چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ /
121095
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

سرلشکر سلامی: جایگاه اصلی سپاه باید قلب مردم باشد

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: روابط عمومی سپاه نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت تصویر واقعی از منطق، شخصیت و هویت این نهاد دارد و ما به این شخصیت‌سازی نیاز داریم، چون جایگاه اصلی سپاه باید قلب مردم باشد.



به گزارش ایسنا، سرلشکر حسین سلامی در آیین تکریم و معارفه معاون روابط عمومی سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گفت: تولد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ظهر عاشورا صورت گرفت؛ آن هنگامی که تعدادی از اصحاب با ایمان و وفادار برای اقامه نماز سینه‌های ستبر خود را آماج تیرهای دشمن کردند تا حجت خداوند به همراه اهل بیت او بتوانند اقامه‌ نماز کنند.

وی ادامه داد: پاسداری از اقامه نماز یکی از زیباترین جلوه‌های پاسداری از اسلام بود؛ انسان وقتی در مقابل آماج گلوله‌ها و ضرورت شمشیرها قرار می‌گیرد، هرگاه تیرهای بلا به سوی او بیایند، باید خود را به کناری بکشد تا تیرها به پیکر او نخورد؛ اما کسانی که از امام دفاع می‌کردند، باید خود را به تیر می‌زدند و هیچ تیری نباید از پیکر آن‌ها عبور می‌کرد و این، نفس پاسداری است.

فرمانده کل سپاه افزود: پاسدار انقلاب اسلامی به آب و آتش می‌زند و پیکر خود را به شمشیر می‌سپارد. پاسدار انقلاب اسلامی سینه خود را به تیر می‌زند تا این تیرها به پیکره امت اسلام و جسم امام و مسلمین وارد نشود. هویت حقیقی سپاه برآمده از روح عاشوراست. پاسداران، عاشورایی عمل می‌کنند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه سپاه به همراه همه قوای مسلح کشور در یک سنگر واحد از یک حقیقت بزرگ دفاع می‌کنند، یادآور شد: وقتی این حقیقت درخشان انقلاب اسلامی از افق این سرزمین طلوع کرد و در طفولیت خود پنجه در پنجه قدرت‌های بزرگ افکند و با همه قدرت‌های شیطانی درگیر شد، هیچ‌کس شاید باور نمی‌کرد که این انقلاب شکوهمند قادر باشد با این آرایش جهانی متشکل از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ حیات بشر مبارزه کند و پیروز شود.

وی اظهار کرد: هیچ نقطه تاریکی در این پیکارِ بیش از چهاردهه‌ای انقلابِ ما با دشمنان اسلام، دشمنان امت اسلامی و دشمنان ایران وجود ندارد. تمام صفحات این تاریخ ۴۶ ساله سرشار از افتخار، هنرنمایی مجاهدان و سرشار از حکایت‌های شگفت‌انگیز و پیروزی‌های فوق تصور است. همه کافران در همه لحظه‌های این پیکار طولانی و مستمر و بی‌وقفه دچار بهت و حیرت شدند؛ چه در سقوط نظام ستمشاهی که دنیای مستکبر غافلگیر شد و زانو زد و گریخت و چه آن هنگام که به تدریج با فتنه‌های عظیمی بازگشت تا دوباره به تاریخ و سرنوشت این ملت رجعت کند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دفاع مقدس یکی از شاهکارهای بی‌نظیر مجاهدان راه خدا برای مسدود کردن راه غلبه دشمنان بزرگ بود، تاکید کرد: دشمنانی که با همه امکانات، رسانه‌ها، نهادهای بین‌المللی، سیاست‌های جهانی، تحریم‌های اقتصادی و همه ابزارهای اطلاعاتی به میدان مقابله با ملتی تازه استقلال‌یافته آمده بودند؛ اما هیچکس در این فضای نابرابر جز خدا به کس دیگری تکیه نکرد. مردان ما در آن میدان ایستادند و صحنه‌های دل‌انگیزی از عاشورا ساختند. 

