سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
123473
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

گرما، قیمت‌ها و برگشت زائران اربعین را دریابید

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تشریح برخی اقدامات برای خدمات دهی به زائران اربعین در استان های مرزی و در مسیر حرکت آنها، از تخصص اعتبار ویژه به این استان‌ها برای میزبانی زائران اربعین خبر داد.



به گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان ـ رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در ارتباط مجازی با مدیران‌کل و معاونان گردشگری ۵ استان مرزی و خروجی زائران اربعین شامل آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استان‌های مسیر از جمله همدان، لرستان و مرکزی پیرو عضویت وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ستاد اربعین درباره انجام هماهنگی‌های لازم در میزبانی از زائران اربعین تاکید کرد.

او با اینکه وظیفه ذاتی ادارات‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به عنوان عضو ستاد اجرایی، خدمات سفر، پیگیری جدی اموری از جمله نظارت بر قیمت‌ها، بازرسی تاسیسات گردشگری، تامین و فعال کردن مراکز اقامتی مورد نیاز و نیز توجه جدی نسبت به آشنایی مسافران و زائران با جاذبه‌های گردشگری استان را به همراه دارد، یادآور شد: ورود و خروج زائران اربعین به استان‌های مرزی و مسیری، فرصت ویژه‌ای برای استان‌ها به عنوان گردشگران بالقوه و یا سفیران گردشگری به شمار می‌آید. از این رو همانند سنوات گذشته با برپایی مراکز اطلاع‌رسانی، توزیع اقلام تبلیغاتی و فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب زمینه بازدید از جاذبه‌ها در این ایام و یا برنامه‌ریزی سفر در فرصت‌های آتی را سبب خواهد شد.

معاون گردشگری با اشاره بر گرمای هوا و تاکید بر فراهم آوردن امکان استراحت زائران در موکب‌ها و استراحتگاه‌های بین مسیر، افزود: همچون سال‌های گذشته ایده راه‌اندازی «هر خانه، یک موکب» می‌تواند به یاری تامین مراکز اقامتی مورد نیاز زائران بیاید تا با فراهم آوردن امکانات پذیرایی و استراحت، ایمنی و کیفیت سفر زائران را تأمین کند.

شالبافیان در ادامه برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی را تجربه موفق استان‌های مرزی و مسیری زائران اربعین در سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: این ابتکار علاوه‌بر ایجاد انگیزه برای استراحت وتوقف زائران که اغلب با خودروی شخصی به سفر می‌روند، زمینه آشنایی مسافران با فرهنگ بومی و هنرهای سنتی هر یک از استان‌های مقصد را فراهم می‌کند. این تجربه که پیش از این در استان‌های کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است می‌تواند در سایر استان‌ها نیز ترویج یابد.

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر اهمیت مسیر برگشت زائران تاکید کرد و افزود: بسیاری از تدابیر، پیش از زیارت مسافران اتخاذ می‌شود، در صورتی که زائران به دلیل پیاده‌روی مستمر و تحمل گرما و خستگی‌های مربوطه در مسیر برگشت نیز نیازمند تجمیع خدمات و اهمیت دادن به امکانات مورد نیاز از جمله برپایی موکب‌ها، تامین آب و خوراک مورد نیاز و نیز برپایی محل‌هایی برای استراحت هستند.

معاون گردشگری ادامه داد: نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نیز تأسیسات تخصصی گردشگری باید در اولویت اجرایی ادارات کل استانی قرار گیرد که این اقدام می‌تواند با همکاری و تعامل سایر دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی از جمله راهداری و ستاد اقامه نماز پیش رود.

در این جلسه، بهره‌مندی از سامانه رسیدگی به شکایات و کسب اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ نیز به عنوان فرصت و امکانی ویژه برای زائرین کربلا معرفی شد.

شالبافیان در ادامه جلسه ستاد سفر با تبریک جهانی شدن محوطه باستانی هگمتانه استان همدان، این فرصت را مسیری جدید برای آشنایی گردشگران با ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این استان دانست و گفت: هر یک از ادارات‌ کل استانی ضمن ارتباط با رسانه‌های محلی خود و نیز صدا و سیما، علاوه‌بر اطلاع‌رسانی نسبت به ارائه امکانات و شرایط میزبانی از زائران نسبت به معرفی ظرفیت‌های گردشگری استانی نیز تاکید ویژه داشته باشند.

معاون گردشگری همچنین تخصیص اعتبارات به استان‌های مرزی و در ادامه استان‌های مسیر را یکی دیگر از تدابیر وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای اربعین برشمرد.

در ادامه جلسه ستاد سفر، یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری خطاب به مدیران استانی تاکید کرد: با همکاری تشکل‌های گردشگری نظارت جامع بر خدمات تاسیسات گردشگری و کنترل قیمت‌ها به زائرین اربعین اعمال شود.

او همچنین رصد دائمی سامانه رسیدگی به شکایات و ارائه اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ را نیز در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد و افزود: نیاز است رسیدگی به شکایات درسریع‌ترین زمان ممکن انجام و آمارهای اخذ شده اطلاع‌رسانی شود.

نقی‌زاده در ادامه همکاری مطلوب میان اعضای ستاد اربعین در استان را فرصتی برای نظارت بر تاسیسات گردشگری و نیز فراهم آوردن امکانات اقامتی مورد نیاز عنوان کرد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز گفت: تردد زائرین اربعین در گرم‌ترین ایام سال، فراهم آوردن امکانات پذیرایی از جمله سایبان‌ها و استراحتگاه‌های طول مسیر و تامین آب شرب را در اولویت خدمات قرار می‌دهد.

او نیز نسبت به صرف اعتبار تخصیص یافته برای امور میزبانی شایسته از زائرین اربعین تاکید کرد.

احمد تجری، مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری نیز برای هماهنگی و تعامل با اعضای ستاد اربعین و نیز ادارات کل استانی نسبت به تامین و یا ارتقای هر گونه زیرساخت مورد نیاز زائرین اعلام آمادگی کرد.

همچنین در ارتباط مجازی با معاونان گردشگری و مدیران کل استان‌های مرزی از جمله آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استان‌های مسیر شامل همدان، لرستان و مرکزی درباره امور اجرایی و عملیاتی شامل نظارت، بهینه‌سازی، افزایش کمیت و کیفیت چشمه‌های سرویس‌های بهداشتی، در نظر گرفتن راهنماهای گردشگری در موکب‌ها، چاپ اقلام تبلیغاتی ویژه اربعین، در نظر گرفتن امکان اسکان و پذیرایی شبانه‌روزی، افزایش و راه‌اندازی موکب‌های متنوع شامل چادرهای عشایری، ارتقای خدمت‌رسانی واحدهای بین‌راهی، پیشبرد طرح هر خانه یک موکب با هدف خدمت‌رسانی هموطنان به زائران، گزارش داده شد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 123473 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا چند لحظه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 38 ثانيه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]