یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142257
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۴۹

بازگشت صلح به منطقه با خروج نظامی آمریکا

کارشناس مسائل بین‌الملل با اعتقاد به این‌که بعید است نیروهای نظامی آمریکایی به طور کامل از عراق خارج شوند، گفت: ممکن است نوع پوشش و کارکرد نیروهای آمریکایی تغییر کند، اما سیاست‌های ایالات متحده آمریکا تغییری نمی‌کند،‌ آن‌ها به دنبال نظارت و حاکمیت در منابع نفتی در کشورهایی مانند عراق هستند.



به گزارش ایسنا، موضوع خروج نظامیان خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی از عراق با توجه به مصوبه‌ای که پارلمان این کشور داشته، از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته و مهلتی را برای آن در نظر گرفته بودند، اما تاکنون این مصوبه و خواست دولت عراق به طور کامل اجرایی نشده است.

اخیرا نیز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق از اجرایی‌شدن توافق‌نامه خروج کامل نظامیان آمریکایی در ماه اکتبر میلادی خبر داد. 

این مقام عراقی در مورد جزئیات اجرای توافق‌نامه خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق اظهار کرد: قرار بر این بود که در ماه سپتامبر جاری توافقنامه خروج نظامیان آمریکایی و حتی دیگر نظامیان خارجی امضا شود، اما به دلیل تحولات جاری در منطقه امضای این توافقنامه به تعویق افتاد؛ با این وجود معتقدیم حداکثر تا اکتبر یعنی یک ماه دیگر این توافقنامه امضا می‌شود و روند خروج نظامیان خارجی از عراق شروع شود.

او در پاسخ به این سوال که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا خواستار فرصت سه ساله برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق شده بود، اظهار کرد: دولت عراق مصرانه بر پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی تاکید کرده است. به آمریکایی‌ها گفتیم خروج نیروهای شما در ۲ مرحله باشد؛ از سپتامبر امسال تا سپتامبر ۲۰۲۵ از ۲ پایگاه «بغداد» و «عین‌الاسد» خارج شوید و تا سپتامبر سال ۲۰۲۶ هم پایگاه‌های منطقه کردستان عراق را ترک کنید. 

اعرجی در همین چارچوب تاکید کرد: هرگونه دادن مهلت اضافه برخلاف توافقنامه است و ما آن را رد کرده‌ایم.

بازگشت صلح به منطقه با خروج نظامی آمریکا

نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد

 پروژه آمریکا در عراق برای کنترل منابع نفتی است

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضوع خروج نیروهای نظامی به ویژه آمریکایی از عراق اظهار داشت: حدود ۹۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکاست که حتی به یک تریلیون دلار هم می‌رسد و در واقع این مبلغ را باید آمریکایی‌ها مصرف کنند؛ یعنی اگر بودجه حضور نظامیان آمریکایی در عراق دیده شده باید هزینه شود.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم تا ماه اکتبر خروج نیروهای نظامی از جمله نیروهای آمریکایی از عراق انجام شود، در نظر داشته باشیم نیروهای نظامی آمریکا چندکاره هستند یعنی اگر در لباس نظامی نباشند، به صورت نیروهای آموزش دهنده و یا نیروهای مزدور در عراق حضور دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که حضور آمریکا در عراق را منتفی نمی‌بینم، گفت: این‌که چهره از حالت رسمی نظامیان آمریکا تغییر کند و به ارتش مزدور تبدیل شود، این امکان وجود دارد، در واقع آمریکا به سادگی از منطقه نمی‌رود. پروژه آمریکا در عراق برای کنترل منابع نفتی است. 

باقریان در ادامه یادآور شد: آمریکا بزرگ‌ترین حامی و پشتیبان نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اردن، کرانه باختری، لبنان، سوریه و غیره است. بعید می‌دانم آمریکا به سادگی از منطقه و به ویژه عراق خارج شود، اما همان‌طور که گفتم تغییر پوشش می‌دهد. آمریکایی‌ها از این‌که در منطقه خلأ حضور داشته باشند و اقتدارشان کمرنگ شود، نگرانی دارند و می‌ترسند مبادا جای خالی آن‌ها را دیگر بازیگران منطقه‌ای بگیرند. 

وی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و افزود: با توجه به حساسیت انتخابات در ایالات متحده، برای دولت بایدن حتی یک سرباز کشته شود، به معنای شکست کامل در انتخابات است، آمریکایی‌ها در حال حاضر حتی نسبت به ارتباطات تجاری ایران و عراق واکنش دارند، این‌که چرا دولت عراق به ایران پول نفت را پرداخت می‌کند در واقع حتی از دور نسبت به روابط ایران و عراق توجه دارند. 

بازگشت صلح به منطقه با خروج نظامی آمریکا

پایگاه عین‌الاسد

پایه‌گذاری صلح در منطقه با خروج آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها از عراق و یا حتی از منطقه خارج شوند، پایه‌گذاری صلح در منطقه خواهد بود. نتیجه این اتفاق هر چه باشد پیامد آن مثبت و استقرار صلح در منطقه است، اما بعید می‌دانم تا قبل از نوامبر در مساله خروج نظامیان اتفاقی بیافتد یعنی تا پایان سال بودجه پنتاگون مشخص شده است. 

باقریان در پایان تاکید کرد که سیاست‌های آمریکا چه زمانی که دموکرات‌ها در قدرت باشند و یا جمهوری‌خواهان تغییری نمی‌کند. آن‌ها به دنبال نظارت و حاکمیت در منافع نفتی در کشورهایی مانند عراق هستند و این مساله برای ایالات متحده آمریکا حیاتی است و به هیچ عنوان حاضر نیستند از منابع نفتی دست بکشند. 

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142257 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 25 ثانيه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 56 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]