سرلشکر سلامی یادآور شد: دفاع مقدس منبعث از عاشورا بود. عاشورا تراکمی بود از تمام سختی‌ها، مصیبت‌ها، غم‌ها و رنج‌ها که در حد وسع و ظرفیت امام مسلمین بود که بتواند آن همه شهادت، تشنگی و اسارت را تحمل کند تا اسلام قائم و پابرجا باقی بماند. اگر شکوه آن فداکاری نبود، امروز از اسلام پیامبر عظیم‌الشأن خبری نبود و اسلام اموی همه جا را فرا گرفته بود؛ ولی امام حسین (ع) با قیام خود، اسلام حقیقی را در میان نسل‌ها و در طول اعصار و قرون جاری کرد.

وی ادامه داد: عاشورا به‌عنوان یک حقیقت زنده باقی ماند تا دفاع مقدس امتدادی از آن مبدأ باشکوه برای شکل‌دهی به یک تاریخ با عظمت برای همه مسلمانان باشد؛ بنابراین دفاع مقدس یک حادثه ماندگار و متوقف‌شده در گوشه‌ای از تاریخ نبود؛ بلکه مثل عاشورا یک حقیقت جاوید در متن زمان بود. امروز هم می‌بینید که انگار این حادثه بزرگ الان رخ داده است و همه مردم برای گرامیداشت شهیدان آن واقعه باشکوه کاملاً در صحنه هستند و هیچ‌چیز کهنه نشده است.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «دفاع مقدس کهنسال می‌شود اما کهنه نمی‌شود»، اظهار کرد: گرد و غبار زمان نمی‌تواند درخشش این عظمت و درخشش فضایل را در این قطعه تاریخ فراموش کند. کسانی که بعد از دفاع مقدس به تبیین و نگاشت آن همه فداکاری همت کردند در واقع کاری زینبی انجام دادند و پیام‌های آن عاشوراهای مکرر را به گوش نسل‌های جدید رساندند تا برکت شهادت، حس جهاد، روح فداکاری، و فضیلت ایثار در جامعه ریشه‌دار و مستحکم شود و جوانان، با فرهنگ آن آشنا و دفاع مقدس به یک مکتب، یک فرهنگ به تجلی‌گاه تفسیر آیات جهاد در قرآن عظیم و یک نقطه الگو و قابل تکرار برای همه نبردهای ما با همه دشمنان تبدیل شود.

سرلشکر سلامی ادامه داد: دفاع مقدس نمایه کاملی بود از تنهایی ملت ما در اوج ضعف سلاح و تجهیزات در مقابل یک جهان قدرت در اوج پیشرفتگی و افول سلاح و تجهیزات. در این عرصه نابرابر، شکوه ایمان به اثبات رسید. اگر مادر عِده و عُده غلبه داشتیم و پیروز می‌شدیم، هنری نبود و این کار شمشیرها بود؛ باید در این میدان، معجزه ایمان الهی اثبات می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از اقدامات سردار نائینی، اظهار کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واقعاً کار ارزنده‌ای انجام می‌دهد. سردار نائینی سال‌ها در ادامه تلاش‌هایی که قبل از او این نهاد مقدس و بسیار مهم را پایه‌گذاری کردند، کار با ارزشی انجام داد. این مجموعه، تاریخ شفاهی دفاع مقدس را از زبان همه فرماندهان می‌نگارند، بخش‌های مهمی از آن در نزد افکار عمومی منتشر شده یا روزشمارهایی که روزانه تمام حوادث مهم جنگ را می‌نویسند، تا این تاریخ و هر یک صفحه آن برای آیندگان یک عبرت بزرگ باشد.

فرمانده کل سپاه افزود: دفاع مقدس گنجینه بی‌پایانی از معارف است که باید تبیین و ترویج شود. آنچه در دفاع مقدس به‌دست آمده، همانند آن است که در عاشورا وجود داشت. بدون عاشورا هیچ یک از این فضائل بروز پیدا نمی‌کرد. 

