یکشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ /
142271
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، بازوی مهندسی سپاه در خدمت مردم / خودکفایی در صنایع به دست متخصصان ایرانی

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) طی بیش‌از ۳۰ سال خدمت به ملت شریف ایران، دستاوردهای فنی و مهندسی چشمگیری را در حوزه زیرساختی کشور داشته است، به نحوی که متخصصان ایرانی در این قرارگاه با دولت‌های مختلف برای توسعه رفاه عمومی و ارتقا دانش ملی همکاری کرده و تعاملات موثری را در مسیر پیشرفت کشور به کار گرفته‌اند، که در این گزارش به شرحی از آن‌ها می‌پردازیم.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشورمان با پایان ۸ سال جنگ تحمیلی با انبوهی از خرابی‌ها و ویرانی‌ها در شهرهای مختلف روبه‎رو بود که همچون زخمی بر پیکر شهرها خودنمایی می‌کرد. از سوی دیگر تعداد زیادی ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات عمرانی در حوزه مهندسی رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود داشت که می‌توانست برای التیام این زخم عمیق به‌کار گرفته شود.

بی‌توجهی به این مهم می‌توانست برای کشور خسارت‌های فراوانی به دنبال داشته باشد، که علاوه‌بر نادیده گرفتن کوله‌باری از تجارب گران‌بها و ارزنده دوران جنگ، فرسایش روزبه‌روز ماشین‌آلات را نیز سبب می‌شد. در این میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای وظیفه ذاتی خود که همان دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب بود، رسالت و تکلیف دیگری را بر دوش خویش احساس کرد و در راستای اصل ۱۴۷ قانون اساسی و اوامر رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) مبنی‌بر مشارکت در امر بازسازی کشور، با تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۶۸ بخشی از توان مهندسی خود را وارد عرصه سازندگی کشور کرد.

قرارگاه در ابتدای فعالیت خود به بازسازی کشور به‌ویژه بازسازی مناطق جنگی مشغول بود و در دوره دوم حیات خود به حوزه سازندگی و اجرای پروژه‌های عمومی وارد شد، تا حرکت خود را برای ساخت «تمدن نوین اسلامی» با قوت بیشتر ادامه دهد و با پیشرفت روزافزون توانست پروژه‌های بزرگی را در گرایش‌های راه و راه‌آهن، تونل و سازه‌های زیرزمینی، سد و بند انحراف، کانال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، معدن و صنایع معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی، بنادر و سازه‌های دریایی، ابنیه و پل‌سازی، خطوط انتقال نفت، گاز و آب و نیز گرایش خدمات مشاوره مهندسی اجرا کند.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ابرپروژه‌های زیرساختی فراوانی را در بخش‌های مختلف فنی و مهندسی کشور به نتیجه رسانده است که در این گزارش به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

پروژه‌های نفتی، گازی و پتروشیمی

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در چارچوب اصول ۱۴۷ و ۱۵۰ قانون اساسی و در راستای دستورالعمل مشارکت سپاه در برنامه‌ توسعه کشور، از سال ۱۳۷۷ و با کسب مجوز فرماندهی معظم کل قوا در ۱۴ بهمن ۱۳۷۷، رسماً وارد فعالیت در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور شد و خودباوری و تحقق شعار “ما می‌توانیم” را در مسیری تحریم‌شکنانه و منطبق با  شاخص‌های بارزی از «اقتصاد مقاومتی» با طراحی، تأمین کالا و اجرای پروژه‌های کلیدی نفت و گاز عینیت بخشد. بخشی از پروژه‌های این حوزه عبارتند از:

طرح توسعه فازهای  ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی

این فازها دارای چهار ردیف شیرین‌سازی گاز، دو ردیف تولید اتان، دو ردیف تولید «LPG» و دو ردیف تثبیت میعانات گازی، همچنین تأسیسات‌ بخش دریایی‌ این‌ فازها شامل دو سکوی بهره‌برداری هر یک شامل ۱۱ حلقه چاه، چهار رشته خط لوله ۳۲ و ۴ اینچی جمعا به طول ۴۶۰ کیلومتر، محصولات تولیدی فازهای ۱۵ و ۱۶ شامل گاز شیرین یا متان، پروپان، بوتان، اتان، گوگرد و میعانات گازی است.

طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴  پارس جنوبی

این فازها دارای ظرفیت فرآوری دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز است که شامل احداث پالایشگاه خشکی به مساحت  ۲۲۰  هکتار در منطقه پارس جنوبی و در بخش تأسیسات دریایی شامل ۳۸ حلقه چاه، ۴ سکو و چهار خط ۳۲، ۱۸ و ۲۰ اینچی انتقال گاز جمعا به طول ۲۲۴ کیلومتر است. محصولات تولیدی فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ شامل گاز غنی، گاز شیرین یا متان، اتان، پروپان، بوتان، گوگرد و میعانات گازی است.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی

این فاز دارای ظرفیت فرآوری دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز است شامل احداث پالایشگاه خشکی به مساحت  ۱۹۵ هکتار در منطقه پارس جنوبی و در بخش تأسیسات دریایی شامل ۳۸ حلقه چاه، ۴ سکو، چهار خط ۱۸ و ۳۲ اینچی جمعا به طول ۱۹۴ کیلومتر، محصولات تولیدی این فاز نیز عبارتند از؛ گاز غنی، گاز شیرین، پروپان، بوتان، اتان، گوگرد و میعانات گازی.

