سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ /
134154
۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶

واقع‌بینی وزیر و پایان برجام!

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر نوشت: برجام مدت‌هاست که فاقد حیات است و احیای آن نیز چنان که قبلا بارها تاکید شد، امکان پذیر نیست. اما بیان رسمی این مساله برای نخستین بار از زبان وزیر خارجه جدید ایران نشانگر واقع‌یینی ایشان و جسارت در بیان آن است. عراقچی دیپلماتی عملگراست و لازمه […]

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر نوشت:

برجام مدت‌هاست که فاقد حیات است و احیای آن نیز چنان که قبلا بارها تاکید شد، امکان پذیر نیست. اما بیان رسمی این مساله برای نخستین بار از زبان وزیر خارجه جدید ایران نشانگر واقع‌یینی ایشان و جسارت در بیان آن است.
عراقچی دیپلماتی عملگراست و لازمه عملگرایی نیز درک واقعیت‌ها و چشم فرو نبستن بر آن‌ها و عدم تزریق امید و خوشبینی کاذب به جامعه است.
وی همچنین تاکید کرده است که نه تنها احیای برجام امکان‌پذیر نیست، بلکه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای جدید با هدف رفع تحریم‌ها نظر به شرایط منطقه‌ای ناشی از جنگ غزه و اوضاع جهانی در پی جنگ اوکراین ساده نیست.
در حالی رسما پایان برجام از جانب ایران اعلام می‌شود که جایگزین احتمالی آن نظر به همان شرایط دور دسترس‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.
درک واقع‌بینانه از مسائل و شفافیت و صراحت رسمی در بیان آن‌ها پیش شرط اولیه در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌هاست. تاکید عراقچی بر اولویت خنثی کردن تحریم‌ها نیز معطوف به این رهیافت درباره وضعیت برجام و نبود چشم‌اندازی روشن برای توافقی دیگر برای رفع تحریم‌هاست. به نظر می‌رسد که با توجه به دشواری از سرگیری مذاکرات هسته‌ای جدید و حتی بعید بودن نتیجه‌بخشی آن حداقل در یکی دو سال آینده، ایران چاره‌ای جز برطرف کردن خلاهای داخلی اقتصاد و ادامه سیاست دور زدن تحریم‌ها علی رغم هزینه بالای آن ندارد.
اما مواجهه با ریشه‌های داخلی بحران اقتصادی چه بسا جراحی نسبتا بی‌سابقه‌ای در اقتصاد ایران را بطلبد که انجام این کار در سایه کمبود منابع مالی بدون پشتوانه ملی اصولی و مبنایی و توافق‌سازی داخلی بسی دشوار است.
خلاصه این که کمربندها را باید محکم بست!
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 134154 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]