شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
142045
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

به هیچ وجه نباید حرمت اقوام و ادیان و مذاهب شکسته شود

وزیر دادگستری گفت: یکی از مواردی که باید مراقبت کنیم این است که به هیچ وجه نباید حرمت اقوام و ادیان و مذاهب شکسته شود. در قانون مجازات هم برای توهین کنندگان به اقوام و ادیان مجازات کیفری تعیین شده است و دشمنان ایران از اینکه مردم ایران با صمیمیت زندگی میکنند ناراحتند و تلاش دارند اختلاف بین مذاهب ایجادکنند لذا باید هوشمندانه عمل کرد و اگر هرکسی در هر مقام و موقعیتی به ادیان و بزرگان آن‌ها توهین کند و یا اقوام ایرانی را ولو به طنز تحقیر کند عمل مجرمانه انجام داده است و باید مورد تعقیب قرار گیرد و نیاز به شکایت خصوصی ندارد و دادستان وظیفه دارد با او برخورد کند.



به گزارش ایلنا، سومین همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب با شعار فلسطین محور جهان اسلام با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، محمدی رئیس سازمان زندان‌های کشور، عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی و سایر مسئولان استانی امروز ۲۴شهریور ماه در شهر ارومیه برگزار شد.

در ابتدای این همایش ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با بیان سخنانی ضمن مدح پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار کرد: در پویشی از اول ماه محرم تا آخر ماه صفر به همت اهالی رسانه، خیرین، خانواده شهدا، مددکاران و ائمه جمعه، ۱۷فقره پرونده قصاص به سازش منجر شد که نیمی برای شیعیان و نیمی برای اهل سنت بود که به عشق امام حسین (ع) و شهدای کربلا بخشیدند. خانواده‌ای از اهل سنت در نقده به زندان رفتند به خون پاک حضرت علی‌اصغر (ع) قاتل فرزند خود را بخشیدند.

وی ادامه داد: در گلریزان سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۵۰ میلیارد ریال کمک از سوی پیروان ادیان و مذاهب جمع شد همچنین ۸۴۸ زندانی محکوم مالی و نیازمند با عفو و بخشش و گذشت و سازش رهایی یافتند که به همت شیعه و سنی صورت گرفت.

عتبانی ادامه داد: مسیر تمرچین برای تشرف زائران اربعین بازگشایی شد، امیدواریم سال آینده میزبان شما باشیم تا ببیند که رؤسای طوایف اهل سنت و برادران مسیحی در این مسیر چه موکب‌هایی برای میزبانی برپا می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در در ادامه گفت: وحدت، مورد تأکید همیشگی مقام معظم رهبری است و رئیس جمهور هم در سفر عراق گفت که راهکار رهایی جهان اسلام و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی اتحاد بین ملل اسلامی است.

وزیر دادگستری: منظور از وحدت ادیان کنار گذاشتن اعتقادات نیست/ امروز فلسطین باید محور وحدت تمام آزادی خواهان جهان باشد

در ادامه این همایش امین حسین رحیمی وزیر دادگستری با تشکر از حسن انتخاب مسئولان برگزاری همایش از انتخاب هوشمندانه این شهر برای برگزاری چنین همایشی با دارا بودن اقوام و مذاهب گوناگون گفت:موضوع وحدت اقوام جایگاه مهمی در روابط اجتماعی و ایجاد امنیت و آرامش جامعه به ویژه در جهان امروز که جنگ و نسل کشی بیداد می‌کند، دارد.

وی افزود: منظور وحدت حذف شدن ادیان نیست بلکه منظور  این است که ادیان با حفظ اعتقادات خود بطور مسالمت آمیز و در کنار هم برای هدف مشترک زندگی کنند. اگر در وحدت اسلامی از اتحاد مذاهب در بین شیعیان صحبت می‌کنیم منظور این نیست که شیعیان سنی و اهل تسنن شیعه شوند بلکه منظور این است که  با حفظ اعتقادات خود در کنار هم زندگی می‌کنند.