ابتکارات نوین و گران‌بها در زمینه تأمین کالا، ساخت، مهندسی و راه‌اندازی و ثبت رکوردهای مختلف در عرصه اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ ، ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در شرایط تحریم‌های ظالمانه، نشان از ثبات‌قدم مهندسان، متخصصان و کارکنان مجموعه «هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی» برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است؛ به گونه‌ای که با اجرای این فازها امروز بسیاری از قطعات، تجهیزات و لوازم موردنیاز پالایشگاه‌های کشور در داخل تأمین می‌شود و بدین صورت علاوه‌بر رونق تولید در کشور، باعث ایجاد بارقه امید در دل صنعتگران، مبتکران و مخترعان این حوزه نیز شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل ۳ خط فرآیندی، واحدهای یوتیلیتی و محوطه ذخیره‌سازی و پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در حال تکمیل و تحویل به کارفرما است. خوراک موردنیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش‌از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا شده است.

پالایشگاه مهر خلیج فارس

پالایشگاه مهر خلیج فارس با تولید روزانه نفتا به میزان ۱۱،۵۰۰ تن، تولید بنزین معمولی یورو ۵ به میزان ۱۳ میلیون لیتر، تولید گاز مایع به میزان ۱،۵۴۰ تن در روز، تولید گوگرد جامد به میزان ۶۰ تن در روز، تولید روزانه  نفت سفید به میزان ۲ میلیون لیتر، تولید روزانه گازوئیل به میزان ۶ میلیون لیتر و تهیه محصولات پتروشیمی مختلف، سهم بسزایی در تامین حامل‌های انرژی و خودکفایی در تامین سوخت موردنیاز کشور دارد.

خطوط انتقال نفت، گاز، فرآورده و تلمبه‌خانه و خطوط انتقال آب

طراحی و اجرای بیش‌از  ۱۱۰۰۰ کیلومتر خط انتقال نفت و گاز که حدود ۶۲۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب و مابقی ۴۸۰۰ کیلومتر نفت و گاز می‌باشد را در خشکی، دریا و مناطق صعب العبور، طبق استانداردهای فنی به اتمام رسانده است. طراحی و اجرای ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و تلمبه‌خانه‌های نفتی از توانمندی‌های دیگر هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه در این عرصه است.

مخازن ذخیره‌سازی

امروزه به مخازن نفتی به عنوان پروژه‌هایی استراتژیک نگریسته می‌شود که در تعیین سیاست‌های نفتی، نقش مهمی ایفا می‌کنند. از این‌رو کشورهای پیشرفته توان قابل‌توجهی بر روی ساخت این مخازن معطوف کرده‌اند. در اختیار داشتن تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در امر طراحی، ساخت و نصب مخازن فلزی و بتنی، این امکان را به وجود آورده تا هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه و مجموعه‌های تابعه آن، تا به امروز، ۶ میلیارد لیتر مخزن بتنی و فلزی نفت و فرآورده‌های نفتی احداث کند و در امر طراحی و ساخت مخازن «LNG» و «LPG» و مخازن سقف ثابت و شناور کارنامه زرینی از خود باقی بگذارد.

پتروشیمی

در دنیای امروز فرآورده‌های نفتی نقش ارزنده‌ای در فعالیت‌های اقتصادی کشور ایفا می‌کنند که بخش مهمی از این فرآورده‌ها مرتبط با صنایع پتروشیمی است. هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با برخورداری از سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص و دانش فنی و تجربه در این حوزه، طراحی، تأمین کالا، ساخت، نصب، پیش ‌راه‌اندازی و راه‌اندازی سه مجتمع شامل مجتمع پتروشیمی فیروزآباد (الفین ۱۴)، پتروشیمی دماوند و آفسایت فاز ۲ در عسلویه را در حال اجرا دارد و توانسته است با حضور خود در این حوزه، جایگاه پیمانکاران داخلی در این زمینه را پررنگ‌تر سازد.

کارخانه «NGL»

کارخانه «NGL۱۲۰۰» خارگ با فرآورش روزانه ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای ترش جمع‌آوری شده خشکی و دریایی در منطقه خارگ توان تولید محصولاتی از قبیل گاز متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان، متانول، سوخت نیروگاه و میعانات گازی را دارد. کارخانه گاز و گاز مایع «NGL ۳۲۰۰» اهواز نیز با هدف فرآورش روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای ترش جمع‌آوری شده از میادین، در حال اجراست. محصولات مهم این کارخانه نیز عبارتند از گاز متان، «C۲+» و گوگرد جامد.

