یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142174
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۳:۴۴

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر خود به عراق، ۱۴ سند همکاری امضا کرد و به ۶ شهر این کشور رفت. پزشکیان در این سفر همچنین حامل پیام لزوم وحدت مسلمانان بود.



به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در سفر سه روزه به عراق با عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی این کشور، بازرگانان و فعالان اقتصادی عراق، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی دیدار کرد.

شرکت در نشست رهبران گروه های شیعه عراق، دیدار با ایرانیان مقیم عراق، نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق در سلیمانیه، دیدار با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان در اربیل و  نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره از دیگر برنامه های رئیس جمهور کشورمان در عراق بود.

در جریان این سفر،  ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی امضا شد.

رییس‌جمهور همچنین حرم امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین، حضرت علی(ع) در نجف و امام حسین (ع)در کربلا را زیارت کرد.

جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس جمهور کشورمان را در اولین سفر خارجی همراهی کردند.

روز اول سفر

رئیس‌جمهور صبح روز چهارشنبه ۲۱ شهریور با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام محسنی قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

بدرقه رئیس‌جمهور برای سفر به عراق

او پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد درباره هدف اولین سفر خارجی خود گفت: «عراق کشور دوست، مسلمان، همکار از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ماست و مرکز فرهنگ و علم و اندیشه اسلامی است. اولین سفر ما به این کشور است که همکاری‌های زیادی می‌توانیم با هم داشته باشیم. توافق نامه‌های زیادی آماده شده است تا امضا کنیم.»

رئیس‌جمهور حدود ساعت ۹:۳۰ وارد فرودگاه بغداد شد. او در فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق قرار گرفت و سپس به محل یادمان شهید سلیمانی  و ابومهدی المنهدس رفت و یاد این شهیدان را گرامی داشت.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

استقبال سودانی از پزشکیان در فرودگاه بغداد
پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

ادای احترام پزشکیان به یادبود شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه به دیدار رئیس جمهور عراق رفت.

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق، بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصص بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

گفت‌وگوی پزشکیان با جمال رشید

رئیس‌جمهور به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد و خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

پزشکیان همچنین در دیدار با نخست‌وزیر این کشور لوحی را به او اهدا کرد که حاوی پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. نخست وزیر عراق نیز با اهدای لوح هدیه‌ای منقش به کلامی از امیر المومنین علی (ع) در نهج البلاغه به مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران خوش آمد گفت. روی لوح هدیه نخست وزیر عراق به رئیس جمهور ایران نوشته شده است که «حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرموده اند که مردم دو دسته اند؛ یا برادر دینی تو و یا همنوع تو».

در ادامه  نشست هیئت‌های عالی رتبه ایران و عراق در محل کاخ نخست وزیری برگزار شد و سپس در حضور روسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضاء رساندند.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

امضای ۱۴ سند همکاری بین ایران و عراق

برنامه بعدی رئیس‌جمهور برگزاری نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق بود. پزشکیان در این نشست با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین دو کشور، گفت: در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین دو کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره انداختند. همکاری برای مبارزه با تروریسم داعش و قاچاق باید افزایش یابد.

در ادامه برنامه‌های روز اول سفر رئیس‌جمهور، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق با پزشکیان دیدار کرد. رئیس جمهور در این دیدار  به توافق مقامات عالی ایران و عراق برای تدوین برنامه راهبردی جامع بلندمدت توسعه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: امروز سران ایران و عراق برای حل مشکلات پیش‌روی ارتقای سطح روابط فیمابین اراده جدی دارند و این برنامه می‌تواند مسیر توسعه روابط و موانع و اقتضائات آن را به دقت تعیین کند.

پزشکیان همچنین در نشست با بازرگانان و فعالان اقتصادی عراق شرکت کرد و در این نشست یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان دو کشور تشکیل شود.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

دیدار پزشکیان با سیدعمار حکیم

دیدار با سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و شرکت در نشست رهبران گروه های شیعه عراق دیگر برنامه روز اول پزشکیان بود. او در این نشست یکی از پیام‌های سفر خود به عراق را اعلام وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشورهای اسلامی با هم متحد باشند، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی به این راحتی جرأت نمی‌کنند مسلمان‌ها را بمباران کنند و بعد هم با فریبکاری در دنیا ادعا کنند مدافع حقوق بشر و دموکراسی هستند.

