یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142224
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۹

مأموریت عارف برای نرمالایز کردن اصلاح‌طلبان تندرو! / پیشنهاد مناظره وزیر پزشکیان با معاون روحانی

سرویس سیاست مشرق – «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید. *** هشدار به پزشکیان درباره برخی مدعیان طرفداری از دولت رفع حصر منجر به توسعه […]



سرویس سیاست مشرق – «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هشدار به پزشکیان درباره برخی مدعیان طرفداری از دولت
رفع حصر منجر به توسعه پایدار می‌شود!

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم انتظار برای رفع حصر را به عنوان یکی از گشایش‌های سیاسی –در دولت پزشکیان- مدنظر داشته باشیم، گفته است:
“موضوع حصر یک مسأله دیرینه سیاسی در کشور ماست و رفع آن می‌تواند نشانه‌ای از انعطاف و هم‌گرایی ملی باشد. این موضوع می‌تواند به کاهش فاصله‌های اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی کمک کند و در نهایت به توسعه پایدار منجر شود”! [۱]

*ما قضاوت درباره جمله ظریفیان مبنی بر اینکه رفع حضر از فتنه‌گران محصور و منزوی موجب توسعه پایدار می‌شود را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.
پیش از این بهزاد نبوی، از سران ستادی اصلاحات در پرسشی پیرامون مسئله رفع حصر تأکید کرده بود که اولویت شرایط فعلی نه مقوله حصر که مسائل اقتصادی است. [۲]
مسئله “خوشحالی بی‌حد و اندازه برخی رجال سیاسی از برآمدن رئیس‌جمهورشان در یک انتخابات” که منجر به بیماری هذیان‌گویی می‌شود؛ گویی به این زودی در ایران تمام نمی‌شود!
همچنانکه در دوره‌های قبل بودند کسانی که برای رئیس‌جمهور خودشان سودای مادام‌العمری یا سمت‌های بالاتر داشتند؛ اکنون و در دولت پزشکیان نیز می‌بینیم کسانی را که از “آخرین فرصت بودن پزشکیان برای نظام” حرف می‌زنند، رفع غیر ممکن حصر را شرط توسعه پایدار معرفی می‌کنند، اولویت وزارت نیرو را به جای رفع کمبود آب و برق؛ بکارگیری زنان اعلام می‌کنند و…
آقای پزشکیان باید بداند این اظهارات بی‌سرانجام نه تنها خود ره به جایی نخواهد برد بلکه سبب دور شدن دولت از هدف خدمتگزاری نیز می‌شود.
در بحث رفع حصر نیز باید دانست مادام که فتنه‌گران محصور و منزوی دست به توبه رسمی و علنی از فتنه ۸۸ نزنند؛ هیچ رفع حصری در کار نخواهد بود و این مسئله هم (بشود یا نشود) هیچ ربطی به توسعه ندارد.
شرط پیشرفت؛ رأی خوب مردم و خدمتگزاری خوب و ملموس دولت است.

***

مأموریت عارف برای نرمالایز کردن پزشکیان!

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور پزشکیان که سخنان مختلف وی درباره زنان تأمل برانگیز شده است؛ اخیرا طی اظهارات دیگری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور گفته است:
“فضایی که در طی چند سال اخیر در دانشگاه‌ها حاکم بوده فضای امنیتی بوده است؛ ما نگرانیم. “[۳]

*آقای عارف طوری درباره وضعیت دانشگاه‌های کشور اظهار نظر می‌کند کأنه در دولت اصلاحات هم معاون اول نبوده است و بعنوان یک چهره جدیدِ تازه به قدرت رسیده منتقد وضعیت دانشگاه‌هاست!
این در حالی است که دانشگاه نیز یک اقلیم از سایر اقالیم نظام حکمرانی است و زیست آن در مسیر پیشرفت نظام اسلامی قرار دارد.
از این هم بگذریم که اصلاح‌طلبان همیشه در حالی ژست انتقاد از وضعیت دانشگاه را می‌گیرند که در سابقه خودشان جز تبدیل دانشجو به پیاده نظام و ستاره دار کردن دانشجویان معترض چیز دیگری دیده نمی‌شود!
می‌ماند سکوت آقای عارف در قبال چیستی روش برخورد با چند دانشجویی که اقدام به بمب‌گذاری کردند یا در فتنه ۱۴۰۱ در محیط دانشگاه شعارهای فحش‌آلود بر زبان راندند و با دست علامت‌های زشت نشان دادند…
اگر برخورد با اینان از نظر آقای عارف مصداق امنیتی‌سازی محیط دانشگاه است که هیچ و اگر عارف چنین برخوردهایی را ضروری می‌داند پس پسندیده نیست که در تریبون‌های عمومی ژست اپوزسیون بگیرد و طوری حرف بزند که انگار در نگاهش با حاکمیت دچار دوئیت است!
بایستی قضاوت کرد که رفتارهای مجلسی عارف تا این لحظه از قبیل حرف‌های عجیبش در رابطه با زنان [۴] و دانشگاه نه تنها منطبق با مانیفست خدمتگزاری نیست بلکه بیشتر در مسیر نرمالایز کردن خواسته‌های اصلاح‌طلبان تندرو قدم برداشته است.

