جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ /
141806
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹

بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا با تکیه بر ادعاهای تکذیب‌شده

با وجود اعلام موضع رسمی ایران در خصوص جنگ اوکراین و تاکید بر راهکارهای مسالمت‌آمیز برای حل مناقشه، شورای اتحادیه اروپا در اقدامی غیرسازنده آنچه را که انتقال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه خواند، محکوم کرد.



به گزارش ایسنا، پافشاری بر ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران پیرامون ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، در حالی است که در روزهای اخیر، مقامات ایرانی و روس این ادعاها را بارها رد کرده‌اند.

علاوه بر این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از طرح ادعاهایی از سوی مقامات و رسانه‌های آمریکایی، گفت هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد.

زلنسکی روز چهارشنبه و در پاسخ به این سوال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده یا خیر، گفت: «یک بار دیگر می‌گویم، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم.»

«عباس عراقچی» وزیر امورخارجه ایران هم در واکنش به این ادعا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام!»

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این ادعای اثبات‌نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

با این وجود شورای اتحادیه اروپا امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای ضدایرانی با تکیه بر ادعاهای اثبات‌نشده اعلام کرد: «این انتقال یک تهدید مستقیم برای امنیت اروپاست و نشان‌دهنده تشدید مادی اساسی از تهیه پهپادها و مهمات ایرانی است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین از آنها استفاده کرده است.»

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «این در بحبوحه حملات اخیر روسیه علیه اوکراین، از جمله با موشک‌های بالستیک و پهپادها صورت می‌گیرد که عزم آشکار این کشور را برای ادامه جنگ تجاوزکارانه وحشیانه خود علیه اوکراین و مردمش، به‌ویژه هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی حیاتی و تلاش برای ایجاد بالاترین حد ممکن از تلفات غیرنظامی و ایجاد ویرانی در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد. اکنون ممکن است از این موشک‌های بالستیک ایران، برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده شود.»

در این بیانیه مملو از طرح اتهامات بی‌اساس و ساختگی که غیرسازنده است، آمده است: «موضع اتحادیه اروپا در مورد دخالت ایران در جنگ روسیه همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا بارها به شدت به ایران نسبت به انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده است. اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی، از جمله با اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، پاسخ خواهد داد. از جمله تعیین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالستیک و پهپاد ایران و در این راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است.»

این ادعاها و اتهام‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست هفتگی خود که دوشنبه گذشته برگزار شد، گفت: «ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.»

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: «ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویا رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.»

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم ادعاهایی درباره تحویل تسلیحات به روسیه از کشورهای خارجی، از جمله ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین رد کرده و گفته بود که زرادخانه‌های روسیه پر از تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز آن برای پیش بردن «عملیات ویژه نظامی» آن در اوکراین است.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141806 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]