یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142112
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۴۸

ایران و عراق؛ شرکای قابل اعتماد منطقه

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عراق، تاکید کرد: هماهنگی و همکاری ۲ کشور ایران و عراق در شناخت و برنامه‌ریزی برای توقف تهدیدات رژیم صهیونیستی در منطقه بسیار اهمیت دارد.



به گزارش ایسنا، سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق به‌عنوان نخستین سفر رسمی رئیس دستگاه اجرایی کشور با توجه به اهمیت آن، پیام وحدت‌بخشی به کشورهای اسلامی بود.

در جریان این سفر ۱۴ سند همکاری به امضا رسید و رئیس‌جمهور به ۶ شهر عراق سفر کرد. 

پزشکیان در جریان این سفر با «عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی این کشور، بازرگانان و فعالان اقتصادی عراق، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار کرد.

شرکت در نشست رهبران گروه‌های شیعه عراق، دیدار با ایرانیان مقیم عراق، نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق در سلیمانیه، دیدار با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان در اربیل و نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان در عراق بود.

رئیس‌جمهور در ارزیابی خود از سفر به عراق گفت که هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان‌های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم. سفر قابل توجهی بود و دستاوردهایی برای ایجاد زبان و نگاه مشترک با عراق و اجرای سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، داشت.

ایران و عراق؛ شرکای قابل اعتماد منطقه

هدیه مسعود بارزانی به پزشکیان

عراق، دومین اولویت اقتصادی ایران است

«صباح زنگنه» در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر رئیس‌جمهور به عراق گفت: اولین سفر رئیس‌جمهور جدید به کشور عراق حاکی از اهمیت این کشور و روابط جمهوری اسلامی ایران با آن است، عراق به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همسایگی ایران و نیز اشتراکات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و نیز علایق سیاسی و اقتصادی در مبادلات تجاری و روابط با ایران بعد از چین جزو دومین اولویت اقتصادی ایران است. 

وی تصریح کرد: ارتباطات ایران و عراق به لحاظ حجم مبادلات و رفت‌وآمدهای سیاسی و اجتماعی میلیون‌ها ایرانی به عراق و بالعکس گسترده و چنین پدیده‌ای با کمتر کشوری در جهان وجود دارد. از سوی دیگر ایران و عرق به لحاظ همکاری‌های اقتصادی هر ۲ عضو اوپک هستند و در تعیین حجم تولید و سهم انرژی جهانی نقش مهمی‌ می‌توانند ایفا کنند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که از لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک عراق برای ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اظهار داشت: تاریخ روابط ۲ کشور در چند دهه اخیر افت‌وخیزهایی داشته اما در ۲ دهه اخیر از رشد خیلی خوبی برخوردار بوده به ویژه همکاری عراق و ایران در مبارزه با تروریسم بسیار کارساز بود و توانسته این پدیده را کنترل و متوقف کند و حتی در جاهایی از بین ببرد و هر ۲ پیروزی‌های مشترکی علیه عناصر داعش و تشکیلات آن در عراق و سپس در سوریه داشتند. 

زنگنه افزود: عراق ضمن این‌که می‌تواند مانع تهدیدات منطقه‌ای در غرب کشور شود و اگر روابط مشکلی داشته باشد هم می‌تواند محلی برای تهدیدهای امنیتی و اقتصادی ایجاد کند؛ لذا رفت‌وآمدها در ارزیابی لحظه‌ای و روزمره می‌تواند مانع رشد پدیده‌های تهدید از انواع مختلف آن هم از سوی گروه‌های داعش و هم آمریکا باشد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عراق حلقه میانی بین ایران و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، لذا استقامت، قدرت و قوت عراق در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی نقش تعیین کننده‌ای دارد و مانع نزدیک شدن این رژیم و تهدیداتش به مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. لذا هماهنگی و همکاری ۲ کشور در شناخت و برنامه‌ریزی برای توقف تهدیدات‌ این رژیم در منطقه بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین به نیازهای عراق به فرصت‌های اقتصادی از سوی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد اقتصادی که عراق آغاز کرده به خصوص در ۲ سال اخیر نیازمند بهره‌گیری از نیروهای متخصص فنی و مهندسی است و نیروهای متخصص جمهوری اسلامی ایران می‌توانند با توجه به نزدیکی مسافت و آشنایی با فرهنگ منطقه و قرابت فرهنگی، جایگاه مهمی در توسعه عراق داشته باشند. 

ایران و عراق؛ شرکای قابل اعتماد منطقه

حضور رئیس جمهور در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره

توجه هوشمندانه رئیس‌جمهور در سفر به اربیل، سلیمانیه و بصره

زنگنه همچنین با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به شهرهای اربیل، سلیمانیه و بصره اظهار داشت: یکی از نقاط شاخص و مثبت سفر رئیس‌جمهور به عراق، حضور در شهرهای مهم این کشور بود، پیش از این مقامات ما بیش‌تر در بغداد توقف می‌کردند و برای بازدید از شهرهای مهم عراق فرصت پیدا نمی‌کردند، اما در این سفر به این شهرها نیز توجه شد و این مساله حاکی از یک توجه هوشمندانه‌ای است. 

وی تصریح کرد: بصره همانند خوزستان در ایران مهم‌ترین عنصر رشد و توسعه اقتصادی عراق محسوب می‌شود. تولید انرژی و مشابهت سرزمینی و جغرافیایی و همچنین ژئومورفولوژی منطقه می‌تواند زمینه‌های همکاری را دقیق‌تر و سازنده‌تر کند و علاوه بر این‌که مردم بصره، مردم بسیار شجاع  و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران هستند اکنون این منطقه‌ می‌تواند به یک منطقه توسعه یافته عراق تبدیل شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در مورد اربیل و سلیمانیه نیز همین‌طور است. این ۲ شهر از شهرهای شاخص در شمال عراق و جزو اقلیم کردستان محسوب می‌شوند، با توجه به تاریخ مشترکی که رهبران این شهرها با مسئولین جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند می‌توانند به پایگاه مهم رشد و همکاری و توسعه تبدیل شده و مانع از بروز تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران شوند.

زنگنه همچنین افزود: مقامات این شهرها مطمئن باشند امکان کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای توسعه وجود دارد و در ثبات منطقه نقش اساسی ایفا خواهد کرد و همکاری‌های ایران و متخصصان ایرانی در جهت توسعه این مناطق می‌تواند عامل شتاب‌دهنده‌ای تلقی شود. در  واقع مسیرهای مهمی برای ارتباط این مناطق به خلیج فارس و دریای عمان وجود خواهد داشت عملا اقلیم کردستان را از حصار جغرافیایی محدود خارج کرده و از طریق ایران امکان اتصال و دسترسی به آب‌ها را فراهم می‌کند. 

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اقتصاد بالنده شرق آسیا و همچنین جنوب شرقی آسیا ارتباط با این مناطق می‌تواند اقلیم کردستان و نیز انرژی عراق را ارتقا داده تا جایگاه مهمی یافته و از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل شده و به بازارهای مهم اقتصادی دسترسی پیدا کنند. 

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142112 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]