دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
131685
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳

صفِ مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع در پارلمان /پاسخ ها و وعده های امیر نصیرزاده به مجلسی‌ها چه بود؟

امیرعزیز نصیرزاده درحالی امروز مقابل نمایندگان ایستاد و تلاش کرد تا صلاحیت خود برای تصدی وزارت دفاع را اثبات کند که پیش بینی ها حکایت از آن دارد که رأی لازم برای راهی شدن به پاستور را کسب خواهد کرد.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، نوبت به یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه های کابینه چهاردهم رسید تا صلاحیت وزیر معرفی شده برای این وزارتخانه، زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس برود. 

امیر عزیز نصیرزاده، گزینه پیشنهادی پزشکیان برای سکانداری وزارت دفاع در حالی امروز رو در روی بهارستانی‌ها قرار گرفت، که پس از پیروزی رئیس دولت چهاردهم در انتخابات، نام او به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی از گوشه و کنار دنیای سیاست به گوش می‌رسید. با این حال در روزهایی که مسعود پزشکیان، در بررسی و چینش فهرست کابینه پیشنهادی خود برای معرفی به مجلس بود، در محافل سیاسی و رسانه‌ای، اسامی چون دریادار حبیب‌الله سیاری، دریادار شهرام ایرانی، سرتیپ پاسدار سیدمحمدی فرحی، سرتیپ امیرحاتمی و سرتیپ پاسدار قاسم تقی‌زاده شنیده می‌شد و در نهایت قرعه به نام این خلبان نیروی هوایی رسید. 

امیر نصیرزاده، که بسیاری از گمانه‌زنی‌ها حکایت از کسب رأی حداکثری او از مجلس دارد، صلاحیتش امروز با مخالفت هایی هم همراه بود. 

مخالفان و موافقان به صف شدند

در ابتدا، یاسر سلیمانی، نماینده بافت، رابر و ارزوییه پست تریبون رفت تا علت مخالفت خود را بیان کند. حضور او پشت تریبون از همان ابتدا با حواشی و تذکر قالیباف همراه بود، زیرا این نماینده مخالف، هیچ گونه سخنی در جهت مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع بیان نکرد.

این نماینده مجلس گفت: «سوال این است که چرا اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و قطعا باید نقش پیگیرانه و پیش‌دستانه به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین را مورد نظر قرار دهیم و فراموش نکنیم که ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان که با جواب مواجه شدند جرات انجام هیچ اقدامی را نداشتند.»

وی گفت: «خواهان پاسخ محکم به ترور شهید اسماعیل هنیه هستیم چون خداوند ذات صهیونیست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر می‌شوند.»

 علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و  از مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی هم گفت: «از اینکه سردار نصیرزاده یکی از چهره های شاخص در حوزه دفاع است، حرفی نداریم. همین که پزشکیان او را به عنوان شاخص اقتدار ملی معرفی کرده نشان دهنده این است که سردار نصیرزاده توانسته خود را ثابت کند. از همین تریبون از توان نیروی دفاعی کشور و کسانی که در  این زمینه تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. اما به دلیل آنکه گفته شده نام کابینه وفاق ملی است و از طرفی گزارش‌هایی که از مرکز پژوهش‌ها ارائه می‌شود، انتظارات را افزایش می‌دهد.»

وی گفت: «مجلس نباید شانه خالی کند. مرکز پژوهش‌های مجلس برخی نکاتی دارد. از جمله اینکه وزارت دفاع و نیروهای مسلح وظیفه دفاعی و پشتیبانی دارد و باید بخش‌های اقتصادی و مردمی کردن آن را داشته باشد و باید از این ظرفیت مردمی شدن اقتصاد استفاده کند. بهتر بود بهره‌گیری از سازمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس مورد توجه قرار بگیرد، این نقد نیست اما امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.»

سید جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد از دیگر مخالفان امیر عزیزنصیرزاده بود. او گفت: «مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند.»

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان ضمن مخالفت با امیر نصیرزاده، با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع، مانند برنامه برخی دیگر از وزرا، از حیث توجه به صندوق‌های بازنشستگی، ایرادات جدی وجود دارد، بیان کرد: «اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح، جز با بازآرایی ارتباط سازمان داخلی و بیرونی وزارتخانه، ممکن نیست. برنامه‌ای در وزارتخانه برای این موضوع طراحی شده اما از جهت سازمانی جدی گرفته نمی‌شود و مدیران قصد دارند آن را داخل وزارتخانه محبوس کنند. این برنامه را در برنامه توزیع شده امیر نصیرزاده در کمیسیون ندیدم و از ایشان می‌خواهم در این خصوص توضیح دهند.»

