جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ /
141495
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

سفر به عراق و ضرورت گرفتن سهم از بازار همسایه

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب منتشر کرد: پزشکیان اولین رئیس‌جمهور تاریخ پس از انقلاب است که سفر به عراق را به عنوان اولین سفر خارجی خود تنظیم کرده است. در طول سه دهه گذشته یعنی از زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در خرداد ۱۳۷۶ تا پایان ریاست جمهوری شهید رئیسی در ۳۱ […]

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب منتشر کرد:
پزشکیان اولین رئیس‌جمهور تاریخ پس از انقلاب است که سفر به عراق را به عنوان اولین سفر خارجی خود تنظیم کرده است.
در طول سه دهه گذشته یعنی از زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در خرداد ۱۳۷۶ تا پایان ریاست جمهوری شهید رئیسی در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هیچ‌کدام عراق را به عنوان مقصد اول انتخاب نکرده‌اند.
حتی رئیس دولت سیزدهم در طول ۳ سال ریاست جمهوری خود سفری به عراق نداشتند. اولین سفر خارجی رئیسی به تاجیکستان در ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، حسن روحانی به قرقیزستان در ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، محمود احمدی‌نژاد به نیویورک در ۲۲ شهریور ۱۳۸۴ و سید محمد خاتمی به ایتالیا به تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۷۷ بوده است.
اهمیت یافتن عراق در سیاست خارجی و منطقه‌ای ایران به تحولات پسااشغال عراق در سال ۲۰۰۳ و قدرت یافتن شیعیان در این کشور باز می‌گردد که به تدریج با توجه به ایجاد پیوندهای سیاسی و اقتصادی بین تهران و بغداد، زمینه برای نقش‌یابی جمهوری عراق در سیاست همسایگی ایران فراهم شد.
نقش عراق در محور مقاومت نیز دیگر بعد این اهمیت برای سیاست خارجی ایران است که در خاورمیانه پرآشوب با چالش‌های متراکم و متعدد و کوتاه بودن سقف اتحادها و ائتلاف‌ها که هر آن احتمال بروز تنش میان همسایگان وجود دارد، بغداد را به یک متحد در سیاست منطقه‌ای ایران تبدیل کرده است.
علاوه بر این نقش مولفه‌های اقتصادی با اهمیت یافتن مولفه تجارت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، برای داشتن یک روابط دوجانبه با ارزش افزوده نیز حائز اهمیت است.
عراق یکی از بازارهای صادراتی ایران و یکی از ۵ شریک اول اقتصادی جمهوری اسلامی است که ضرورت تقویت این روابط را دوچندان می‌کند.
در این چارچوب سفر پزشکیان و هیئت همراه به استان بصره پایتخت اقتصادی عراق با توجه به حضور شرکت‌های ایرانی در این منطقه حائز اهمیت است.
این مسئله بویژه با توجه به حضور رقبای قدرتمند چون چین، ترکیه، امارات و اخیرا عربستان دوچندان است و ضرورت توسعه و تثبیت روابط اقتصادی و گرفتن یک سهم مناسب از این بازار را بیش از پیش ضروری می‌کند.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141495 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]