جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ /
141876
۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸

نگاهی به کمپین هوایی و دریایی یک ساله آمریکا در دریای سرخ/ شلیک بی‌نتیجه ۸۰۰ موشک امریکایی به سمت یمن! +نقشه و تصاویر

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حدود ۱۱ ماه از استقرار ناوگان نیروی دریایی امریکا در دریای سرخ و نزدیکی سواحل یمن و ۸ ماه از آغاز حملات هوایی این کشور با همراهی بریتانیا به مناطقی در خاک یمن می گذرد. مدت کوتاهی پس از عملیات طوفان الاقصی و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار […]



سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حدود ۱۱ ماه از استقرار ناوگان نیروی دریایی امریکا در دریای سرخ و نزدیکی سواحل یمن و ۸ ماه از آغاز حملات هوایی این کشور با همراهی بریتانیا به مناطقی در خاک یمن می گذرد.
مدت کوتاهی پس از عملیات طوفان الاقصی و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یگان دریایی انصارالله یمن اقدام به حمله به مسیر تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از بندر ایلات به سمت تنگه راهبردی باب المندب کرد؛ همزمان یگان موشکی و پهپادی ارتش یمن نیز اقدام به حملات سنگین به سرزمین های اشغالی با تمرکز بر بندر ایلات کرد.
رزمندگان یمنی در ابتدا تنها به کشتی های تجاری اسرائیلی حمله می کردند اما با دخالت مستقیم برخی کشورهای غربی نظیر امریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از رژیم صهیونیستی، نفتکش ها و کشتی های کانتیربر این کشورها نیز به لیست اهداف موشک ها، پهپادها و قایق های انتحاری ضد کشتی یمن اضافه شدند.
نا امیدی امریکا از دفاع موثر در برابر حملات یمن به اسرائیل
از اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۳ میلادی با شدت گرفتن حملات ارتش یمن به خاک سرزمین های اشغالی و کشتی های تجاری اسرائیلی، تعداد ناوهای امریکایی در دریای سرخ و خلیج عدن به تدریج افزایش یافت.

اینفوگرافی از دوره اوج استقرار ناوگان غربی در آبهای نزدیک یمن

از ماه نوامبر امریکایی ها از کشورهای اروپایی متحد خود نظیر فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و … نیز درخواست کمک و ایجاد ائتلاف دریایی ضد یمن کردند؛ بخشی از ناوگان ائتلاف در شمال دریای سرخ ماموریت رهگیری موشک های کروز و پهپادهای انتحاری شلیک شده از یمن به سمت بندر ایلات را داشتند و عمده ناوگان نیز مامور اسکورت کشتی های تجاری در مسیر تنگه باب المندب شدند.

موشک بالستیک ضد کشتی تنکیل متعلق به ارتش یمن

علی رغم کلیه این تمهیدات، ده ها کشتی تجاری متعلق یا وابسته به رژیم صهیونیستی و کشورهای مداخله گر غربی هدف حملات ارتش یمن قرار گرفتند؛ در چند مورد نیز پهپادها و موشک های کروز یمنی با عبور از سد دفاعی چند لایه ناوگان غربی و پدافند اسرائیل به بندر ایلات و حتی شهر تل آویو اصابت کردند.

نیروی هوایی امریکا شروع به ارسال پهپادهای شناسایی مدرن MQ-۹ ریپر به سمت سواحل و حتی عمق خاک یمن کرد تا محل شلیک موشک ها و پهپادهای یمنی را کشف کرده و با هدف قرار دادن آنها از فشار روی ناوگان غربی و پدافند هوایی رژیم صهیونیستی بکاهد اما یگان های پدافندی یمن دست کم ۹ فروند از این پهپادهای گران قیمت امریکایی را سرنگون کردند.

