یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142158
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲:۵۶

صادقی: مردم از طریق نمایندگان خود در اداره امور کشور نقش‌آفرینی می‌کنند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون اساسی و ساختار سیاسی کشور راهکارهای مختلفی برای نقش‌آفرینی مردم پیش‌بینی شده است و در واقع این مردم هستند که با نقش‌آفرینی خود به حاکمیت و دولت مشروعیت می‌بخشند.



محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مردم در پیشبرد اهداف مسئولان و دولتمردان، بیان کرد: یکی از مسیرهای رسمی نقش‌آفرینی مردم در یک نظام جمهوری از طریق نهادهایی است که مردم را نمایندگی می‌کنند. مانند مجلس و ریاست جمهوری که مردم در انتخابات شرکت کرده  و منتخبان آنان در بخش‌های مختلف حاکمیت حضور پیدا می‌کنند. مردم به صورت غیر مستقیم از طریق نمایندگان خود در اداره امور کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

احزاب و انجمن ها مسیری برای نقش آفرینی مردم هستند

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مردم از طریق نهادهای مدنی در پیشبرد امور کشور نقش آفرین هستند. در واقع احزاب و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد دولتی مسیری برای نقش آفرینی مردم به شمار می روند. در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز مردم از طرق این نهادها نقش آفرین هستند. در حوزه اقتصاد نیز یا به عنوان شخص حقیقی فعال تجاری و صنعتی هستند یا به صورت شخص حقوقی در شرکت ها و موسسات نقش‌آفرین هستند.

مردم بر اساس اصل امر به معروف و نهی از منکر می توانند بر اعمال و رفتار حکومت نظارت کنند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علاوه بر این موارد در نظام های دموکراتیک، مواردی برای نقش آفرینی مردم پیش بینی شده است. در قانون اساسی ما نیز موادی پیش بینی شده است. در اصل ۵۹ قانون اساسی مواردی پیش بینی شده است که از طریق رفراندوم در  حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با مراجعه  مستقیم به آرای مردم می توان تصمیم گیری کرد. در قانون اساسی و ساختار سیاسی ما راهکارهای مختلفی برای نقش‌آفرینی مردم پیش‌بینی شده است. یکی از مجاری کلی نیز اصل هشتم قانون اساسی است که اصل امر به معروف و نهی از منکر است. مردم بدین ترتیب می توانند بر اعمال و رفتار حکومت نظارت داشته باشند.

جمهوریت با مشارکت مردم محقق می شود

وی تاکید کرد: در واقع مردم در یک نظام جمهوری رکن اصلی حاکمیت محسوب می‌شوند. همه چیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اتکای آرای مردم باشد. اصل ششم قانون اساسی نیز بر این موضوع تصریح شده است. اساسا عنصر سازنده حکومت مردم هستند؛ بنابراین زمانی که مردم نقش‌آفرینی کرده و به ساختارها فرصت نقش آفرینی می دهند آن جمهوری به معنای واقعی محقق می شود. اثرش نیز این بوده که تصمیماتی که گرفته می‌شود چون برخواسته از آرای مردم می باشد، بیشتر مورد قبول واقع می شود.

وی افزود: مردم با دولت و حاکمیت نیز در اجرای برنامه ها همکاری خواهند کرد. اعتماد بین مردم و حکومت برقرار می شود و نتیجه  یک حکمرانی خوب که مبتنی بر اصل مشارکت، اجماع محوری و شمول گرایی است محقق خواهد شد. حکمرانی خوب در پرتوی مشارکت عامه رمدم محقق می شود. در قانون اساسی ما اصول مختلفی برای نقش آفرینی مردم پیش بینی شده است. مانند اصل سوم و اصل ششم قانون اساسی. جمهوریت با مشارکت مردم تحقق می‌یابد و جلوی خودکامگی و استبداد گرفته خواهد شد. مشروعیت حکومت بالا می رود و در نهایت کارآمدی دولت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142158 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 42 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 42 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]