خدمات هوایی و دریایی

«هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی» با استفاده از امکانات شناوری و بالگردی خود توانسته علاوه‌بر ارائه خدمات درون‌سازمانی، به ارائه خدمت به شرکت‌ها و نهادهای دیگر نیز بپردازد و در انجام عملیات‌ دریایی و هوایی به منظور تجسس، نجات و امداد و کمک‌رسانی به هنگام وقوع سوانح طبیعی و حوادث بر روی دریا و خشکی در طول شبانه‌روز و همچنین پشتیبانی از عملیات اکتشاف، حفاری و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز و عملیات نقشه‌برداری به شرکت‌های مختلف ایفای نقش کند.

سازه‌های فراساحل

ساخت و اجرای سازه‌های دریایی، همواره از اهمیت خاصی برخوردار است؛ هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه توانسته خودکفایی کشور در این صنعت را تا حد زیادی ارتقا بخشد و حضور پیمانکاران خارجی را در این عرصه کمرنگ کند. از توانمندی‌های هلدینگ در این حوزه می‌توان به ساخت و نصب انواع سکوهای ثابت دریایی و خطوط لوله و کابل دریایی و ساخت انواع سکوهای حفاری نیمه‌شناور و خودبالابر اشاره کرد. مهم‌ترین دستاوردهای هلدینگ در این حوزه نیز ساخت ۱۰ سکوی دریایی با وزن ۲۳ هزار تن، یک سکوی حفاری نیمه‌شناور آب‌های عمیق و حفاری ۸۸ حلقه چاه به طول جمعاً ۴۰۰ کیلومتر است.

پروژه‌های راه و شهرسازی

«هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی» به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) بر اساس قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر مشارکت نیروهای مسلح در عرصه‏‌ی فعالیت‏‌های اقتصادی و سازندگی کشور و با موافقت مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت سپاه در امر سازندگی کشور، از سال ۱۳۶۸ با نام «قرارگاه سازندگی کربلا» به‌عنوان مجری طرح یا پیمانکار، با پشتوانه توان مهندسی و تجارب دوران دفاع مقدس وارد عرصه سازندگی کشور در گرایش‌های حمل‌ونقل، سد و شبکه، خطوط انتقال، صنایع معدنی، ابنیه و غیره شد.

از سال ۱۳۹۷ با تغییر و تحول ساختاری و تخصصی‌سازی قرب‌ها و گروه‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نام گروه تخصصی کربلا به هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی تغییر کرد. برخورداری از موسسات اجرائی متعدد، به‌کارگیری ده‌ها هزار نفر کارکنان متعهد و متخصص، بهره‌گیری از انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین، سبک و تجهیزات تخصصی و مدرن و کسب تجربه و دانش حاصل از اتمام بیش‌از صدها پروژه مهم در جای‌جای کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران، شرایطی را ایجاد کرده است که هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی با نزدیک به سه دهه سابقه، با افتخار و اقتدار در توسعه و آبادانی کشور در گرایش‌های حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی نظیر آزادراه، راه‏‌آهن برون‌شهری، تونل‌های ارتباطی، پل‌ها و تقاطع‌های غیرمسطح شهری، راه‌آهن شهری و حومه، ابنیه خاص، بیمارستان و غیره پیشرو باشد. بخشی از پروژه‌های این حوزه عبارتند از:

آزادراه و بزرگراه

آزادراه حرم تا حرم، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اراک – خرم‌آباد، آزادراه مراغه – هشترود، آزادراه اهواز – بندرامام(ره)، آزادراه تهران – ساوه، آزادراه ساوه – همدان، بزرگراه اهرم – برازجان – گناوه – دیلم، بزرگراه دیر – بوشهر، بزرگراه زابل – زاهدان، بزرگراه تهران – آبعلی و بزرگراه جم – طاهری.

راه‌آهن برون‌شهری

راه‌آهن چابهار – زاهدان، راه‌آهن کرمانشاه – خسروی، راه‌آهن دورود – خرم‌آباد، راه‌آهن یزد – اقلید، راه‌آهن گرگان – اینچه‌برون، راه‌آهن اهواز – سربندر، راه‌آهن اهواز – اندیمشک، راه‌آهن گل‌گهر – شیراز، راه‌آهن شیراز – اصفهان، راه‌آهن کرمان – زاهدان، راه‌آهن بافق – مشهد، راه‌آهن همدان – سنندج، راه‌آهن قم – ساوه، راه‌آهن رشت – آستارا و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا.

