرده و پس از آن، روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از ایران دریافت کند.

طبق قرارداد بازنگری‌شده، پاکستان موظف بود بخشی از خط لوله را در قلمروی خود تا فوریه و مارس ۲۰۲۴، تکمیل کند که با عدم تکمیل خط لوله، ایران دوباره مهلتی ۱۸۰ روزه به پاکستان داد تا سپتامبر ۲۰۲۴ (اوایل مهر ۱۴۰۳)، این خط لوله را تکمیل و نهایی کند؛ اما با منقضی شدن این دوره ۶ماهه و عدم پیشرفت جدی در احداث خط لوله، ایران آخرین هشدار خود را به طرف پاکستانی ابلاغ کرده و اعلام کرده از حق خود برای شکایت به دادگاه داوری پاریس استفاده خواهد کرد.

اگر ایران از حق خود برای شکایت به دادگاه داوری در پاریس تا سپتامبر ۲۰۲۴ استفاده نکند، حق خود را برای شروع نبرد حقوقی علیه پاکستان از دست خواهد داد.

ایران پیشتر در نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۲، دومین اخطار حقوقی خود را به پاکستان صادر کرده بود و از پاکستان خواسته بود تا بخشی از پروژه خط گاز ایران و پاکستان (IP) را تا فوریه تا مارس ۲۰۲۴، در خاک خود بسازد یا آماده پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری باشد.

مقامات مربوطه در بخش انرژی پاکستان پس از ابلاغیه هشداری که این کشور حدود ۱۰ روز پیش از ایران دریافت کرده، درصدد استخدام یکی از شرکت‌های حقوقی خارجی هستند تا لایحه دفاعیه پاکستان را برای طرح در دادگاه داوری آماده کند.

مقامات ارشد دولتی پاکستان گفته‌اند: «به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند پروژه را ادامه دهند؛ در حالی که سخت تلاش کرده‌اند از آمریکا معافیت بگیرند، اما دولت بایدن مخالف این پروژه خط گاز است و در مارس ۲۰۲۴، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه‌ای در کمیته کنگره ایالات متحده گفت که ما به پاکستان در مورد عواقب جدی پروژه خط لوله گاز ایران هشدار داده‌ایم.»

تهران تاکنون ادعای طرف پاکستانی مبنی بر عدم امکان دریافت معافیت از آمریکا را مواجه ندانسته و می‌گوید عراق و ترکیه با دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، هند نیز در دوره‌هایی برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده است.

دادگاه داوری فرانسه تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد. طبق توافق اولیه، پاکستان موظف است از اول ژانویه ۲۰۱۵، روزانه یک میلیون دلار به ایران براساس بند جریمه پرداخت کند و در صورت انتقال پرونده به دادگاه داوری توسط ایران، پاکستان باید میلیاردها دلار (۱۸ میلیارد دلار) جریمه بپردازد.

طبق این پروژه، قرار بود دو کشور خط لوله خود را تا نقطه صفر مرزی بسازند که ایران از سال‌ها پیش و طبق قرارداد، ساخت خط لوله خود را تا نقطه صفر مرزی با پاکستان تکمیل کرد اما پاکستان به بهانه‌های مختلف، از جمله تحریم‌های آمریکا، از این کار سرباز زده است.

این پروژه طبق قرارداد اولیه، قرار بود تا دسامبر ۲۰۱۴، تکمیل شود و از اول ژانویه ۲۰۱۵، به بهره‌برداری برسد.

منبع:

مهر

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137281 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]