اما وزیر پیشنهادی دفاع موافقانی نیز در صحن مجلس داشت، رحیم زارع، نماینده آباده در مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: «عصر الان عصر ابر رقابت است و جهان دارای پیچیدگی ها و نوسات و ابهام و دنیا با سرعت رو به پیشرفت است و اینها تحت تاثیر فناوری و تکنولوژی است. این پیشرفت ها در بعد زمان غیر ممکن است. آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. ایشان دارای تفکری راهبردی هستند و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌اند. راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد ایشان به نخبگان و دانشمندان کشور است.»

فرهاد طهماسبی، نماینده نی‌ریز و از موافقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع بیان کرد: «متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه های ایشان است.»

سلمان زارع، نماینده لاهیجان نیز با دفاع از برنامه وزیر پیشنهادی دفاع، خاطر نشان کرد: «ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.»

ابراهیم نجفی، نماینده آستانه اشرفیه در مجلس با موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی دفاع گفت: «تجربه کاری و برنامه وزیر پیشنهادی دفاع در شرایطی که افول تدریجی آمریکا در نظام بین‌الملل تداوم یافته، نقش آفرینی قدرت‌های منطقه رو به تغییر است و معادلات نظم امنیتی منطقه به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق دستخوش تغییر شده، بسیار کارآمد است.»

پاسخ امیر نصیرزاده به مجلسی‌ها

بعد از به پایان رسیدن نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دفاع، نوبت به این چهره نظامی رسید تا با قرار گرفتن در پشت تریبون، از برنامه‌های خود دفاع کند. امیرنصیرزاده در نطق دفاعیه از خود در صحن مجلس با تشکر از اعتماد پزشکیان و حمایت مجموعه نیروهای مسلح به ویژه رئیس ستاد کل، و همچنین نمایندگان موافق و مخالف، گفت که از همه نظرات استفاده خواهم کرد.

وی در تحلیلی از محیط پیرامونی کشور، گفت: «در حال حاضر شرایط منطقه و جهان در حوزه های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می گیرد.»

نصیرزاده گفت: «فناوری های نوین و غافلگیر کننده در حال ظهور و بروز است و معادلات نظم و امنیت منطقه ای پیچیده و پرتلاطم است؛ منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنها بر ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی و فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.»

امیر نصیرزاده گفت: «رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، ماهیت نامشروع و بی مسئولیت خود را به نمایش گذاشته است و با ارتکاب انواع جنایت جنگی علیه مردم فلسطین و همچنین ترورها، از خطوط قرمز عبور کرده است. اگر بازدارندگی فعال را نداشتیم، قطعا دشمن به کشور ما حمله کرده بود. بازدارندگی و قدرت است که مانع جسارت دشمن شده است.»

وی همچنین بیان کرد: «جهت تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس جمهور محترم ضمن انجام هماهنگی های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از کلیه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم بود.»

این فرمانده ارشد نظامی، با اشاره به اظهارات یاسر سلیمانی درباره ترور شهید هنیه و انتقام آن گفت که اینکار انجام خواهد شد اما عقلانیت در آن وجود دارد. 

مُهر تایید ۲ کمیسیون بر صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع

در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت دفاع، سخنگویان دو کمیسیون امنیت ملی و صنایع و معاون، گزارش تخصصی خود درباره صلاحیت و برنامه‌های وزیرپیشنهادی را قرائت کردند و از قضا هر دو کمیسیون مُهر تایید بر توانمندی امیرعزیز زاده برای تصدی وزارت دفاع زدند.

در این میان، پنجمین جلسه بررسی صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی مجلس در نوبت صبح به نا تمام ماند و ادامه آن به ششمین جلسه مجلس در نوبت عصر موکل شد. پس از این تنفس، بهارستان وارد نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع شد.

نگاهی به سوابق نظامی آقای وزیر پیشنهادی

امیر عزیزنصیرزاده در سال ۱۳۴۳ در شهر سراب به دنیا آمد و  دوران تحصیلات متوسطه خود را در تهران گذراند تا آنکه در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد.او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش، به گردان تاکتیکی هواپیمای «اف-۱۴» پیوست.  او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.