راه اصلی و فرعی

تعریض محور هراز، راه صالح‌آباد – مهران(اربعین)، راه قزوین – کلاچای، راه ایذه – دهدز، راه قزوین – الموت – تنکابن، راه شیراز – دشت‌ارژن، راه اصلی ایلام – حمیل، راه یاسوج – شیراز، بهسازی راه دره‌گز – کبکان – دوغایی، بیش‌از ۱۴۰۰ کیلومتر راه روستایی، راه یاسوج – سپیدان، راه شیراز – ابوالحیات، عملیات تکمیلی احداث راه اصلی پاتاوه – دهدشت قطعه ۳، احداث قطعه اول از باند دوم محور چابهار – کنارک، اجرای عملیات چهارخطه کردن قطعه اول مسیر دهلران – اندیمشک، احداث باند دوم محور لردگان – ایذه، احداث محور اردبیل – سرچم.

راه‌آهن شهری و حومه

خط ۲ متروی مشهد، خط ۳ متروی مشهد، خط ۲ متروی تبریز، متروی قم، متروی کرمانشاه، متروی شیراز، متروی اسلامشهر، توسعه جنوبی خط ۱ متروی تهران، بهره‌برداری فاز اول پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد، طراحی و اجرای خط ۵ قطار شهری تبریز (توسعه خط ۱)، احداث، راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری متروی شهر جدید پردیس به کلان‌شهر تهران، طراحی و احداث فاز یک پروژه خط ۱۰ مترو تهران.

تونل

تونل صدر – نیایش در تهران، تونل شهدای غزه تهران، تونل شهید شوشتری تهران، تونل خیابان آرش – اسفندیار، فاز ۱ و ۲ تونل امام‌زاده هاشم(ع)، تونل راه‌آهن کرمان – زاهدان،  تونل راه‌آهن شیراز – عسلویه، تونل محور ایلام – حمیل، تونل پاتاوه – دهدشت.

تقاطع غیره مسطح

پل‌های تقاطع بزرگراه جناح با بزرگراه شیخ فضل‌الله در تهران، بزرگراه طبقاتی صدر، پل طبقاتی شهید زین‌الدین، پل‌های تقاطع سه‌راه آزمایش، تقاطع شهیدباقری و شهید یاسینی، تقاطع های غیرمسطح شهر کرمان، کاروانسرای سنگی، تقاطع بزرگراه‌های شهید همت و آزادگان در تهران، تقاطع‌های غیرمسطح شهر قزوین، پل بزرگراه‌های کردستان – نیایش در تهران، پل قدس قزوین، پل کابلی ولی‌عصر(عج) شیراز، طراحی و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح شهرکرد، عملیات اجرایی احداث تقاطع‌های غیرهمسطح شهرداری اردبیل، اجرای پل بزرگ سرعین با رویکرد گردشگری، مطالعه، طراحی، ساماندهی و اجرای نهر کنزق.

ابنیه

بیمارستان رازی تهران، بیمارستان شهدای تجریش تهران، بیمارستان شهید رهنمون یزد، بیمارستان شهید بهشتی ارومیه، بیمارستان شهید باهنر کرمان، بیمارستان دیر، پارک‌موزه دفاع مقدس، پل طبیعت تهران، مصلای تهران، ساختمان اداری مرکزی منطقه آزاد چابهار، طراحی و احداث فاز اول پایانه مرزی ریمدان منطقه آزاد چابهار،  طراحی و ساخت پروژه‌های اداری، آموزشی و بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی جندی‌شاپور اهواز، بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی خرم‌آباد.

پروژه‌های صنعت و معدن

در راستای تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توسعه بخش صنعت و معدن کشور و همچنین دستیابی به اهداف کمی بخش صنعت و معدن در افق ۱۴۰۴، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه خود پای در این عرصه نهاد و «هلدینگ تخصصی صنعت و معدن» در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ تشکیل شد.

هلدینگ تخصصی صنعت و معدن با بهره‌گیری از متخصصان مجرب و ماشین‌آلات تخصصی و با رعایت استانداردهای کیفی و زیست‌محیطی، توانایی انجام اکتشاف، آماده‌سازی و استخراج معادن زیرزمینی و روباز و همچنین طراحی و احداث کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی را به‌صورت «EPC» دارد. بخشی از پروژه‌های این حوزه عبارتند از:

حفاری مغزه‌گیری اکتشافی به میزان ۳۵۰۰۰ متر در ۱۱ استان کشور

حفاری مغزه‌گیری  ۱۵۰۰۰ متر در محدوده اکتشافی خراسان جنوبی

احداث کارخانه تولید کنسانتره مس سونگون- فاز۲  

احداث کارخانه پالایشگاه مس سونگون 

احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت به روش احیاء مستقیم – فاز ۱

احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی میانه به روش احیاء مستقیم

بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن چاه گز

طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان 

انجام ۷۵ هزار متر عملیات حفاری مغزه‌گیری در محدوده‌های اکتشافی

انجام ۳۴۰۰ متر حفاری مغزه‌گیری قائم از عمق ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر در استان یزد