رحیمی گفت: اگر حسن نیت و همدلی و ایمان قلبی به وحدت داشته باشیم در بین ادیان و مذاهب مشترکات زیادی وجود دارد. اعتقادات به پیامبر و قرآن و احترام به اهل بیت پیامبر مشترکات ماست.

وی ادامه داد: وقتی از وحدت ادیان و مذاهب صحبت می‌کنیم مفهوم ناملموس و دست یافتنی نیست بلکه نمونه ارزشمند و اصیل از این وحدت در اختیار داریم و آن نمونه زندگی در ایران عزیز است، ایران اقیانوسی از ادیان و مذاهب است که قرن هاست به بهترین وجه در کنار هم  زندگی می‌کنند. در ایران اعتقادات مردم به ادیان مختلف موجب شده این وحدت ایجاد شود و کمتر کشوری در دنیاست که این تنوع قومی و دینی و مذهبی را داشته باشند. ارومیه  در این خصوص ایران کوچک است و مثال زدنی است تمام این‌ها را در خود جای داده است.  

وزیر دادگستری تاکید کرد: آنچه رئیس جمهور ما تاکید بر وحدت دارند معلوم است که او بزرگ شده و متولد این خطه است و کسی است که  وحدت را در عین کثرت تجربه کرده است. در اصل ۱۹ قانون اساسی به این وحدت و الزامات آن توجه شده است.   

وی گفت: در عین حال که مردم ما زندگی صمیمی دارند باید مراقبت شود که وحدت خدشه‌دار نشود. یکی از مواردی که باید مراقبت کنیم این است که به هیچ وجه نباید حرمت اقوام و ادیان و مذاهب شکسته شود و  در این خصوص بار‌ها رهبری به رعایت این مهم تاکید فرموده اند.  

وزیر دادگستری گفت: در قانون مجازات  هم برای توهین کنندگان به اقوام و ادیان مجازات کیفری تعیین شده است و دشمنان ایران از اینکه مردم ایران با صمیمیت زندگی میکنند ناراحتند و تلاش دارند اختلاف بین مذاهب ایجادکنند لذا باید هوشمندانه عمل کرد و اگر هرکسی در هر مقام و موقعیتی به ادیان و بزرگان آن‌ها توهین کند و یا اقوام ایرانی را ولو به طنز تحقیر کند عمل مجرمانه انجام داده است و باید مورد تعقیب قرار گیرد و نیاز به شکایت خصوصی ندارد و دادستان وظیفه دارد با او برخورد کند.  

وی با بیان اینکه ما در قوه قضاییه تلاش می‌کنیم امنیت قضایی را در جامعه ارتقا دهیم، گفت: هیچ تفاوتی بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف وجود ندارد و دستگاه قضایی متعلق به همه مردم ایران است و باید به همه خدمت ارائه کند و  در دولت هم همین طور است و تمام خدمات دولتی برای همه مردم است، شعار رئیس جمهور همین است که هم وحدت داشته باشیم و امکانات به همه تعلق داشته باشد.  

رحیمی در ادامه گفت: امروز فلسطین و مردم مظلوم غزه محور وحدت همه باید باشند. فلسطین و محکوم کردن جنایات صهیونیستی باید محور وحدت تمام مردم جهان و آزادی خواهان و همه اقوام ساکن این  کره خاکی باشد تا جلوی این جنایت گرفته  و این رژیم کودک کش مجازات شود.  

وی با تشکر از راه‌اندازی کرسی احوال شخصیه اقلیت‌های مذهبی در مرکز وکلا گفت: احوال شخصیه اقلیت‌های دینی و مذاهب مختلف منحصر و نیازمند وکالت تخصصی است، باید مراعات قواعد شرعی هر یک از مذاهب را کرد.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142045 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]