یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142104
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۴۶

اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، فراتر از توافق‌های دوجانبه

رسانه عراقی سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق به‌ عنوان اولین سفر خارجی او پس از به قدرت رسیدن را گامی «راهبردی و مهم» در جهت بازتعریف روابط دوجانبه و پویایی منطقه‌ای توصیف کرد.



به گزارش ایسنا، اولین سفر خارجی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران پس از روی کار آمدن در اواخر ژوئیه که از عراق آغاز شد، به‌عنوان گامی «استراتژیک و مهم» در جهت بازتعریف روابط دوجانبه و پویایی منطقه‌ای ستایش می‌شود.

شفق نیوز با این مقدمه نوشت: ناظران این سفر را که ابتدا قرار بود توسط «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور فقید ایران چند روز پیش از شهادتش انجام شود، لحظه‌ای محوری در آغاز فصل جدید در روابط ایران و عراق می‌دانند.

سفر راهبردی پزشکیان

این خبرگزاری در ادامه به دیدارهای پزشکیان با سران و مقامات عالی‌رتبه عراق در چند روز گذشته، سفر او به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق و شهرهای مذهبی نجف و کربلا اشاره کرد و در مجموع سفر او به عراق را راهبردی توصیف کرد.

شفق نیوز افزود: گفت‌وگوها شامل همکاری‌های امنیتی، از جمله توافق‌نامه امنیتی مشترک و همچنین تلاش‌های مشترک در صنایع پالایشی، انرژی، مشارکت‌های بخش خصوصی و موضوع وجوه مسدود شده ایران در خارج از کشور بود.

امضای ۱۴ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، همکاری‌های رسانه‌ای و توسعه زیرساخت‌ها از نکات مهم این سفر بود. این توافق‌ها در کنار قراردادهایی که قبلا امضا شده بود، از سوی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به‌عنوان «نقشه راه امیدوارکننده» برای تقویت همکاری بین تهران و بغداد توصیف شد.

اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، فراتر از توافق‌های دوجانبه

امضای اسناد همکاری میان ایران و عراق

«محمد الیاسیری»، رئیس مرکز بین‌المللی آلبِنا و کارشناس امور ایران به شفق نیوز گفت سفر رئیس‌جمهور پزشکیان که شامل دیدار با سران و گروه‌های مختلف بود، بیانگر اهمیت عمیق عراق برای جمهوری اسلامی ایران و پیوند پایدار بین ۲ کشور برادر است.

به گفته او، سفر پزشکیان به اربیل و سلیمانیه نشان روشنی از علاقه تهران به اقلیم کردستان و منافع راهبردی گسترده‌تر عراق است. همچنین گنجاندن بصره در برنامه این سفر بر اهمیت اقتصادی و اهمیت استراتژیک این شهر تاکید دارد.

الیاسیری همچنین با تاکید بر اینکه این سفر برای ایران و عراق از اهمیت راهبردی برخوردار است، به انعطاف‌پذیری بغداد در مقابله با چالش‌های گروه‌های مخالف کرد در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به پویایی منطقه‌ای کنونی که با تحولات غزه، درگیری‌های بین‌المللی و تغییر اتحادهای منطقه‌ای مشخص شده است، انتظار می‌رود این سفر نتایج قابل توجهی به‌ویژه در تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری به همراه داشته باشد.

اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، فراتر از توافق‌های دوجانبه

دیدار نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با مسعود پزشکیان

سفر پزشکیان آغازگر مرحله‌ای جدید در روابط تهران و بغداد

«محمد مهدی»، تحلیلگر سیاسی، سفر رئیس جمهور پزشکیان به عراق را آغاز مرحله جدیدی در روابط دو جانبه و ترتیبات منطقه‌ای دانست.

او در گفت‌وگو با شفق نیوز خاطر نشان کرد آنچه این سفر را متمایز می‌کند، شامل شدن منطقه کردستان است که در جریان آن، پزشکیان با احزاب کلیدی کردی دیدار کرد، ازجمله حزب دموکرات کردستان (KDP) و اتحادیه میهنی کردستان (PUK). این، نشان‌دهنده تعهد ایران به تعامل با همه اجزای مردم عراق و اذعان به رابطه تاریخی با مردم کرد است.

این کارشناس با اشاره به اهمیت سفر پزشکیان به بصره، به پیامدهای استراتژیک و اقتصادی آن اشاره کرد و اظهار داشت: جنبه امنیتی نیز در این سفر بسیار مهم بود. توافقنامه‌ای که یک سال پیش امضا شد، هدف آن حذف مخالفان مسلح و تروریست‌ها از مرز عراق و ایران و تامین امنیت مرز با حضور نظامی عراق بود. سفر پزشکیان همزمان با اخراج این عناصر تروریستی، این گام‌ها را تقویت کرد.

اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، فراتر از توافق‌های دوجانبه

حضور پزشکیان در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره

اهمیت سفر پزشکیان فراتر از توافقات

«عماد مسافر»، تحلیلگر سیاسی نیز تاکید کرد این سفر در میان رویدادهای منطقه‌ای جاری، شامل جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و اهمیت ژئوپلیتیکی عراق که منعکس کننده موضع متقابل در مورد مسائل منطقه، از جمله آرمان فلسطین است، مهم بوده است.

مسافر در گفت‌وگوی خود با شفق نیوز تاکید کرد: روابط ۲ کشور فراتر از توافقات انجام شده است. این پیوند توسط طیفی از عوامل، ازجمله ارتباطات جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی تقویت می‌شود.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142104 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]