راهبری مجتمع معدنی فسفات اسفوردی

بهره‌برداری از معدن سرب و روی انگوران 

احداث کارخانه پرعیارسازی منگنز واقع در معادن جنوب کرمان

احداث کارخانه تغلیظ مس درآلو

سرمایه‌گذاری، اکتشاف، استخراج و احداث کارخانه با ظرفیت تولید ۳ هزار تن کاتد مس در سال، در مجتمع معدنی و صنعتی شهید حججی

احداث فاز دوم کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت به روش احیاء مستقیم

احداث کارخانه تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت سراب

احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس سونگون

احداث کارخانه ذوب و ریخته‌گری شاهین طرح توسعه مجتمع فولاد صنعت بناب

احداث کارخانه اکسیژن و گازهای صنعتی طرح توسعه مجتمع فولاد صنعت بناب

احداث کارخانه فروآلیاژ طرح توسعه مجتمع فولاد صنعت بناب

احداث کارخانه احیای فولاد چادرملو به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال

احداث کارخانه گندله‌سازی سیرجان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال

احداث کارخانه فرآوری کنستانتره سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال

بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن اردکان

بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهرجرد

پروژه‌های دریایی

«هلدینگ تخصصی دریایی و موسسات تابعه آن» از سال ۱۳۷۰ با استعداد ربع قرن تجربه موفق یکی از موتورهای محرکه توسعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و متعاقب آن کشور عزیزمان بوده است. سابقه و توانمندی در اجرای پروژه‌های دریایی این هلدینگ تخصصی و انجام پروژه‌های خاص و منحصر به‌فرد، نه‌تنها باعث شکست انحصار شرکت‌های خارجی شده، بلکه موجب کسب استقلال و خودکفایی در صنعت دریا نیز شده است. بخشی از پروژه‌های این حوزه عبارتند از:

طراحی، تأمین مصالح و احداث بندر پتروشیمی پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر پتروشیمی غرب آسیا

طراحی، تأمین مصالح و احداث بندر شهید رجایی فاز ۱ و ۲ و قسمت اول از فاز ۳ به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر تجاری کشور

طراحی، تأمین مصالح و احداث بندر خدماتی و صادراتی تنبک(‌عسلویه‌) به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کیسونی غرب آسیا

طراحی، تأمین مصالح و احداث فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور

طراحی و تأمین مصالح، احداث و تأمین مالی فاز راه‌اندازی بندر پارسیان به‌عنوان بزرگترین بندر صادرات و واردات صنایع معدنی کشور

طراحی، تأمین مصالح و احداث اسکله نفتی بندر شهید رجایی به‌عنوان پایانه نفتی اختصاصی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

پروژه احداث انبارهای مکانیزه صدور گوگرد در کشور به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین انبارهای مکانیزه صادرات گوگرد در کشور در پروژه‌های بندر خدماتی تنبک و بندر خدماتی پارس

طراحی، تأمین مصالح و اجرای بزرگ‌ترین آبگیرهای صنعتی در نوار ساحلی جنوب کشور مانند آبگیر پتروشیمی دماوند و کاویان

طراحی و تأمین مصالح، احداث سازه‌های ویژه دریایی مانند حوض خشک بندرعباس و پل خلیج‌فارس

طراحی، تأمین مصالح و احداث بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی در مجاورت جزیره کیش

تجهیز هلدینگ تخصصی دریایی به عظیم‌ترین ناوگان لایروبی در منطقه با ۶ لایروب کاترساکشن و ۱ لایروب هاپر، با توان لایروبی تا عمق ۳۰ متر و انتقال مصالح لایروبی شده تا فاصله ۱۰ کیلومتر.

پروژه‌های نیرو و کشاورزی

«هلدینگ تخصصی نیرو و کشاورزی» به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در راستای خدمت خالصانه به نظام جمهوری اسلامی ایران و با اعتقاد بنیادین به ارزش‌های دینی و ملی در جهت استقلال، رشد، شکوفایی و توسعه پایدار کشور برای نسل‌های کنونی و آتی تلاش می‌کند و در راستای سازندگی، آبادانی و ایجاد محیط سالم کسب و کار و زمینه‌سازی برای تکوین تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد؛ بخشی از پروژه‌های این حوزه عبارتند از:

سد و تاسیسات وابسته

سد کرخه، سد گتون، سد علیا، سد و نیروگاه رودبار لرستان، سد دالکی، سد نرماب، سد مخزنی مشمپا، سد مخزنی هراز، سد و نیروگاه سردشت، سد مخزنی صفارود، سد گابریک، سد مخزنی شرفشاه(سومار)، سد کنگیر، سد نم‌رود، سد هایقر، سد نرگسی، سد تنگ‌سرخ، سد پل‌رود، سد معشوره، سد و نیروگاه بختیاری، سد مخزنی کنجانچم، سد مخزنی سیکان، سد پیغام‌چای کلیبر، سد آق‌بلاغ، سد باباحیدر و سد مخزنی آزادی.

نیروگاه

نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، نیروگاه سردشت، نیروگاه رودبار لرستان، نیروگاه کارون ۴، نیروگاه هراز،  نیروگاه طرشت و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شیراز.

