جمعه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ /
141473
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰

گام مهم بریکس در حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

بررسی راهکارها و ارائه راه‌حل به‌منظور حل بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله موضوعات جنگ غزه و بحران اوکراین و همچنین تاکید بر طرح‌های جدید امنیتی که در نشست سن پترزبورگ روسیه مورد توجه قرار گرفت، دال بر این است که بریکس درصدد است تا در حل و فصل بحران‌ها و چالش‌های بین‌المللی نیز نقش فعالی داشته باشد.



به گزارش ایسنا، مقامات کشورها در نشست مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ روسیه و همچنین در دیدارها و گفت‌وگوهایی که داشته‌اند، بر روابط متقابل کشورها و تاثیر آن‌ها از یکدیگر تاکید کرده‌اند. در شرایطی که بریکس بتواند برای هر یک از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی راهکاری ارائه دهد و به موفقیتی دست یابد قطعا جایگاه آن را در سطح بین‌المللی ارتقا می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان یک نهاد تاثیرگذار در رتبه سازمان‌های بین‌المللی ایفای نقش کند.

«علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران طی سخنانی در این نشست تاکید کرد که اعضای بریکس می‌توانند به‌موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند.

او همچنین افزود:‌ پیشنهاد مشخص من تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل برای مقابله با تهدیدات مشترک همچون تروریسم، افراط‌گرایی،مواد مخدر و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها، تهدید کوانتومی الکترو مغناطیس و… ناامنی دریایی قاچاق انسان فعالیت‌های غیرمجاز بیولوژیک تهدیدات در فضای سایبر و نیز سازوکارهای اقتصادی مشترک برای ایجاد منافع و فرصت‌های فی‌مابین است. 

احمدیان خاطرنشان کرد: اعضای بریکس می‌توانند به‌موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند.  

گام مهم بریکس در حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

سخنرانی احمدی در نشست بریکس

بریکس و چالش‌های بین‌المللی

نظم امنیتی جدیدی که اعضای بریکس به دنبال آن هستند،‌ آن هم با بازیگری قدرت‌های مهمی چون چین، روسیه، ایران و … با در نظر داشت اهداف مهم می‌تواند هسته قوی امنیتی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند که در مقابل آنچه نظام تک قطبی دنبال می‌کرد قرار گیرد، در همین راستا تقویت همکاری‌های اعضای بریکس بیش از گذشته یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

جنگ غزه و تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی با حمایت‌های آمریکا علیه فلسطینیان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست مشترک نمایندگان عالی‌رتبه امنیتی کشورهای بریکس و کشورهای جنوب جهان از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مطرح و از حاضرین در نشست درخواست شد تا به هر نحو ممکن برای پایان دادن به این ظلم و جنایت رژیم غاصب صهیونیستی کمک کنند و همچنین گروهی از بریکس مامور پیگیری آتش‌بس دائم، خروج کامل نظامیان رژیم اشغالگر از غزه و کرانه باختری و تبادل اسراء با زندانیان فلسطینی و نیز پایان دادن به این جنایات گردند.

تعدادی از اعضای بریکس از جمله کشورهایی هستند که یا در سال‌های اخیر و یا سالیان زیادی است که با مساله تحریم از سوی قدرت‌های بزرگ مواجه هستند و این موضوع بر اقتصاد و امنیت آن‌ها تاثیرگذار بوده است. در صورتی که اعضای بریکس بتوانند در کنار هم راه حلی برای عبور از تحریم‌ها بیابند، می‌توانند اقتصاد قوی را برای خود ایجاد کنند که آسیبی متوجه آن‌ها نباشد .

احمدیان همچنین در سخنرانی خود پیشنهاداتی را برای مقابله با استفاده از اقتصاد و تهدید اقتصادی و قضایی به‌عنوان یک سلاح پیشنهاد کرد که «تشکیل باشگاه کشورهای ضدتحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود و اقدامات امنیت‌ساز در حوزه‌ مالی که بر روی آن توافق کلی نیز وجود دارد با سرعت بیشتر و زمان‌بندی در دستور کار قرار گیرد».

