شنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ /
141882
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰

هدف ما از سفر به عراق، تقویت وحدت و انسجام بود

​رئیس‌جمهور گفت: هدف از سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود.



به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان شامگاه جمعه پس از بازگشت از سفر رسمی سه روزه به عراق، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر، یکی از اهداف مهم خود در رایزنی‌ها با مسئولان کشور دوست و برادر عراق را تقویت و ارتقای وحدت و انسجام فیمابین دانست و تصریح کرد: در راستای رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک در ارتباطات و تعاملات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، رایزنی‌های مفیدی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای‌عالی قضائی و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های عراقی داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات دو کشور، یکی از دستاوردهای مهم این سفر را توافق سران دو کشور برای تشکیل کارگروه تخصصی تدوین برنامه راهبردی جامع بلندمدت میان دو کشور دانست و افزود: امیدوارم در دیدار بعدی که با نخست وزیر عراق خواهیم داشت، بتوانیم این سند را امضا کنیم.

پزشکیان محور برنامه راهبردی جامع بلندمدت میان دو کشور را تسهیل مراودات و تعاملات مردم و بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رویداد عظیم پیاده‌روی اربعین نشان داد که تفاهم دو کشور برای همکاری در موضوعات مختلف چقدر می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به نشست خود با تجار و فعالان اقتصادی در عراق گفت: قرار شد مطالب، دیدگاه‌ها و مطالبات این عزیزان اولاً از سوی وزیر اقتصاد پیگیری شود و همچنین پس از جمع‌بندی در تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور نیز مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر پیرو سیاست‌های اصولی کشور در راستای تقویت تعاملات و روابط با کشورهای منطقه، این پیشنهاد را مطرح کردیم که کشورهای منطقه در راستای تسهیل مراودات با الگوگیری از تجربه اتحادیه اروپا، ضمن حفظ چارچوب حاکمیت ملی، محدودیت‌های تردد در مرزها را رفع و تسهیل کنند تا مردم و فعالان بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و دیگر بخش‌ها بتوانند به راحتی با یکدیگر همکاری کنند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه برای تحقق یک شبکه بهم پیوسته از ارتباطات میان کشورهای اسلامی باید در عرصه امنیتی نیز یک راهبرد دقیق و اساسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شبکه جامعی از ارتباطات در عرصه‌های مختلف میان کشورهای اسلامی بدون محدودیت‌های فعلی از جمله در مرزها، می‌تواند باعث تبادل تجربیات و ظرفیت‌ها شده که خود باعث رشد، تعالی، نوآوری و خلاقیت خواهد شد و در نتیجه رونق و پیشرفت به ارمغان می‌آورد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این رویکرد را در دیدارهای خود در بغداد و اربیل و سلیمانیه دنبال کردیم، گفت: در اربیل و سلیمانیه استقبال بسیار گرمی از ما شد و برای گسترش تعاملات و روابط، حتی فراتر از آنچه جمهوری اسلامی ایران اعلام کند، ابراز علاقمندی کردند. این به معنی آن است که بازارچه‌های مرزی کشور در همسایگی کردستان عراق و حتی دیگر استان‌های مرزی می‌تواند رونق بیشتری بیابد.

پزشکیان به حضور خود در کاظمین، نجف و کربلا برای زیارت امامان و به ویژه مولای متقیان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما تعهد کردیم که راه امیرالمومنین امام علی (ع) را ادامه دهیم و فراتر از زیارت بارگاه ایشان دستورات و وصایای ایشان را در عمل دنبال کنیم. اگر به سیره امامان عمل می‌کردیم و به دنبال اجرای عدالت، رفع تبعیض و مبارزه با رانت و رشوه در کشور بودیم، وضعیت کشور امروز متفاوت بود.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه حضور خود در بارگاه امام حسین (ع) گفت: وقتی با ازدحام جمعیت مواجه شدم خیلی جلو نرفتم و از همان دور زیارت کردم چرا که نمی‌خواستم باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شوم. با توجه به شلوغی، تصمیم گرفتیم هنگام نماز صبح به زیارت حرم حضرت ابوالفضل (ع) برویم و آنجا پیمان و عهد بستیم که از آزادگی، ایثار، مردانگی، مروت و عزت حضرت ابوالفضل الگو بگیریم تا شرمنده مردم عزیز ایران نشویم.

پزشکیان در ادامه به سفر به بصره اشاره کرد و با بیان اینکه برای اولین بار بود که یک رئیس جمهوری اسلامی ایران به اربیل، سلیمانیه و بصره سفر می‌کرد، از استقبال گرمی که از وی شد تشکر کرد و اظهار داشت: موضوع تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره از جمله مسائل مورد بحث در این سفر بود که قرار شد با پیگیری دو طرف روند آن تسریع شود. همچنین دیدار بسیار خوبی با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره داشتیم که بسیار دیدار خوبی بود و صحبت‌های مفیدی در راستای تقویت انسجام و وحدت و رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک داشتیم.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141882 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]