نصیرزاده پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، فعالیت داشته‌است. وی در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

او همچنین در روز ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۶ طی حکمی بنا به پیشنهاد امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش و تصویب امیر سرلشکر صالحی فرمانده وقت کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، جانشین فرمانده نیروی هوایی  و دقیقا یک سال بعد در روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده این نیرو انتصاب شد. او هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

این فرمانده ارشد نظامی، دارای نشان‌های «ورزش»، «ایثار»، «عالی»، «کارشناسی ارشد»، «دوره اول دانشکده افسری»، «دافوس»، «دوره دوم دانشکده افسری»، «دوره سوم دانشکده افسری» و «مقدماتی» است و علاوه بر این نشان‌ها، نشان «خلبانی جنگنده» را نیز بر سینه دارد.

امیرعزیز زاده جایگزین امیر آشتیانی می‌شود؟

پیش از امیر نصیرزاده، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دولت سیزدهم توانست با رأی قاطع پارلمانتاریست‌ها در رأس وزارتخانه دفاع تکیه بزند. او در سال ۱۴۰۰ توسط ابراهیم رئیسی برای سکانداری وزارت دفاع به مجلس معرفی شد و ۲۷۴ رأی موافق، ۴ رأی مخالف، ۴ رأی ممتنع و ۲ رأی سفید از مجلس اخذ کرد. 

او درحالی این رأی را کسب کرد در آن روز بررسی صلاحیتش هیچ کسی در مخالفت صحبت نکرده بود.

چند ارتشی سکاندار وزارت دفاع بودند؟

با مرور اسامی و سابقه وزرای دفاع در دولت‌های اول تا کنون، می‌توان دریافت که به غیر از اکبر ترکان، که تنها وزیر غیرنظامی بود که به سکانداری وزارت دفاع رسید، ۹ نفر از آنان از میان فرماندهان  ارتش برای تصدی در این وزارت خانه انتخابات شدند و محمدحسین جلالی در دولت دوم میرحسین موسوی، محمد فروزنده در دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، مصطفی محمدنجار و احمد وحیدی در دولت‌های اول و دوم احمدی نژاد  و حسین دهقان در دولت اول حسن روحانی از میان فرماندهان سپاه برای حضور در رأس این وزارت خانه مهم انتخابات شدند. 

صفِ مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع در پارلمان /پاسخ ها و وعده های امیر نصیرزاده به مجلسی‌ها چه بود؟

مسن‌ترین و جوان‌ترین وزیر دفاع

امیرنصیرزاده در صورت کسب رأی اعتماد از بهارستانی‌ها در روز چهارشنبه، شانزدهمین وزیر دفاعی می‌شود که بر صندلی این وزارت خانه کلیدی تکیه می‌زند، چه آنکه جمهوری اسلامی، پس از انقلاب تا کنون ۱۵ وزیر دفاع را به خود دیده است. در این میان، در دولت سازندگی با مدیریت آیت الله هاشمی رفسنجانی، جوانترین وزیر دفاع منصوب شده است. محمد فروزنده که در دولت دوم هاشمی رفسنجانی جایگزین اکبر ترکان شده بود در زمان انتصاب، ۳۳ سال سن داشت. البته اکبر ترکان نیز در لیست وزرای جوان قرار داشته و در زمان وزارت خود ۳۷ سال سن داشته است.

 امیر محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع دولت سیزدهم نیز با ۶۱ سال سن در زمان انتصاب، لقب مسن‌ترین وزیر دفاع ایران را به نام خود ثبت کرده است، و امیر نصیرزاده هم در صورت رأی آوری، با ۶۰ سال سن در رتبه دوم مسن‌ترین وزرای دفاع قرار می‌گیرد. 

رأی بالای بهارستانی‌ها به وزیر پیشنهادی دفاع؟

پیش‌بینی‌ها در هفته‌ای که برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی بود و زمزمه‌هایی از که از گوشه و کنار بهارستان شنیده می‌شود حکایت از آن دارد که امیر عزیز نصیرزاده، شانس بالایی برای رأی آوری از مجلس را دارد و روز چهارشنبه به عنوان «وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» راهی پاستور خواهد شد.

۲۷۲۱۵

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 131685 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]