شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
119848
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

ساز وکار تعیین تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی که به حدنصاب نمی رسند مشخص شد

نمایندگان مجلس ساز وکار تعیین تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی که به حدنصاب نمی رسند را مشخص کردند.



به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با جزئیات گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد اعضای کمیسیون هایی که به حدنصاب نرسیده اند با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۳۸ اصلاح شده قانون آئین نامه داخلی مجلس به شرح ذیل است:

تبصره یک ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره یک- پس از تعیین اعضای کمیسیون های تخصصی مطابق فرآیند مقرر در این قانون چنانچه اعضای کمیسیون تخصصی به حداقل نصاب مذکور در این ماده نرسد هیات مشترک متشکل از اعضای کمیسیون آئین نامه داخلی و هیات رئیسه مجلس مکلف است ظرف حداکثر یک هفته پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ این قانون حداقل اعضای آن کمیسیون را برای یک بار در همان دوره تعیین نماید.

در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره تبصره یک ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی در پیشنهاد اصلاح کل خود مطرح کرد که باید برای تعیین اعضای کمیسیون هایی که به حدنصاب نرسیدند زمان در نظر گرفته شود. همچنین این اتفاق باید یک بار در هر دوره ای صورت گیرد.

بر اساس این گزارش علی نیکزاد ثمرین در طرح نظر کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس درباره این پیشنهاد بیان کرد: قبل از ورود به بحث باید بیان کنم از رهبر معظم انقلاب که مجلس را مکلف کردند در عرصه بین المللی ورود جدی داشته باشد و ویژگی ها را برای اعضای کابینه مشخص کردند که این موضوع سبب می شود دولت جناب آقای پزشکیان هرچه سریع تر تشکیل شود و یک معیاری برای رأی اعتماد به اعضای کابینه باشد تشکر کنم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ هیاتی متشکل از کمیسیون آئین نامه و هیات رئیسه ظرف یک هفته حداقل اعضای مورد نیاز برای تشکیل کمیسیون هایی که به حد نصاب نرسیدند را تعیین کنند و این اقدام یک بار اتفاق بیافتد. با این پیشنهاد کمیسیون حقوقی، قضایی و فرهنگی که برای ما بسیار مهم است اگر به حد نصاب نرسد کمیسیون آئین نامه و هیات رئیسه می تواند سقفی را برای آن مشخص کند.

به گزارش خانه ملت، محمدصالح جوکار در جریان رسیدگی به این طرح نسبت به نحوه تعیین کمیسیون های تخصصی نمایندگان بر اساس آیین نامه فعلی انتقاد کرد و گفت: نماینده ای داریم که دارای مدرک تحصیلی دکترای برق قدرت است اما به جای اینکه در کمیسیون انرژی مشغول شود، در کمیسیونی است که هیچ ارتباطی با آن ندارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه موضوع امتیازدهی به نمایندگان برای تعیین کمیسیون های تخصصی آنها با اشکال جدی مواجه است، عنوان کرد: آیین نامه فعلی نمی تواند موضوع سوابق تحصیلی و کاری نمایندگان را به گونه ای با هم جمع کند که حق یک نماینده به او داده شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه قطعا دستورالعمل فعلی دارای اشکال است، گفت: ما در کمیسیون آیین نامه و هیأت رئیسه دوره یازدهم مجلس به صورت مفصل روی این موضوع کار کردیم اما چون تصویب به آن به روزهای پایانی کار مجلس یازدهم رسید، و این احتمال وجود داشت که نمایندگان مجلس دوازدهم نسبت به این کار انتقاد کنند و نظرشان بر این باشد که خودشان برای این دوره تصمیم گیری کنند، اجازه ورود موضوع به صحن را ندادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با آغاز به کار دوره جدید مجلس، هیأت رئیسه شعب و اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس همان روز تحلیف مجلس تشکیل می شود از این رو از آنجایی که نمایندگان دوره جدید می توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند ما هم ملاحظات را در نظر گرفتیم و اجازه ندادیم موضوع در مجلس یازدهم به تصویب برسد و کار را برای دوره دوازدهم گذاشتیم.

وی افزود: در حال حاضر طرح اصلاحی آماده است و هیأت رئیسه و کمیسیون آیین نامه داخلی ظرف یک تا دو هفته آینده بررسی های لازم را روی موضوع صورت می دهند تا همه مشکلات مرتفع شود.

بر اساس این گزارش، احمد راستینه نیز در تذکری با اشاره به انتقاد نمایندگان درباره عضویت اعضای هیأت رئیسه مجلس در برخی کمیسیون های تخصصی، گفت: اعضای هیأت رئیسه تنها برای یک سال انتخاب می شوند در حالی که عضویت در کمیسیون ها برای تمام ۴ سال دوره نمایندگی است از این رو افراد باید بر اساس موضوعی که در آن تخصص دارند، کمیسیون خود را انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه تصریح کرد: برخی تصور می کنند کمیسیون فرهنگی از اهمیت کمتری نسبت به سایر کمیسیون های تخصصی برخوردار است از این رو اقبال کمتری نسبت به آن می شود در حالی که تمام مشکلات امروز کشور حتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی، منشأ فرهنگی دارد و باید به این کمیسیون نیز همانند سایر کمیسیون ها اهمیت داد.

محمدرضا احمدی نیز در تذکری خواستار عضویت نمایندگان در کمیسیون هایی شد که می توانند در آن مثمر ثمر باشند و گفت: بر کار کمیسیون ها باید به گونه ای نظارت شود که خروجی مصوبات آنها در کشور اثرگذار باشد.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 119848 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
عصرایران 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]