شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
141906
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۳:۰۷

سفر سودمند پزشکیان و میراث مهمّ سه شهید

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه در تلگرام توشت: سفر سودمند پزشکیان و میراث مهمّ سه شهید سفر آقای پزشکیان به عراق، حواشی از آن جنس که بتوان انتقاد یا ایراد گیری کرد، کم نداشت؛ از اظهارات خود وی در فرودگاه که گفت “ما را به دیپلماسی وادار می‌کنند که بلد نیستیم” و “خیلی […]

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه در تلگرام توشت:
سفر سودمند پزشکیان و میراث مهمّ سه شهید
سفر آقای پزشکیان به عراق، حواشی از آن جنس که بتوان انتقاد یا ایراد گیری کرد، کم نداشت؛
از اظهارات خود وی در فرودگاه که گفت “ما را به دیپلماسی وادار می‌کنند که بلد نیستیم” و “خیلی خراب نکردم که؟!”، تا حضور فرزند و داماد وی در دیدارهای رسمی؛
و از برخی جزئیات مهم و قابل نقد سفر، تا رویکرد متناقض برخی رسانه ها که در گذشته روابط با عراق را تخطئه می کردند، اما اکنون صرفا به اعتبار حمایت از پزشکیان، به تمجید از این سفر می پرداختند.
اما این حواشی -بعضا قابل توجه و تامل- به اعتبار اینکه اولویت با مصالح کلان و منافع ملی است، نمی تواند، جای متن را بگیرد.
عراق، جزو بزرگترین شرکای فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران، و عمق راهبردی ماست. مبادله سالانه میلیون ها زائر و گردشگر، دور زدن تحریم های آمریکا، پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه و لبنان از مسیر کریدوری عراق، و تامین ثبات و امنیت منطقه از مسیر درست همسایگی، بخشی از دستاوردهای مهم رابطه عمیق میان دو کشور است و این در حالی است که قدرت های خبیث غربی در طول ده های متمادی، دو کشور را دشمن درگیر با هم تعریف کرده بودند.
تبدیل آن خصومت مهندسی شده به اخوت و همکاری راهبردی، حاصل مسیر مبارکی است که خون شهیدان والامقام دفاع مقدس و دفاع از حرم و مبارزه با تروریسم (به ویژه شهید سلیمانی) هموار کرد. روابط عمیق فعلی، در دولت شهید رئیسی و وزارت شهید امیر عبداللهیان، و با همپوشانی میدان و دیپلماسی ریل گذاری شد.
اهتمام آقای پزشکیان برای تداوم شراکت راهبردی دو همسایه، آن هم در اولین سفر خارجی، اقدام درستی است که باید از آن پشتیبانی کرد.
طبعیتا پیگیری اجرای توافقات قبلی در موضوعاتی مانند راه آهن شلمچه – بصره، تسهیل انتقال درآمدهای صادراتی، اخراج گروه های نروریستی ضد ایران از کردستان عراق و… می تواند بر ارزش و سودمندی روابط میان دو کشور بیفزاید.
تجارت میان ایران و عراق در سال های اخیر به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که کارشناسان می گویند مبادلات تجاری، قابلیت افزایش به ۳۰ میلیارد دلار را دارد. عراق پس از چین، دومین شریک تجاری بزرگ ایران است.
روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال چند روز قبل در گزارشی نوشت: “بانک‌های عراقی با سوء استفاده از یک سیستم مالی طراحی‌شده توسط آمریکا، تحریم‌ها را نقض، و میلیاردها دلار به ایران منتقل کرده‌اند”. این، یکی از علل کارشکنی و جنجال غربگدایان علیه روابط تهران- بغداد بوده است.
روابط عمیق و سودمند و سازنده با عراق، بر خلاف کج فهمی کسانی مثل ظریف که میدان و دیپلماسی را در تعارض هم وانمود می کردند، نشانگر درستی و سودمندی “همپوشانی میدان و دیپلماسی” در خنثی کردن شیطنت های چند لایه غرب است.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141906 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]