شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
142043
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

۱۰ هزار مشاور املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل شدند

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی را پیرامون گشت‌های نظارت بر اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ارائه کرد.



به گزارش ایلنا، صفدر کشاورز درباره تشکیل گشت‌های نظارت بر اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، گفت: با توجه به اینکه اسنادی که از زمان لازم الاجرا شدن این قانون به بعد صادر می‌شود، در صورتی که مالک آن بخواهد نقل و انتقالی به روی آن‌ها انجام دهد باید به صورت رسمی باشد، در این رابطه قانونگذار سه روش را برای تنظیم اسناد رسمی برای مردم فراهم کرده است.

وی افزود: روش اول، ماده دو قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است. طبق این ماده مردم می‌توانند مستقیما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند تا بتوانند قرارداد‌های خصوصی خود را از قبیل تعهد به بیع و قولنامه در دفاتر تنظیم کنند که این شرایط از اوایل اجرای قانون مذکور در دفترخانه‌ها ایجاد و نسخه گذاری شد و همه دفاتر سراسر کشور از همان ابتدا این شرایط برایشان فراهم شد و می‌توانند قرارداد‌های خصوصی اشخاص را تنظیم کنند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: راه دوم ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است. طبق این ماده در جایی که مردم به مشاورین املاک مراجعه می‌کنند، مشاورین املاک پس از ایجاد تفاهم بین خریدار و فروشنده، قرارداد عادی تنظیم نمی‌کنند بلکه پیش نویس قرارداد تفاهم شده بین خریدار وفروشنده را وارد سامانه ثبت الکترونیک اسناد می‌نمایند و اشخاص را برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی می‌کنند. در این ارتباط ۱۸۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در کشور وجود دارد که سازمان ثبت تا ۱۵ شهریورماه این شرایط را در همه کشور به وجود آورده است تا ۱۸۵ هزار مشاور املاک بتوانند از طریق سکوی کاتب به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل شوند.

وی با بیان اینکه با بررسی انجام گرفته از مجموع ۱۸۵ هزار مشاور املاک تاکنون ۱۰ هزار مشاور املاک به سامانه متصل شدند و از سامانه ثبت الکترونیک اسناد استفاده می‌کنند، گفت: این نگرانی وجود داشت که اگر همه مشاورین املاک متصل نشوند. ممکن است امکان تنظیم سند رسمی برای متقاضیانی که اسنادشان بعد از لازم الاجراشدن سند فراهم شده، مهیا نباشد؛ بنابراین تاکید می‌شود مشاورین املاک با توجه به زیرساختی که ایجاد شده به سامانه ثبت الکترونیک اسناد از طریق سکوی کاتب متصل شوند.

کشاورز ادامه داد: در استان آذربایجان غربی در جلسه‌ای که با حضور رئیس کل دادگستری و دادستان و رئیس اتحادیه مشاوران املاک آن استان و رئیس کانون سردفتران و رئیس سازمان ثبت برگزار شد؛ مقرر شد که اولا موضوع در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها مطرح شود و تکلیف شود که همه مشاورین باید در یک مقطع زمانی مشخصی به این سامانه متصل شوند و برای نظارت بر این موضوع نیز مقرر شد گشت‌های میدانی توسط شورای پیشگیری از وقوع جرم و مشاورین املاک به صورت مشترک تشکیل شود تا بررسی شود که کدام یک از مشاورین املاک به این سامانه متصل نشدند.

وی گفت: ان‌شاءالله همه مشاورین به سامانه متصل شوند تا خدایی نکرده در تنظیم اسناد مردم به ویژه اسنادی که بعد از لازم الاجرا شدن قانون صادر می‌شود خللی به وجود نیاید. قرار است تشکیل این گشت‌های میدانی به همه کشور تسری یابد و عملکرد مشاورین املاک را در این زمینه بررسی کنند.

کشاورز در پایان گفت: جلسه شورای راهبری قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به صورت منظم با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار می‌شود تا شرایط اجرای این قانون به طور صحیح و دقیق فراهم شود و آیین نامه‌های لازم از جمله آیین نامه ماده سه قانون که همان نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه است تصویب و نهایی شود.

 

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142043 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]