سرلشکر سلامی یادآور شد: سپاه نهادی است که به‌طور مستمر در نبرد قرار دارد. جنگ تحمیلی تمام شد، اما آنچه که ثابت ماند توطئه‌های پیچیده و پی‌درپی دشمنان بود. دشمن دست بردار نبود. به شکست در دفاع مقدس اکتفا نکرد و عبرت نگرفت. تغییر روش داد و جنگ‌های دیگری را طراحی کرد. تمام فتنه‌ها را به کار گرفت و ما باید در قلب این میدان می‌ایستادیم و با این توطئه‌های چند بُعدی که از تمام زوایای ممکن این نظام را تهدید می‌کرد، همه آن‌ها هم قالب جهانی داشتند، خنثی می‌کردیم. 

وی گفت: این برنامه‌های واقعی انقلاب ما در آن دوره اول طلایی رهبری امام راحل و بعد در زعامت رهبری انقلاب در عصر پیچیده‌ترین فتنه‌ها و توطئه‌ها از همه طرف بود. این مقاومت بنام اسلام تحت هدایت ولایت‌فقیه صورت گرفت و مردم آگاهانه ایستادند در مقابل سختی‌ها قد خم نکردند و سپاه بسیج در میدان ایستادند. ارتش، نیروهای امنیتی و انتظامی، ملت ایستاد. رهبری انقلاب در قلب تمام مخاطرات و نقطه مرکزی همه بلاها، به امر خدا، ایستاد.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: سپاه نیز با هر دشمنی مستقیم مواجهه می‌کرد و از چیزی نمی‌ترسید. دیدیم که پدیده تکفیر را اگر تمام این قدرت‌های غربی و شرقی با هم جمع می‌شدند، نمی‌توانستند آن را جمع کنند، جمع کرد. یک مرد رشیدی از این غافله با هجرت جهاد کرد و تعداد قلیلی به او پیوستند و با همان تعداد این پدیده شوم را از جغرافیای سیاسی این منطقه حذف کرد و بعد به دست شقی‌ترین دشمنان ناجوانمردانه به شهادت رسید و این کار یک پاسدار انقلاب اسلامی بود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه اگر همه قدرت‌ها دست به دست هم می‌دادند، نمی‌توانستند یک گام، تکفیری‌ها را به عقب برانند، اظهار کرد: آنان تا سر حد مرگ می‌جنگیدند. فقط کسانی می‌توانستند با آنان نبرد کنند که خود از مرگ عبور کرده بودند. پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه‌ دیگری تفنگداران آمریکایی را در دریا اسیر کردند و در مقابله نبرد کشتی‌ها کم نیاوردند. در این فضای سخت، روابط عمومی سپاه درخشید و افکار عمومی را در معرض اخبار امیدوارکننده و مهیج قرار می‌داد و مواضع سپاه را آشکارا با عباراتی فاخر و بلند بیان می‌کرد. بیانیه‌های این مجموعه در دل دشمن لرزه می‌انداخت و قدم‌های دشمن را سست می‌کرد.

وی تصریح کرد: روابط عمومی سپاه می‌دانست با چه ادبیاتی باید از چه حقیقتی سخن بگوید. با مردم صادقانه و با دشمن واضح و آشکار و بدون هراس سخن می‌گفت. روابط عمومی سپاه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ساخت یک تصویر واقعی از منطق، شخصیت و هویت سپاه دارد و ما به این شخصیت‌سازی نیاز داریم، چون جایگاه اصلی سپاه باید قلب مردم باشد. روابط عمومی سپاه رزمایش‌ها را با اهداف بازدارنده آن به خوبی در اذهان خودی‌ها و دشمنان ترسیم می‌کرد، پیشرفت‌های فناورانه در عرصه دفاعی و امنیتی را به موقع به اطلاع عموم می‌رساند، مواضع سپاه را در مقاطع مهم تاریخ انقلاب منتشر می‌کرد و از سپاه یک هویت زنده و سرزنده می‌ساخت. 

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 121095 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]