خطوط و تونل انتقال آب

طرح آبرسانی غدیر، طرح گرمسیری، طرح آبرسانی بلندمدت شهر کرمانشاه، خط انتقال آب یزد، خط انتقال آب شیراز، خط انتقال آب همدان از سد تالوار، تونل انتقال آب مازاد رودخانه گلاس به حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه (کانی‌سیب)، سامانه مهار آب نشتی سد لار، پروژه انتقال آب گلاب۱، پروژه تونل انتقال آب گلاب ۲، طرح و ساخت تونل انتقال آب کرمان، پروژه انتقال آب نوسود، خط انتقال آب از سد آزاد به دشت قروه و دهگلان، خط انتقال آب زاهدان، طرح جامع آبرسانی به شهر تهران، خط انتقال آبرسانی به شهرهای شمالی کرمان، آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام و روستاهای اطراف، خط لوله دوم آبرسانی به تبریز، خط انتقال آب ارس، سامانه کانال انتقال چالوس، آبرسانی به اراضی دهدشت غربی، آبرسانی به روستای تیس، طرح آبرسانی شرب به روستاهای استان گیلان، ساماندهی دشت هامون صابوری(حفر کانال انتقال آب)، آبرسانی بلندمدت از دشت تهلاب به زاهدان، آبرسانی روستایی استان گلستان، پروژه تونل انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان، پروژه خط لوله انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان، پروژه قطعه شرقی تونل انتقال آب از سد طالقان به استان‌های تهران و البرز، پروژه تونل انحراف آب مجتمع مس سونگون، پروژه تونل انتقال آب از رشته‌کوه‌های هزارمسجد به شهر مقدس مشهد، پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی منطقه ۲۱ و ۲۲ شهر تهران، پروژه آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان کرمان، آبرسانی به پایانه مرزی ریمدان، آبرسانی به غیزانیه اهواز، تونل انتقال آب چغاخور و تونل انتقال آب بهشت‌آباد.

شبکه و خطوط انتقال فاضلاب

ساماندهی خطوط انتقال فاضلاب اهواز،  ساماندهی خطوط انتقال فاضلاب آبادان.

آبیاری و زهکشی

پروژه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب گرمسیری استان ایلام، سامانه زهکشی اراضی اولویت‌دار استان گلستان، گمیشان و گنبد، عملیات ۵۰ هزار هکتار زهکشی و آب‌بندان‌های اراضی اولویت‌دار استان گلستان، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در سطح ۱۵۰۰۰ هکتار اراضی استان گلستان و آبیاری و زهکشی چمشیر.

راه‌ و ترابری

احداث جاده‌های جایگزین محور هراز در محدوده سد هراز (طرح منگل)، محور دشت ارژن – ابوالحیات، کنارگذر جنوبی تهران،  اجرای ۶۸ کیلومتر راه روستایی محور خشت – وحدتیه، تقاطع تبادلاتی اراک – خرم‌آباد، قطعه دوم راه شیراز – دشت‌ارژن، محور یاسوج – سپیدان، عملیات تکمیلی شیراز – دشت‌ارژن (خان زنیان)، زیرگذر گویم، راه جایگزینی رحیم‌آباد به گرمابدشت و راه دسترسی به روستاهای بالادست سد پلرود، احداث تونل پونه آزادراه اراک – خرم‌آباد، راه ایلام – حمیل، قطعه اول راه‌آهن کرمانشاه – خسروی، راه‌آهن ایلام – اسلام‌آباد.

ساختمان و ابنیه

تخریب و آواربرداری ساختمان متروپل، ایستگاه چهاردانگه، ایستگاه استقلال و دولت متروی شیراز، طرح توسعه حرم امام حسین(ع)، ایستگاه T۷Q۶ از خط ۷ متروی تهران، ایستگاه Q۷I۲ از خط ۷ متروی تهران، ایستگاه O۳ متروی مشهد، ایستگاه S۵ متروی تبریز، ایستگاه S۸ متروی تبریز، ایستگاه B۷ از خط ۷ متروی تهران، شمع‌های خط ۲ متروی اصفهان و کارخانه تولید بتن پارچه‌ای.

بـرق

تامین و نصب تجهیزات تصفیه‌خانه آب کرمانشاه، تأمین تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال سد دالکی بوشهر، پروژه خط ۲۰ کیلوولت سد هایقر فیروزآباد، پروژه تامین توان خط A مترو قم، خط کابلی ۲۰ کیلوولت بین پست نواب و میدان مطهری قم، پروژه روشنایی و خط انتقال برق  سد تنگ‌سرخ، طرح حفاظت کاتدیک طرح آبرسانی غدیر اهواز، پروژه احداث پست‌های برق کارخانه  «NGL۳۲۰۰»  اهواز، پست‏‌های برق کرمان، پست‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع طرح جامع الکتریکی مشهد.

