شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
142021
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰

تدوین سند جامع همکاری راهبردی؛ شاه‌بیت توافق‌های ایران و عراق

سفیر ایران در عراق، سفر پزشکیان به این کشور همسایه را «تاریخی، اثرگذار و پربار» توصیف کرد.



به گزارش ایسنا، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه گذشته و در اولین سفر خارجی خود در مقام ریاست‌جمهوری، در سفری سه روزه عازم عراق شد و در فرودگاه بغداد مورد استقبال «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت.

پزشکیان در نشست خبری مشترک با السودانی با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین ۲ کشور، گفت: در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین ۲ کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره انداختند.

پزشکیان با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق نیز دیدار و ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین ۲ کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

در جریان این سفر و با حضور رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی میان دو کشور به امضا رسید.

رئیس‌جمهور ایران در جریان این سفر به شهرهای اربیل، سلیمانیه و بصره رفت و همچنین عتبات عالیات را نیز زیارت کرد.

تدوین سند جامع همکاری راهبردی؛ شاه‌بیت توافق‌های ایران و عراق

استقبال السودانی از پزشکیان

توافق ایران و عراق برای تدوین سند جامع همکاری راهبردی

«محمدکاظم آل‌صادق» سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد نتایج سفر سه روز رئیس‌جمهور به عراق اظهار کرد: در این سفر چندین سند در زمینه‌های مختلف بین مقامات ۲ کشور به امضا رسید که در واقع از مهم‌ترین آن‌ها توافق ۲ کشور برای تدوین سند جامع همکاری راهبردی میان تهران و بغداد بود.

او با بیان این‌که در حقیقت این توافق، شاه‌بیت توافق‌هایی بود که در جریان این سفر بین ۲ کشور انجام شد، ادامه داد: در همین چارچوب قرار شد کمیته‌هایی برای تدوین پیش‌نویس این سند ایجاد شود و به زودی کلید این کار زده خواهد شد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان این‌که سفر رئیس‌جمهور به شهرهای اربیل، سلیمانیه و بصره تاریخی بود و او در این سفر مورد استقبال بسیار گرم و صمیمی مسئول و مردم این منطقه قرار گرفت به نحوی که این موضوع در حافظه آن مناطق ماندگار خواهد بود، گفت: در این سفر در ارتباط با مسائل امنیتی موجود بین ۲ کشور رایزنی و گفت‌وگو شد و رئیس‌جمهور در این سفر از اقدامات دولت عراق برای اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ۲ کشور قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که این سند به طور کامل هرچه زودتر اجرایی شود و امنیت کامل در مرزهای ۲ کشور برقرار شود.

سفیر ایران در عراق با تاکید بر این‌که سفر انجام شده سفری تاریخی، خوب و اثرگذار بود تصریح کرد: در کل عراق به جز تعداد کمی از مغرضان که علاقه‌مند نیستند روابط ۲ کشور گسترش پیدا کند، استقبال صورت گرفته از این سفر در رسانه‌ها، فضای مجازی و افکار عمومی عراق بسیار مثبت بود و آن را سفری مهم ارزیابی کردند.

تدوین سند جامع همکاری راهبردی؛ شاه‌بیت توافق‌های ایران و عراق

حضور پزشکیان در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره

نیاز ایران و عراق به برنامه‌های راهبردی دراز مدت

پزشکیان عصر روز جمعه به تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد در تشریح نتایج سفر خود گفت: هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان‌های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم.

پزشکیان ادامه داد: ۱۴ یادداشت تفاهم نامه امضا شد ولی برای رسیدن نگاه مشترک، تیم ما و عراق باید برنامه‌های راهبردی دراز مدت بنویسند تا در دیدار بعدی آن برنامه های راهبردی را امضا کنیم تا مردم ۲ کشور راحت رفت و آمد داشته باشند. در جریان اربعین نشان داده شد این تفاهم چقدر می‌تواند تاتیرگذار باشد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 142021 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]