تنها در ۳ روز گذشته دو فروند پهپاد MQ-۹ امریکایی در آسمان استان های مارب و صعده سرنگون شده اند که شکست استراتژی امریکا در شناسایی دقیق توان موشکی ارتش یمن و مقابله مستقیم با آن را نشان می دهد.
شلیک بی نتیجه ۸۰۰ موشک امریکایی به سمت یمن!
در نخستین روزهای سال ۲۰۲۴ میلادی، امریکا و بریتانیا حملات هوایی خود به خاک یمن را آغاز کردند؛ صدها سورتی پرواز و شلیک انبوه موشک و بمب های هواپرتاب از جنگنده های اف۱۸ امریکایی و تایفون انگلیسی انجام شد تا به خیال خود اراده ملت یمن را برای ادامه حمایت از مردم مظلوم فلسطین سست کند.

اما نتیجه برای ائتلاف متجاوز غربی نا امید کننده بود؛ به شکل جالبی تعداد کشتی های هدف قرار گرفته اسرائیلی و غربی پس از این دوره از حملات هوایی به یمن افزایش یافت و بسیاری از شرکت های کشتیرانی بزرگ غربی تصمیم به قطع کامل عبور از دریای سرخ و باب المندب گرفته و مسیر جایگزین جنوب قاره افریقا و دماغه امیدنیک را انتخاب کردند که مسیر کشتیرانی را دو هفته طولانی تر و هزینه های آنها را تقریبا ۲ برابر می کرد.

نقاط قرمز محل وقوع حادثه برای برخی کشتی های هدف قرار گرفته توسط انصارالله در ماه های گذشته است

به گزارش پولیتیکو به نقل از یک مقام نظامی امریکایی، ارتش ایالات متحده صدها فروند موشک را در ماه های گذشته برای مقابله با حملات انصارالله یمن شلیک کردند که هزینه بسیار هنگفت و نتیجه موثر بسیار کمی را در بر داشته است.

بر اساس گزارش منتشر شده از ماه نوامبر ۲۰۲۳ تا آگوست ۲۰۲۴ میلادی ناوگروه هواپیمابر آیزنهاور (شامل چندین ناوشکن و یک ناو هواپیمابر) ۱۳۵ تیر موشک کروز دوربرد تاماهاوک به قیمت هر تیر ۲ میلیون دلار به سمت اهدافی در خاک یمن شلیک کرده است؛ نه مقامات رسمی امریکایی نه کارشناسان نظامی وابسته به غرب یا بی طرف تا کنون شواهدی از اثرگذاری این شلیک ها و انهدام اهداف مهمی در خاک یمن ارائه نکرده اند.

ناوشکن های حاضر در ناوگروه امریکایی نیز ۱۵۵ تیر موشک پدافندی خانواده SM-۲ استاندارد را به سمت موشک های بالستیک و کروز ضد کشتی و پهپادهای انتحاری یمنی شلیک کرده اند که هر تیر موشک از این سامانه حدود ۴ میلیون دلار قیمت دارد.
همچنین جنگنده های F-۱۸ سوپر هورنت از ناو هواپیمابر آیزنهاور نیز ۶۰ تیر موشک هوا به هوای سایدوایندر یا آمرام (با قیمتی نزدیک به ۲ میلیون دلار) را علیه پرتابه های یمنی و ۴۲۰ تیر انواع موشک یا بمب های هدایت شونده هوا پرتاب را علیه اهدافی در خاک یمن استفاده کرده اند.

این تنها هزینه مستقیم تسلیحات شلیک شده امریکایی بود و میلیون ها دلار هزینه روزانه فعالیت ناوگان امریکایی در دریای سرخ، هزینه های پرواز هواگردهای امریکایی، خسارت سنگین سرنگونی ۹ فروند پهپاد رزمی ریپر (با قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار) و همچنین هزینه های گسترده سایر کشورهای غربی حاضر در ائتلاف که جزئیاتی از آن موجود نیست نیز روی هم رفته توان مقابله موثر با حملات ارتش یمن را نداشته و تقریبا هم ائتلاف غربی و هم رژیم صهیونیستی دیگر امیدی به تامین امنیت خود و پایان حملات ارتش یمن را ندارند.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141876 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]