خطوط انتقال نفت

خط انتقال نفت گوره به جاسک (میناب)، خط انتقال بنزین بندرعباس به مهر آران(حاجی‌آباد)

تصفیه‌خانه

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس، تصفیه‌خانه فاضلاب نی‌ریز، تصفیه‌خانه آب کرمانشاه و تصفیه‌خانه آب همدان.

کشاورزی

طرح آزمایشی پرورش ماهی در قفس در سواحل جنوبی قشم

عرصه‌های عمرانی در مناطق محروم و کم‌برخوردار

اقدامات محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در عرصه عمرانی در روستاها و مناطق محروم و کم‌برخوردار، پیرامون پروژه‌های بزرگ و زیرساختی کشور قابل‌توجه بوده و نقش بسزایی در عمران و آبادانی روستاها و توسعه زیرساخت‌های محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی مناطق محروم دارد. فعالیت‌های محرومیت‌زدایی عمرانی قرارگاه، در راستای رسالت سازمانی و پیرامون پروژه‌های بزرگ، توسط همکاران شاغل در پروژه‌ها و با بهره‌گیری از ظرفیت ماشین‌آلات موجود در پروژه‌ها و تـوان مهـندسی مستـقر در منطقه و همچنین با همکاری سپاه‌های استانی و خیرین محلی انجام می‌شود.

با توجه به گستردگی روستاهای محروم و تعدد نیازهای عمرانی و از طرفی محدودیت‌های قرارگاه، امکان پاسخگویی به همه نیازهای عمرانی مناطق محروم فراهم نبوده، اما اقدامات قرارگاه در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های برخی از روستاها در مناطق محروم قابل‌توجه و مؤثر بوده و سبب دلگرمی آنان به روستانشینی و عدم مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.

عمده اقدامات عمرانی محرومیت‌زدایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در روستاها و مناطق محروم، اجرای پروژه‌های عمرانی کوچک‌مقیاس، زودبازده و عام‌المنفعه است، مانند: احداث راه و پل، مرمت راه و پل، احداث مسکن محرومان، مرمت و بازسازی مسکن محرومان، ساخت مدارس و مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس مناطق محروم، احداث و بهسازی کتابخانه‌های روستایی، آبرسانی(آب شرب و کشاورزی)، برق‌رسانی روستایی، احـداث سیـل بند و سد بـتـنی جـهت آبخـیزداری در منـاطـق محـروم، لایـروبی قنـوات و انـهار، مـوج‌شکن‌های مردمی(ماهی‌گیری)،  احداث و بازسازی مساجد، احداث یادمان شهداء، اماکن ورزشی، غسالخانه، خانه بهداشت، حمام و سرویس بهداشتی، همچنین اهدای کمک  و مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و تجهیزات.

عرصه‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی وتوسعه کارآفرینی

در هر جامعه‌ای، مقوله اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی یکی از موضوعات مهم و حیاتی است که نقش بسیار ویژه و تعیین‌کننده در جهت رفع محرومیت مناطق محروم و ایجاد درآمد پایدار برای محرومین دارد. عدم اهتمام به این امر مهم، جامعه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. اهمیت این موضوع در زندگی افراد نیازمند و محروم، علاوه‌بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، از نظر امنیت پایدار هم بسیار مهم خواهد بود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) توانسته است با همکاری سپاه‌های استانی اقدامات شایسته‌ای در عرصه‌های زیر انجام دهد:

مشاغل کوچک‌مقیاس و زودبازده شامل: کارگاه‌های تولید پوشاک، صنایع چوب، تولید ظروف مسی، چاقوسازی و گوهرتراشی

کارگاه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل: صنایع تبدیلی فرآوری لبنیاتی، صنایع شوری‌جات و ترشی‌جات، تولید رب گوجه سنتی، صنایع میوه خشک‌کنی و پودر میوه

صنایع دستی شامل: کارگاه قالیبافی، کارگاه صنایع دستی دریایی، کارگاه عبابافی، کارگاه حوله‌بافی سنتی، کارگاه چادر شب بافی، کارگاه پته‌دوزی

امور تولیدات دام، طیور و ماهیان سرد و گرم‌آبی شامل: پرورش دام سبک(گوسفند و بز)، پرورش طیور(مرغ بومی، بوقلمون، شترمرغ و بلدرچین و…)، زنبورداری و تولید عسل، ایجاد استخرهای کوچک پرورش ماهی

تولیدات گیاهی شامل: پرورش گیاهان دارویی، تولید قارچ، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس

صنعت و خدمات شامل: بسته‌بندی محصولات زراعی، تولید و بسته‌بندی کودهای ارگانیک، جوجه‌کشی، واحد نانوایی سنتی در نقاط مختلف کشور بر اساس علاقه مردم و استعداد موجود در منطقه برای رفع محرومیت و اشتغال پایدار