***

درباره مهاجرت نخبگان چه کسی راست می‌گوید؟
پیشنهاد مناظره وزیر پزشکیان با معاون روحانی

حسین سیمایی‌صراف، وزیر جدید آموزش عالی به تازگی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور پیرامون “مهاجرت نخبگان” اظهاراتی مطرح کرده است که بخش‌هایی از آنرا در ادامه به روایت ایسنا می‌خوانید:
_ روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور افزایش و میل به بازگشت کاهش یافته است.
_ ما برای کاهش مهاجرت نخبگان چند برنامه جدی داریم. تامین مسکن، توسعه خوابگاه‌های متاهلی، مولدسازی، جذب نخبگان، به رسمیت شناختن کرامت انسانی اساتید و دانشجویان از جمله این راهکارهاست.
_ با بیان اینکه در حوزه جذب نگهداشت نخبگان مشکلات داریم: بیکاری، معیشت و برخی مواجهه های سیاسی از عوامل وضعیت اسفناک مهاجرت نخبگان هستند.
_ توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند.
_ از عوامل دیگر مهاجرت که می‌کوشیم آن را اصلاح کنیم گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است، مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم؛ البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند. سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است و باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد. امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش کنیم. در واقع یکی از عوامل مهاجرت این است که استاد و دانشجو انتظار دارند کرامت آنها را به رسمیت بشناسیم. اگر کرامت اساتید و دانشجو حفظ شود، ماندگاری وی در کشور بیشتر می‌شود.[۵]

*سخنان دکتر سیمایی با ایرادات جدی مواجه است.
مثلا این اظهارات در برخی ابعاد بسیاری کلی هستند. از جمله اینکه مشخص نیست منظور از حفظ کرامت استاد و دانشجو دقیقا چیست و آقای سیمایی به چه وجهی از لزوم حفظ کرامت اشاره دارد که در ایران اجرا نمی‌شود!؟
همچنین است که در بحث انگیزه مهاجرت نیز همه می‌دانیم شرایط تحصیلی در ایران از لحاظ هزینه و کیفیت بسیار خوب است و ایضا هزینه معیشت و زندگی و انرژی و مالیات در خارج از ایران نیز بسیار بیشتر از ایران است. لذا مشخص نیست چرا مقولاتی مثل “فریب خوردن” در بحث مهاجرت مد نظر مسئولانی مثل دکتر سیمایی قرار نمی‌گیرد!؟
ایضا فروکاستن مسئله مهاجرت به مقولاتی مثل نبود خوابگاه متأهلی نیز تأمل زیادی را ایجاد می‌کند.
در ادامه انتظار بود که دکتر سیمایی منظور خود از نخبگی را هم مطرح کنند زیرا همه می‌دانیم نخبگی با شاگرد اول بودن تفاوت دارد.
مع‌الوصف اما در کنار اظهارات دکتر سیمایی، سخنان دکتر ستاری، معاون وقت علوم و فناوری رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم نیز وجود دارد که بصورت مستدل؛ ادعای فراگیر بودن مهاجرت نخبگان را رد می‌کند.
دکتر ستاری طی سخنانی مهم در سال ۹۸ گفته بود: بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی که سر کشور گذاشته‌اند…این یک حرکت سازمان‌دهی شده است. یک شبکه‌ای دارد این را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند.
او با بیان اینکه بر اساس پایش‌ها آمار خروج نخبگان رو به کاهش است، می گوید: مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعاً این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که… مثلاً از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این‌قدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد. همین چیزها است که ما را اذیت می‌کند.
ستاری می افزود: من در این مدت هر جا که در مورد مهاجرت یک حرف غلطی مثلاً در یک همایشی می‌شنوم، دقیق رصد می‌کنم و آن فرد را پیدا می‌کنم و از او می‌خواهم که به ما بگوید با چه سند و منبعی آن را گفته است. بالأخره اغلب این افراد هم دانشمند یا تحصیل‌کرده‌اند و یک آدم تحصیل‌کرده نباید بدون منبع صحبت کند. اغلب هم می‌بینیم که جوابی برای این صحبت‌ها ندارند. بعد هم خیلی جدی به آنها فشار می‌آوریم که یا تکذیب کنید یا منبع آن را به ما بگویید. [۶]
مشاهده و ملاحظه می‌شود که سخنان دکتر ستاری دقیقا در نقطه مقابل اظهارات وزیر جدید علوم قرار دارد.
اگرچه به زعم ما حق و دلیل با دکتر ستاری است لکن از باب لزوم تنویر افکار عمومی پیشنهاد می‌شود آقایان سیمایی صراف و ستاری در این رابطه مناظره‌ای با یکدیگر داشته باشند تا حقیقت روشن شود.
بدیهیست که استنکاف هر کدام از دو طرف این مباحثه؛ سبب‌ساز انحراف افکار عمومی، اتلاف بیت‌المال و برنامه‌ریزی غلط مردم و مسئولان تا سالیان متمادی خواهد بود.

***

۱_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1528939
۲_ mshrgh.ir/1640454
۳_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1643202
۴_ mshrgh.ir/1641239
۵_ isna.ir/xdRRmd
۶_ mshrgh.ir/1006425

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142224 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]