شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
141808
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

اخبار سیاسی ۲۲و۲۳ شهریور؛ دیدار پزشکیان با نخبگان بصره/تاکید صدیقی بر حفظ آبروی بندگان خدا

«سفر رئیس‌جمهور به عراق»،‌ «حادثه تروریستی در میرجاوه» و« غبارروبی حرم ثامن‌الحجج» از موضوعات مهم خبری (پنج‌شنبه و جمعه) بیست‌ودوم و بیست‌وسوم شهریور ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.



به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان که در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور ایران به دعوت نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده است در جریان سومین روز از سفر خود به بصره رفت و با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره دیدار کرد.

رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود در این دیدار اشاره کرد که شعار روشنم در دوره انتخابات در ایران براساس اعتقاد و باورم این بود که باید در کشور خود دست از اختلاف برداریم و دست به دست هم دهیم و همچنین با همسایگان با دوستی و برادری رفتار کنیم. 

وی ادامه داد: اگر ما مسلمان ها با هر باوری با هم برادری کنیم، آیا اسرائیل می تواند مسلمانان را هر روز قتل عام بکند؟ تفرقه، لبه آتش است. وقتی اختلاف می کنیم داخل آتش هستیم. ما هر روز نماز می‌خوانیم. هر روز می‌گوییم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌. هدایت یعنی وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خدا.

عشایر و نخبگان بصره در این مراسم به عنوان هدیه، عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور کشورمان کردند.

همچنین در جریان این سفر، مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به مسعود پزشکیان اهدا کرد.

کتاب «مام و زین» یا «مامو زین» حماسه‌ای منظوم از ادبیات کردی است که توسط احمد خانی در ۲۶۶۱ بیت در سال ۱۶۹۲ میلادی سروده شده و شیخ محمد سعید رمضان البوطی آن را به عربی ترجمه کرده است.

گزارش ایسنا از برنامه‌های سومین روز سفر رئیس‌جمهور به عراق را می‌توانید در این لینک بخوانید.

****

در پی حادثه تروریستی میرجاوه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی شهادت کارکنان هنگ مرزی میرجاوه در حمله گروهک تروریستی، با صدور پیامی ضمن تسلیت ضایعه اخیر به مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و همرزمان این شهدای گرانقدر در فرماندهی انتظامی و همدردی با خانواده‌های داغدار این عزیزان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با عاملان و آمران آن بی هیچ مماشات و مسامحه‌ای به شدت برخورد خواهد کرد.

همچنین  معاون اول رئیس‌جمهور در گفت و گوهای تلفنی جداگانه با اسکندر مومنی وزیر کشور و محمد کرمی ‌استاندار سیستان و بلوچستان، ضمن تسلیت به خانواده شهدای شجاع و مخلص فراجا، وضعیت امنیت منطقه را جویا شد و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه تروریستی میرجاوه تاکید کرد.

وی بر ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع اینگونه حوادث تروریستی با تقویت مرزهای کشور و ایجاد آرامش روانی در میان مردم شریف استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: تا بازداشت و مجازات عاملان این جنایت تروریستی پیگیری ها از سوی وزارت کشور ادامه یابد و با هماهنگی با وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح راه تکرار بر این جنایات کور و غیرانسانی بسته شود.

لازم به ذکر است که روز پنج شنبه در یکی از پمپ بنزین‌های شهرستان میرجاوه تعدادی از افراد ناشناس مسلح به سمت نیروهای مرزبانی که در حال بنزین زدن بودن تیراندازی کردند که در این حادثه تروریستی سه نفر از نیروهای مرزبانی (دو سرباز و یک نیروی کادری) به شهادت رسیدند و یک نفر از مردم عادی که در محل حضور داشت، زخمی شد.

محمدرضا عارف دیروز هم با انتشار پستی  در شبکه اجتماعی ایکس، نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور هشدار داد و نوشت: توصیه‌ای جدی که راهبرد دولت وفاق ملی است و در مراسم معارفه وزرای محترم دولت مطرح و تاکید کردم، استفاده از جوانان و زنان متخصص در مدیریت‌های کلیدی وزراتخانه‌ها و سازمان‌ها است؛ چرا که اگر این مهم رخ ندهد، مدیریت کشور دچار پیری افراطی می‌شود. این خطر را باید جدی تلقی کرد.

****

در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه این هفته تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی همه را به رعایت حریم حق تعالی و توجه به حضور خداوند و قدم برداشتن برای جلب رضای خدا دعوت کرد و با اشاره به ولادت پیامبر (ص) و هفته وحدت گفت: وحدت یک مساله دارای حیات است؛ متلاشی شدن جامعه و تفرقه علامت مرگ جامعه و وحدت علامت حیات و زنده بودن جامعه است.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه همگان باید حریم یکدیگر را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: شرف بنده خدا از خانه خدا پیش خدا بیشتر است پس آبروی هم را نبریم و پای هم را نگیریم و برای هم پرونده درست نکنیم. دل هم را نسبت به یکدیگر چرکین نکنیم و همدیگر را پایمال نکنیم و ایثار و محبت داشته باشیم.

****

در جریان برگزاری اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن تحت عنوان «اجلاس صلح و امنیت جهانی»، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی خود در این اجلاس خاطرنشان کرد که امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و مقتدرترین سازمان ضد تروریستی جهان محسوب می‌شود و در سطح منطقه با هرگونه خودسری، بی انضباطی و عدم پایبندی به مبانی و اصول بین‌المللی به جد برخورد خواهد کرد و طعم این برخورد را رهبران به اصطلاح هژمونی جهانی بارها چشیده اند.

پیش از ظهر امروز نیز امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش  با حضور در منزل شهید محمدزاده با خانواده معظم این شهید بزرگوار دیدار و گفتگو کرد.

شهید محمدزاده سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد، بعد از اتمام تحصیلات‌ در سال ۱۳۵۸ به نیروی هوایی ارتش پیوست و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های نبرد اعزام شد و در تاریخ ۲۲ فروردین سال ۱۳۶۲ در منطقه زبیدات عراق بر اثر اصابت گلوله دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

****

روز پنج شنبه، هم‌زمان با روزهای آغازین ماه ربیع‌الاول، مراسم غبارروبی ضریح مطهر حرم ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌آلاف‌التحیهوالثنا با حضور  رهبر انقلاب اسلامی، جمعی از علما، تولیت آستان قدس و خادمان آستان مقدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم سرشار از فضای معنویت و عطر ولایت و امامت، مداحان با زمزمه‌ی زیارات جامعه‌ی کبیره و امین‌الله به ذکر مناقب و مراثی اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرداختند و با حضرت رضا علیه‌السلام راز و نیاز کردند.

در حاشیه این مراسم نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور بر مزار شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی فاتحه قرائت کردند.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141808 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]