چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ /
123743
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است/ به آینده امیدوارم

رئیس جمهور گفت: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است. ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و وفاق برای مردم ایران و منطقه هستیم،



به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف خود گفت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم و مهمانان عزیز بین‌المللی و با سلام دورود به سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت باهنر و رجایی و شهید رئیسی، ریاست جمهوری چهاردهم فرصتی است و دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است.

رئیس دولت چهاردهم تاکید کرد: قانون اساسی میثاق ملی ماست. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و سیاست‌های کلی است. در این چشم انداز ایران کشوری است توسعه یافته و در سطح منطقه الهام بخش با محور اسلام و مردم سالاری است.

وی افزود: با لطف پروردگار متعال ، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، شنیدن صدای مردم و آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر، اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، خلق امید و رفاه برای عبور از تحریم‌ها و بحران‌های پیچیده پیش رو و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همراهی و همکاری ملی در میان حکومت و جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت رفاه ملی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولتی که خود را دولت همه ملت ایران ، موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است و سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را تنظیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

پزشکیان یادآور شد: آنچه که امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است و در این چشم‌انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام، با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تأکید بر مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی، امن، مقتدر و مستقل، برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعیض، بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخریم به ایرانی بودن. تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره).

وی ادامه داد: تعامل سازنده و موثر با جهان با اصول عزت، حکمت، مصلحت همراه است. انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافت مندانه و پیشرفت و صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخلات فراقانونی چیزی جز حق مصرح ملت در اصل سوم قانون اساسی و ویژگی های مندرج در سند چشم انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای خواسته های ملت است؟

رئیس جمهور با بیان اینکه وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است، گفت: وفاق ملی یعنی دست در دست هم نهادن برای دستیابی به چشم انداز. لذا مگر مردم ما در انتخابات چیزی جز این خواستند.

پزشکیان گفت: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش رو و گشایش راه های توسعه ای پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره برداری از این فرصت کم نظیر برای حل مشکلات منطقه ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است. باید به مردم ایران، به زنان و جوانان و قومیت ها به عنوان فرصت های بی نظیر ملی بنگریم و این فرصت ها را برآورده کنیم لذا آن ها می توانند راه های نو برای حل مشکلات کشور ارائه دهند. باید فرصت مشارکت را برای کسانی که تاکنون در حاشیه بودند را فراهم کنیم.

پزشکیان ادامه داد: دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و پایدار و همه جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: رفع تبعیض، بسط عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، جنسیتی، آموزشی و بین نسلی لازمه این تحقق است. مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، فرهنگ و جنسیت محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه های پیشرفت و اعتلای این کشور به مردم است.

پزشکیان تاکید کرد: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دختران که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیق آزرده هستند، بازگردیم. ما در این مسیر پشتیبانی و یاری تمامی ارکان و نهادهای حاکمیت به ویژه قوای مقننه و قضائیه هستیم. فرصت پیشروی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت های تازه است. حرکت در مسیر خواست ملت، برجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر به واقع همه برنده هستند و هیچ بازنده ای وجود ندارد.

وی با ذکر این نکته که به آینده امیدوار است، ادامه داد: این در حالی است که گزارش های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی های فراوانی مواجه است اما بی گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی های ایران عزیز و به ویژه ظرفیت نیروی انسانی مردم فهیم این مرز و بوم عبور از هر چالشی را امکان پذیر می سازد. سهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ راه را برای گشودن افق همراه می کند.

پزشکیان خطاب به حضار گفت: ایران کشوری امن؛ منسجم و با ثبات است. ما در اوج طوفان ها و گردبادهای متلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور کشور گردید یک انتخابات کاملا رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی را در اداره کشور رقم زدیم. من به پشتوانه مردم و با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح های سیاسی کشور قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین المللی پاسداری خواهم کرد.

وی همچنین ادامه داد: اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است، کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش ها و رقابت های فرسایشی هدر دهند، دولت من خواهان یک منطقه قوی خواهد بود، منطقه ای که در آن همه کشورها بتوانند با هم افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل های آینده گام های مشترک بردارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: منطقه ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین خواهد شد و بهانه حضور قدرت های خارجی از آن ها ستانده می شود، منطقه ای که اجازه ندهند معدودی افراطی و جذب اندیش، فریب قریب به ۲ میلیارد مسلمان و صلح دوست و آزاد اندیش را گرفتار روایت دروغین و اسلام هراسی کنند.

وی با بیان اینکه اسلام دین سلام است، گفت: برخی از مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند نمی توانند خود را از مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بودند، برتر بدانند.

پزشکیان تاکید کرد: آن ها که سلاح های کودک کشان غزه را تامین می کنند، نمی توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ کس در دنیا نمی پذیرد، هیچ کس در دنیا نمی پذیرد، هیچ کس در دنیا نمی پذیرد رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می جنگد و بر سر آن ها بمب می ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد، گویا برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان ها را براساس رنگ پوست و زبان و دینشان می سنجنند.

رئیس جمهور دولت چهاردهم اضافه کرد: ما نوادگان «سعدی» آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چه عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی، بنابراین نمی توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد.

پزشکیان تاکید کرد: ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین در آن از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند، ما می توانیم با هم این آرزو را که آرزوی تمام مردم منطقه و جهان است محقق کنیم.

وی با بیان اینکه دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امینت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد، گفت: ما قدر دوستان روزهای سختمان را خواهیم دانست، ما روابطمان را با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی تحکیم خواهیم کرد.

پزشکیان ادامه داد: برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند گفت‌وگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد، تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود ولی مردم رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید به زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی اسلامی خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ایران ، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم و همبستگی و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا. ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و وفاق برای مردم ایران و منطقه هستیم، بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم. همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمان به پیش ببریم.

وی اضافه کرد: از همه حضار محترم برای شرکت در این مراسم سپاسگزاری می‌کنم به ویژه از نمایندگان محترم مردم که افتخار داشتم ۴ دوره در میان آنها باشم تشکرد کرده و انتظار همراهی دارم. همچنین از مقامات، دولت‌های دوست برای حضور در این مراسم قدردانی می کنم و امیدوارم روابط میان ما ملت‌ها و دولت‌ها هر روز گسترش پیدا کند.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 123743 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
فرارو 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]