یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
130825
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱

آیین اختتامیه مدرسه تابستانی وایپو برگزار شد

اختتامیه مدرسه تابستانی وایپو- ایران ۲۰۲۴ با حضور وبیناری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حضور معاون راهبردی، توسعه مدیریت و منابع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس و معاون مرکز مالکیت فکری سازمان و فراگیران و علاقمندان این حوزه در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت برگزار شد.



به گزارش ایلنا، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم اختتامیه مدرسه تابستانی وایپو_ایران ۲۰۲۴ با تاکید بر اهمیت برگزاری این مدرسه تابستانی در هموار کردن مسیر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، پیامی منتشر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به استناد ماده ۱۳۴ قانون «حمایت از مالکیت صنعتی» مصوب ۱۴۰۳ به عنوان یگانه متولی امور مربوط به مالکیت فکری، بوده که در راستای سیاست‌های خود مبنی بر «ارتقای سطح دانش عمومی مرتبط با مالکیت فکری» و «ایجاد بستر همکاری میان محیط اجرایی و دانشگاهی»، همواره از رویداد‌های آموزشی آکادمی سازمان جهانی مالکیت فکری استقبال کرده است.

امسال نیز مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مفتخر بود تا رویداد بزرگ مدرسه تابستانی ۲۰۲۴ را در جهت هموار کردن مسیر برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری در حمایت مادی و معنوی از فرایند تبدیل ایده به محصول و دیگر موارد مرتبط از طریق تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، برگزار کند.

حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط، دانش‌بنیان‌ها، تولیدکنندگان بومی و محلی، شرکت‌های پیش‌رو به ویژه در استفاده از هوش مصنوعی و حضور پرقدرت محصولات، علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی، از دیگر اهداف برگزاری مدرسه تابستانی وایپو است.

سازمان جهانی مالکیت فکری با هدف «ارتقای حمایت از اموال فکری در سراسر دنیا» و «تضمین همکاری میان اتحادیه‌های مالکیت فکری» از طریق آکادمی وایپو به عنوان متولی امور آموزشی این سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی «مدرسه تابستانی»، گام بلندی در ایجاد فضایی خلاقانه و مؤثر به منظور آموزش علاقه‌مندان، کارکنان، فعالان و پژوهشگران حوزه مالکیت فکری برداشته است.

 مدرسه تابستانی وایپو فرصت منحصربه‌فردی است که موجب فراهم‌سازی زمینه دستیابی افراد فرهیخته و علاقه­‌مند به مباحث مالکیت فکری به منظور آگاهی از مسائل روز این حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون آن دارد، فراگیران می‌توانند از این دوره به عنوان سکوی تبادل دانش و بستری به منظور ارتقای ظرفیت و دستیابی به درکی عمیق از حقوق مالکیت فکری بهره‌مند شوند.

در حال حاضر مباحث ماهوی و شکلی در حوزه مالکیت معنوی در حکومت دو قانون «حمایت از مالکیت صنعتی» مصوب ۱۴۰۳ و «حمایت از نشانه‌های جغرافیایی» مصوب ۱۳۸۳ می‌باشد. در حوزه بین‌المللی نیز از ۲۶ معاهده سازمان جهانی مالکیت فکری، جمهوری اسلامی ایران به ۹ معاهده مؤثر بین‌المللی پیوسته است. کنفرانس اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری در خصوص «مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط» در اردیبهشت امسال برگزار شد که در حال حاضر سازمان جهانی مالکیت فکری دارای ۲۷ معاهده است و ایران نیز نقش مؤثری در مذاکرات صورت گرفته به منظور انعقاد این معاهده، داشته است.

با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به معاهدات یادشده، هم اکنون بخش‌های بین‌المللی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه‌های ثبت علائم تجاری (اداره مادرید) و ثبت بین‌المللی اختراعات (اداره PCT)، در حال فعالیت می‌باشند.

عدم الحاق ایران به سند ژنو «موافقت‌نامه لاهه در خصوص ثبت بین‌المللی طرح صنعتی» مصوب ۱۹۹۹، در حال حاضر امکان ثبت بین‌المللی برای طرح صنعتی در مرکز مالکیت معنوی وجود ندارد، با پیگیری‌های مستمر مرکز مالکیت معنوی، طراحان ایرانی در آینده‌ای نه‌چندان دور از این مزیت نیز بهره‌مند خواهند شد.

تصویب قانون «حمایت از مالکیت صنعتی» مصوب ۱۴۰۳ مطابق با استاندارد‌های روز دنیا، در بعد داخلی و ظهور فناوری‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی در بعد بین‌المللی و همچنین ایجاد فرصت تبادل نظر برای افرادی که با دانش مالکیت فکری آشنایی کامل دارند؛ مدرسه تابستانی ۲۰۲۴ در مقایسه با سال‌های گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار بود و استمرار برگزاری این دوره‌های تخصصی، متناسب با اقتضائات کشورمان، در دستور کار قرار دارد.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی فراگیران و برگزارکنندگان، امیدواریم با بهره‌گیری از اطلاعات فراگرفته در این دوره و انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط از طریق تقویت محیط مالکیت فکری، اعتلا بخش جایگاه ایران عزیز در امور مالکیت فکری در جهان باشیم.

شایان ذکر است؛ «مدرسه تابستانی مالکیت فکری ایران، وایپو ۲۰۲۴» مورخ ۱۳ لغایت ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور تمامی فراگیران این حوزه برگزار شد.

 

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 130825 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]