عرصه های حمایتی و نیکوکارانه

رهبر کبیر انقلاب در تمامی عمر گرانمایه خود همواره بر رسیدگی به وضعیت مستضعفان و محرومان جامعه و رفع مشکلات آنان تاکید داشته و احقاق حقوق این طبقه و برقراری عدالت اجتماعی از دغدغه‌های همیشگی آن امام فرزانه بود. همچنین از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب اسلامی، حمایت از مستضعفان و محرومان جامعه است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با الهام از فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، خدمت‌رسانی به افراد بی‌بضاعت در نقاط محروم و کم‌برخوردار کشور را سرلوحه کار خود قرار داده و به شرح ذیل همواره حضور گسترده‌ای در ارائه فعالیت‌های حمایتی داشته است:

اهداء سبد معیشتی شامل: برنج، روغن، انواع حبوبات، رب، سویا، خرما، چای، رشته آش و سوپ، نمک، قند و شکر، شکلات و غیره

اهداءجهیزیه شامل: یخچال، تلویزیون، فرش، اجاق گاز، ماشین لباس‌شویی، جارو برقی، پنکه، اتو، پتو، سرویس خواب، سرویس آشپزخانه

اهداء لوازم‌التحریر شامل: کیف، انواع دفاتر صد برگ، هشتاد برگ، پنجاه برگ، انواع مداد، انواع خودکار، گونیا و …

 اهداء البسه و پوشاک  شامل: کفش، کاپشن، پیراهن، شلوار و پخت غذای گرم برای افراد نیازمند در مناطق محروم و کم‌برخوردار در جهت حفظ کرامت انسانی و امنیت پایدار

عرصه فرهنگی، مذهبی و آموزشی

عرصـه فرهنگی، عرصه جهاد است. کار تربیتی اگر با رویکرد فرهنگی باشد، سویه اجتماعی پیدا می‌کند. عرصه فرهنگ بدون امتداد اجتماعی نمی‌تواند ما را به ساحت قدرت رسانده و اصلاح‌گری صورت نمی‌گیرد. تاثیرگذاری یک فعالیت فرهنگی، بستگی به میزان کارآمدی و اثربخشی روش‌های اجرایی آن دارد. هر قدر یک فعالیت از روش‌های متنوع‌تری برخوردار باشد، جذاب‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود.

عمده فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این عرصه عبارتند از: تجهیز مساجد و حسینیه‌ها، مدارس، خانه‌های محرومین، پایگاه‌های بسیج، سالن‌های ورزشی، خانه‌های بهداشت، خانه‌های عالم، حوزه‌های علمیه، کمک بلاعوض به بیماران صعب‌العلاج، اهداء لوازم ورزشی، اهداء بسته‌های فرهنگی، تجهیز کتابخانه‌ها و مواکب، برگزاری یادواره شهدا، تقدیر از خانواده شهداء و ایثارگران، برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی، راهیان نور و جشن تکلیف برای فرزندان، بازی‌های محلی و کلاس‌های آموزشی و عقیدتی در روستاها است.

عرصه‌های امدادی در حوادث غیرمترقبه

امروزه شاهد موسسات اجتماعی متعددی در زمینه کمک‌رسانی به مردم در هنگام بروز مشکلات مختلف هستیم، برای مثال وقتی در یک منطقه زلزله رخ می‌دهد، موسسات مختلفی مانند جمعیت هلال‌احمر، سازمان آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی به یاری مردم می‌شتابند و هر کدام وظیفه خاصی را به عهده می‌گیرند. در کنار این موسسات اجتماعی در هنگام حوادث و سوانح، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در میدان حضور یافته و جزء اولین واحدهای امدادرسان در مناطق حادثه‌دیده‌ی ناشی از سیل، زلزله، بارش سنگین برف، رانش زمین و بیماری‌های واگیردار بوده و با امداد و نجات، بازگشایی معابر، اسکان موقت و اضطراری، مقابله با بیماری‌های واگیردار(آنفلوآنزا، کرونا و غیره)، اهداء بسته‌های بهداشتی، برپایی بیمارستان صحرایی، خدمات ارزنده و ارزشمندی در جهت حفظ کرامت انسانی و پایداری امنیت برای مردم شریف کشورمان به ارمغان می‌آورد.

با توجه به مطالب فوق، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان بازوی مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نه‌تنها در بسیاری از نیازهای زیرساختی کشور به دولت‌های مختلف کمک شایانی کرده است، بلکه بستر به‌کارگیری از نخبگان متخصص و متعهد ایرانی را فراهم کرده است تا در پروژه‌ها و عرصه‌های مختلف مهندسی و اقتصادی بتوانیم بدون وابستگی به خارج از کشور به نیازهای خود پاسخ دهیم و امنیت و توسعه‌ی پایدار را در ایران اسلامی رقم بزنیم، البته ارتقاء موفقیت‌های این مجموعه به اعتماد و همراهی دولت‌ها نیز بستگی دارد تا از حداکثر ظرفیت آن در راستای اعتلای زیرساختی و رفاهی کشور بهره‌برداری شود.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142271 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 41 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 41 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 42 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 42 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]