دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
130317
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

خوش‌چهره: ارائه دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، شروعی برای احقاق حقوق ایران است

نماینده ادوار مجلس گفت: تهیه و ارائه دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از سوی جمعی از حقوقدانان کشور می‌تواند شروع خوبی برای احقاق حقوق از دست رفته و مقابله با ظلم و ستم دهها ساله دشمنان ایران و راس آنها آمریکایی‌ها باشد.



محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی آثار و تبعات سیاسی – اجتماعی کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران پرداخت و گفت: ممکن است بسیاری از ایرانیان نسبت به علل و عواملی که موجب کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، عزل دکتر محمد مصدق از نخست‌وزیری، بازگشت قدرت به شاه و محکم شدن پای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در ایران و تبعات منفی بعدی آن یا بی‌اطلاع باشند یا اطلاع سطحی داشته باشند.

حداقل تاثیر تهیه این دادخواست و برگزاری نشست مذکور، ایجاد حساسیت علیه جنایت‌های آمریکایی‌ها در ایران و توجه نظام به وظیفه خود در ارتقا سطح آگاهی و بینش عمومی است

این استاد برجسته دانشگاه تهران ادامه داد: در این کودتا به ایرانیان و سرنوشت کشور اجحافات و ظلم‌های زیادی شد که تا امروز هیچ کس به آنها نپرداخته است از این رو تهیه دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از سوی جمعی از حقوقدانان کشور می‌تواند شروع خوبی برای احقاق حقوق از دست رفته و مقابله با ظلم و ستم دهها ساله دشمنان ایران و راس آنها آمریکایی‌ها باشد.

خوش چهره افزود: خسارت‌هایی که ایران طی بیش از ۷۰ سال گذشته از آمریکا دیده تقریبا بی‌شمار است. بخش کوچکی از اجحاف و تعدی‌هایی که آمریکایی‌ها در ایران مرتکب شدند شامل اعمال تحریم های ناروا و ظالمانه به ویژه بلوکه کردن دارایی های بجا مانده رژیم پهلوی که در امریکا بود و هدف قرار دادن سکوهای نفتی ایران در جنگ تحمیلی، زدن هواپیمای ایرباس مسافربری ایران بر فراز خلیج‌فارس با ۲۹۰ مسافر و فروش جنگ‌افزارهای شیمیایی و نظامی به صدام و آثار زیست محیطی و انسانی استفاده عراق از این سلاح‌ها بخش کوچکی از جنایت‌های بی‌رحمانه آمریکایی‌ها علیه ایرانیان است.

وی با اشاره به آثار تهیه دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و برگزاری نشستی با همین عنوان در لانه جاسوسی امریکا در تهران، گفت: حداقل تاثیر تهیه این دادخواست و برگزاری نشست مذکور، ایجاد حساسیت علیه جنایت‌های آمریکایی‌ها در ایران و توجه نظام به وظیفه خود در ارتقا سطح آگاهی و بینش عمومی که اکنون از آن کم بهره و در برخی اوقات بی بهره است، کنار زدن نقاب امریکا، تبیین خباثت های هیات حاکمه امریکا، نقش تعیین کننده صهیونیستها در تمشیت امور داخلی امریکا، اعمال بسیاری از دیدگاهها و منویات رژیم صهیونیستی از طریق زبان و منطق امریکا و ایجاد حساسیت علیه جنایتهای امریکایی ها در ایران طی حدود هشت دهه گذشته است. این دادخواست شروعی برای تنویر افکار عمومی و آگاهی دادن به نسل جوان است.

پیام اصلی دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم این است که هر قدر از ظرفیت‌های حقوقی کشورمان استفاده کنیم و هر قدر از این دادخواست‌ها بنویسیم، غلط های حقوقی‌مان کمتر شده و توانایی‌ها و مهارت‌های‌مان در تنظیم دعاوی بین‌المللی افزایش می‌یابد

خوش چهره ادامه داد: متاسفانه یکی از نقایص نظام حقوقی کشور این است که در پیگیری مطالبات حقوق شهروندان‌مان به خصوص در عرصه حقوق بین‌الملل ضعیف است. پیام اصلی دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم این است که هر قدر از ظرفیت‌های حقوقی کشورمان استفاده کنیم و هر قدر از این دادخواست‌ها بنویسیم، غلط های حقوقی‌مان کمتر شده و توانایی‌ها و مهارت‌های‌مان در تنظیم دعاوی بین‌المللی افزایش می‌یابد، فارغ از اینکه در این دعاوی برنده شویم یا نه و این یعنی هر قدر مشق حقوقی بنویسیم، غلط دیکته‌های‌مان کمتر و کمتر می‌شود. این قبیل دستاوردها، حداقل دستاوردی است که از تنظیم دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: اینکه نظام حقوقی کشور چه هنری از خود به خرج دهد تا دادخواست مذکور و سایر مطالبات و حقوق بر زمین مانده کشور به ثمر برسد، هنر پیچیده‌تری است که به وکلای کارکشته و حمایت دستگاه قضایی نیازمند است.

وی تاکید کرد: دادخواست کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ طرح جریانی حقوقی است که اگر خوب هدایت شود، می‌تواند پایان‌بخش غفلت‌های گذشته باشد. این اقدام یک تمرین حقوقی است. حال اینکه چقدر بتوان امید داشت به ثمر برسد، مرحله بعدی است که باید مطالعه و برنامه‌ریزی شود اما مرحله اول همین کاری است که برخی حقوقدانان کشور انجام داده‌اند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه نباید به تهیه کنندگان این دادخواست ایراد گرفت بلکه باید در عرصه حقوقی و رسانه‌ای روی آن کار قوی انجام شود، گفت: در این صورت امید به اثرگذاری دادخواست بیشتر می‌شود. به بیان روشن‌تر با به صحنه آمدن جریان‌های حقوقی کشور، ضرورت اطلاع‌رسانی هدفمند نیز احساس می‌شود چرا که طرح موضوع برای اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی هدف مهمی است. رسانه‌ها باید نشست تخصصی تهیه دادخواست و شکایت از آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد را در محور اطلاع‌رسانی‌های خود قرار داده و در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به پختگی آن کمک کنند.

پیش از این خبرگزاری دانشجویان ایران با بیژن پیروز عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، خسرو معتضد کارشناس تاریخ معاصر و محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام هم به تفصیل در این موضوع گفت‌وگو کرده است.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 130317 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]