شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
121554
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

دولت چهاردهم و مطالبات اهل‌ سنت

قبل از اینکه قلم به نگارش مبادرت کند، یادآور می‌شوم که در این مقال اندک مجالی نیست برای بیان نیم‌قرن مرارت، مدارا و تحمل رنج، مشقت و… . اما ای مخاطب عالی‌شأن! شما بر گذشته ما وقوف کامل دارید؛ بنابراین، خود بخوان زین مجمل حدیث مفصل را؟!



عبدالحکیم سالارزهی

 

قبل از اینکه قلم به نگارش مبادرت کند، یادآور می‌شوم که در این مقال اندک مجالی نیست برای بیان نیم‌قرن مرارت، مدارا و تحمل رنج، مشقت و… . اما ای مخاطب عالی‌شأن! شما بر گذشته ما وقوف کامل دارید؛ بنابراین، خود بخوان زین مجمل حدیث مفصل را؟! بدیهی است، به‌کارگیری نیروهای توانمند اهل‌ سنت در «مراکز قدرت» و «تصمیم‌گیری» و «تصمیم‌سازی» و انتصاب افراد متخصص و متعهد آنان به مناصب معاون رئیس‌جمهور، وزیر، استاندار، فرمانده ارشد و رده‌بالای نظامی و امنیتی، نه «زیاده‌خواهی» است و نه «سهم‌خواهی»، بلکه عین عدالت است. اهل‌ سنت و اقوام اصیل و نجیب ایرانی طی قرون متمادی برای دفاع از کیان، ناموس و عزت‌ وطن جان‌فشانی کرده‌اند و علی‌رغم نفوذ فکری، ایدئولوژی و فیزیکی بیگانگان، خوشبختانه با عملکرد منحصربه‌فردشان باعث کسب شرف و بالندگی بوده‌اند. حال‌که پیروزی امیدبخش دکتر مسعود پزشکیان برق شادی را در چشم‌منتظران روزهای بهتر و امید را در قلب دردمندان زنده کرده است، سؤالاتی در محافل و اذهان عمومی مطرح و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای با حرارت بالایی اوج گرفته است که آیا رئیس‌جمهور برگزیده مردم ایران قادر خواهد بود به عقاید و آرا و «وعده‌های انتخاباتی» خویش جامه عمل بپوشاند یا باز‌هم با لیت و لعل و حاشا و کلا و… ناامیدی و یأس هدیه ما خواهد بود. اما نکته‌ای ظریف و لطیف که ذهنم را سخت به خودش مشغول کرده است، به خویشتن خویش می‌گویم: «لاتقنطوا من رحمهالله». ‌با نگارش سطور، به «نهیب سخت اراده» لبیک می‌گویم که اظهار می‌دارد «ناامیدی در اراده ما راه ندارد» و باید بساط «بازار مکاره» خویش را جایی دیگر پهن کند، چراکه خداوند تلاش بندگانش را ضایع نمی‌کند. جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان! تابوشکنی کنید، قفل‌های بسته را باز کنید و از اهل‌ سنت در وزارتخانه‌ها و در بدنه سیستم و دولت، «نیروهای تعیین‌کننده» بگمارید و از آنان به‌عنوان «سفیر»، «مشاور» و «وزیر» استفاده کنید. دست‌کم یک‌بار به خواسته‌های برحق اقوام و مذاهب در حکومتی که مبنای خویش را بر «سیره نبوی» و «عدالت علوی» نهاده است، لبیک بگویید. ذکر این نکته مغفول نماند که نیروهای کارآمد، متعهد و شایسته ما را در مناصب بگمارید. با این اقدام بی‌نظیر و نادر لازم می‌دانم سخنان بجا و شایسته شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید را برجسته نمایم که ایشان همواره به اصل «شایسته‌گزینی» و «شایسته‌سالاری» اصرار دارد و مطالبات اهل‌ سنت را «فراقومی» و «فرامذهبی» برمی‌شمارد و می‌فرماید اگر این مهم صورت پذیرد آنگاه بساط تبعیض و بی‌عدالتی برچیده خواهد شد و ثمره همدلی و مشارکت، «توسعه همه‌جانبه» خواهد بود و آثار نویدبخش آن، موجبات خرسندی ملت را فراهم خواهد آورد. خاطرنشان می‌شود، همان‌طورکه فرهنگ‌‌ها و اقوام ایرانی علاوه‌بر هویت مشترک ایرانی-اسلامی، از فرهنگ‌های محلی برخوردار هستند، اعطای حقوق نسبی به آنها «امنیت» و «وحدت ملی» را تحکیم و تثبیت می‌کند. 

جامعه ایرانی زمانی می‌تواند بر محور «عدل» ساماندهی شود که مدیران در حوزه سیاست از «اندیشه نبوی» عدول نکنند و حرکت بر مسیر «عدالت اجتماعی» را استراتژی خود قرار دهند. «مردمی‌بودن» حاکمان و ارتباط سالم حکومت با ملت، زمینه‌ساز اجرای عدالت بوده و تبعیض و نابسامانی‌های اجتماعی را از بین می‌برد. مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی و قیام علیه ظلم، فساد و تبعیض، ریشه عمیقی در آموزه‌های ناب نبوی و سیره پاک حضرت علی رضی‌الله‌عنه دارد.

اما نکته حائز اهمیت وجود «زنان شایسته» و نخبه ایرانی است که به‌کارگیری آنان در مناصب و مشاغل مربوط به جنسیت و فراتر از جنسیت‌شان مورد عنایت ویژه قرار گیرد؛ چراکه زن رکن بنیادی خانواده و جامعه به‌شمار می‌رود. در پایان به خاطر پرهیز از اطاله کلام و محصول نتیجه، خاطرنشان می‌شود که استناد عمیق و قابل تأمل جناب دکتر پزشکیان از آیات «کلام‌الله مجید» و متون «نهج‌البلاغه» و اشاره ایشان به نحوه حکومت‌داری «خلفا» و «سلف صالح»، چراغ روشنی فراروی همگان قرار داد. با نظر به صراحت بیان دکتر پزشکیان، بسیاری امیدوار شدند که آینده کشور نویدبخش «نسیم صبا» و صبحگاهی در فضای پاییزی باشد.

 

حتما بخوانید : گلوله خوردم!
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 121554 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
العالم 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 51 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 51 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]