جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ /
141364
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶

ورود دادستانی به موضوع صید بی‌رویه توسط صیادان غیرمجاز

نشست بررسی حل مشکلات صیادان جنوب استان بوشهر با حضور رئیس کل دادگستری استان بوشهر برگزار شد.



به گزارش ایلنا، مهدی مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر به همراه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان در جلسه‌ای که به منظور صید بی رویه‌ای صیادان غیر مجاز با لنج و قایق‌های غیر مجاز به روش پرساین (صید پیاله‌ای، شب چراغی و یا دفره‌ای) در فرمانداری کنگان با حضور فرمانداران کنگان، دیر و عسلویه و مدیر کل شیلات استان و دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های کنگان، دیر و عسلویه برگزار شد توصیه‌ها و دستورات لازم ارائه کردند.

مهرانگیز گفت: با توجه به صید بی رویه‌ای صیادان غیر مجاز با لنج و قایق‌های غیر مجاز با روش پرساین، صید پیاله ایی، شب چراغی و یا دفره‌ای که با این روش میزان صید در چند هزار کیلوگرم و در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد و منجر به آسیب جدی و کاهش میزان ذخایر آبزیان و به هم خوردن چرخه اکولوژی دریا و سایر تبعات زیست محیطی و معضلات اجتماعی و اقتصادی و نارضایتی صیادان مجاز می‌شود که به منظور برخورد با این پدیده غیرقانونی شوم و مخرب و نابود کننده منابع دریا و صیانت و حفاظت از انفال مربوط به نسل آینده مصوباتی تدوین شد.

وی افزود: در دادسراها، دادگاه‌های کیفری ۲ و دادگاه تجدید نظر استان بوشهر شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با مباحث زیست محیطی دریا تشکیل می‌شود تا به صورت تخصصی و با سرعت و دقت به موضوعات رسیدگی شده و ضمن ایجاد رویه قضایی واحد در سطح استان، حداکثر مجازات قانونی در نظر گرفته شود.

مهرانگیز تصریح کرد:به منظور اصلاح و رفع نواقص و خلا‌های قانونی در زمینه مقابله با اقدامات مخرب زیست محیطی در سطح دریا، تعیین مجازات‌های متناسب و بازدارنده، انجام اقدامات تامینی همچون توقیف و ضبط لنج‌ها و شناور‌های متخلف، اداره کل شیلات استان نسبت به اعلام ایرادات و اشکالات در این خصوص به دادگستری استان اقدام لازم به عمل آورد.

وی ادامه داد: با توجه به قلت مجازات قانونی بزه صید غیر مجاز، محاکم کیفری از ظرفیت مجازات تکمیلی مندرج در مواد ۲۳ و ۲۴ قانون مجازات اسلامی استفاده کند.

مهرانگیز گفت: دریابانی به منظور نظارت بیشتر بر شناور‌ها و لنج‌های صیادی از مبدا اسکله نسبت به بازرسی لازم از شناور‌ها و کنترل ادوات صید آن‌ها اقدام لازم به عمل آورد و از خروج شناور بدون بازرسی ممانعت به عمل آورد.

وی اظهارکرد: بنابر وظایف ذاتی مندرج در مواد ۲۲ و ۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری دادستان‌ها مکلفند به منظور کشف جرم، تعقیب متهم و جلوگیری از بین رفتن آثار و ادله جرم بلافاصله دستورات قضایی لازم را صادر کنند و صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری ۲ به این جرایم منافی وظایف قانونی دادستان‌ها نیست.

مهرانگیز گفت :اداره کل شیلات استان نیز نسبت به نصب و استقرار پایش تصویری و هوشمند اسکله‌ها اقدام لازم را به عمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در ادامه گفت: در صورت وجود آرای متهافت در زمینه ضبط شناور در سطح استان، مستندات جمع آوری و جهت صدور رای وحدت رویه به دیوان عالی کشور ارسال شود.

وی گفت: اتاق اصناف نیز باید نسبت به نظارت بر کارگاه‌های تولید قایق اقدام لازم به عمل آورد و از تولید قایق بدون مجوز شیلات خودداری کند.

 

 

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141364 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]