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم عراق با بیان اینکه در این سفر به دنبال رفع مشکلات پیش‌روی زندگی و فعالیت ایرانیان در عراق هستیم.

 زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین آخرین برنامه روز اول سفر رئیس جمهور بود.

روز دوم سفر

مسعود پزشکیان صبح روز پنجشنبه ۲۲ شهریور با استقبال نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد و در نشست مشترک ایران و اقلیم کردستان شرکت کرد.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

دیدار پزشکیان با نیچروان بارزانی

پزشکیان در حاشیه دیدار با نچروان بازرانی بیان کرد:‌ نگاه مسئولان اقلیم کردستان این است که ما با هم خون داده‌ایم. در واقع ایران و این منطقه در جریان بسیاری از درگیری‌ها با هم بودند. الان هم همین نگاه وجود دارد و در زمانی که صلح وجود دارد باید به هم کمک و همراهی و بستر را فراهم کنیم. در زمینه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علیم و فرهنگی می توانیم همکاری داشته باشیم و بستر را برای رشد و تعالی همکاری آماده کنیم.

بارزانی نیز گفت: در این نشست تاکید داشتیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود.

او همچنین با مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان دیدار کرد. مسعود بارزانی نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به رئیس‌جمهور کشورمان اهدا کرد. 

کتاب «مام و زین» یا «مامو زین» حماسه‌ای منظوم از ادبیات کردی است که توسط احمد خانی در ۲۶۶۱ بیت در سال ۱۶۹۲ میلادی سروده شده و شیخ محمد سعید رمضان البوطی آن را به عربی ترجمه کرده است.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

دیدار پزشکیان و مسعود بازرانی

در ادامه دومین روز سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق، وی با استقبال بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی وارد سلیمانیه شد. پزشکیان همچنین با حضور در مزار جلال طالبانی، به وی ادای احترام کرد.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

ادای احترام پزشکیان به مزار جلال طالبانی

رئیس جمهور در ادامه در نشست با «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق شرکت کرد. او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دو طرف وجود دارد. در سال‌های اخیر برخی عناصر کوشیدند با سوءاستفاده از جغرافیای اقلیم کردستان مشکلات امنیتی برای منطقه ایجاد کنند که خوشبختانه با توافقنامه امنیتی که میان ایران و عراق امضا شد، راه برای رفع این مسئله فراهم شده است.

پزشکیان پس از ترک سلیمانیه، به نجف و کربلا و رفت و حرم حضرت علی(ع)، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را زیارت کرد.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

زیارت حرم حضرت علی (ع)

روز سوم سفر

رئیس جمهور کشورمان جمعه و در روز پایانی سفر خود به عراق، به بصره رفت و در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره شرکت کرد. او در این نشست بار دیگر مسلمانان را به وحدت و انسجام در برابر دشمنان دعوت کرد و درباره روابط ایران و عراق گفت: نه براساس دیپلماسی بلکه براساس اعتقاد، ما برادران شما هستیم و می توانیم به هم کمک کنیم و روابط خود را در همه زمینه ها ارتقا داده و خار چشم دشمنان خود شویم. دیدم در مسیر نوشته اید ایران و عراق همسایه دائمی هستند. ما آنچنان با شما همسایه‌ایم که حتی می شود تصور کرد که به هم می شود ارث داد. یک حرف دارم که وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. صراط مستقیم یعنی وحدت و انسجام مسلمانان. ان‌شاءالله این وحدت را بیشتر کنیم، راه ها را به روی هم باز کنیم. اقتصاد، علم، صنعت، کشاورزی، هنر و ادبیات را در جامعه خود شکوفا کنیم و به دنیا نشان دهیم ما زینت امامان هستیم.

پیام وحدت رئیس‌جمهور ایران از عراق به جهان اسلام

شرکت در نشست نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره

او در این نشست یک عبای عربی هدیه گرفت.

ورود به ایران

هواپیمای رئیس جمهور حدود ساعت ۱۸ بر باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد و محمدرضا عارف و حجت‌الاسلام محسنی قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری استقبال به وی آمدند.

پزشکیان در ارزیابی خود از سفر به عراق گفت: هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم… سفر قابل توجهی بود و دستاوردهایی برای ایجاد زبان و نگاه مشترک با عراق و اجرای سیاست هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، داشت.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142174 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]