گام مهم بریکس در حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

اعضای بریکس در نشست سن‌پترزبورگ

مشکل اساسی سلطه آمریکاست

«عماد آبشناس» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از گفت‌وگوهای مقامات امنیتی کشورهای عضو بریکس در نشست سن پترزبورگ اظهار داشت: به‌رغم این که بریکس یک نهاد اقتصادی است اما امروزه کشورهای عضو آن ضرورت زیادی را در زمینه همراهی و همکاری احساس می‌کنند، زیرا جهان نیاز به فضای چندقطبی دارد و اعضای بریکس درصدد هستند تا مقابل تک‌روی سیاست‌های ایالات متحده بایستند.

او تصریح کرد: آمریکا متاسفانه جهان را به خاطر منافع خودش به‌هم ریخته است، به همین دلیل ضرورت تشکیل گروه امنیتی و سیاسی که در زمینه مسائل بین‌المللی ورود کنند، وجود دارد. امیدواریم این دیدگاه و رویکرد در اجلاس بریکس تسریع شده و اجرایی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد: همه می‌دانند مشکل اساسی سلطه ایالات متحده آمریکاست که در جنگ غزه و یا اوکراین آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت پوشش‌هایی را برای جرایم اسرائیل ایجاد می‌کند و در واقع مسبب اصلی اتفاقات است.

آبشناس در ادامه افزود: رفتاری که غرب نسبت به اوکراین دارد، با آنچه که در مساله غزه در برابر اسرائیل دارد یکسان نیست، چنین شرایطی در جهان درست نیست و باید اصلاح شود. از آنجایی که کشورهای بریکس از لحاظ اقتصادی دارای قدرت هستند باید ببینیم تا چه اندازه می‌توانند فشار اقتصادی وارد کرده و یا اراده برای حل مسائل داشته باشند.

او تصریح کرد: به عنوان مثال هند به عنوان یکی از اعضای بریکس روابط صمیمی با رژیم صهیونیستی دارد؛ باید دید آیا اجازه می‌دهد به عنوان یک عضو این نهاد توافقی برای فشار اقتصادی به اسرائیل انجام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به طرح‌های جدید امنیتی در نظام جهانی که در نشست بریکس مطرح شده، گفت: موضوعات امنیتی بیشتر معطوف به مقابله با تروریسم و تهدیدات سایبری است که غرب به ویژه آمریکا آن را هدایت و پشتیبانی می‌کنند، آن‌هم برای این‌که امنیت کشورهای دیگر را به‌هم بزنند. در حال حاضر بحث اصلی این است که کشورهای عضو بریکس با یکدیگر همکاری امنیتی داشته باشند. 

گام مهم بریکس در حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

نشست سن‌پترزبورگ

جایگاه بریکس در نظم جدید جهانی

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در جمع مقام‌های شرکت‌کننده در نشست سن‌پترزبورگ گفت که «بریکس تجربه قابل توجهی در پاسخ به چالش‌های امنیتی، از جمله جرایم سایبری و مبارزه با تروریسم به دست آورده است».

در نشست مقامات امنیتی کشورهای عضو بریکس ضمن تاکید بر تقویت روابط کشورها در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، همان‌طور که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد؛ «یکی از مهم‌ترین تهدیدهای امنیتی کشورهای جهان از جمله اعضای بریکس رشد و گسترش فزاینده‌ تروریسم در مناطق مختلف است که بارزترین آن از یک سو تحرکات گروه تروریستی تکفیری داعش و شاخه‌های اقماری آن و از سوی دیگر تروریسم آشکار دولتی باند جنایتکار حاکم بر فلسطین اشغالی است که سال‌ها با بهره‌گیری از پیش رفت های فناورانه و هوش مصنوعی در سطح جهان ترور ساختاریافته را یکی از راهبردهای خود قرار داده است که ترور شهید «اسماعیل هنیه» درحالی‌که در یک مراسم رسمی دیپلماتیک حضور یافته بود، صرفاً یکی از نمونه‌های آن است که این رفتار افسارگسیخته، باید زنگ خطر را برای همه‌ی ما و همه‌ی جهان به صدا درآورد».

با توجه به تاکید مقامات امنیتی بریکس در سن‌پترزبورگ بر تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، این انتظار وجود دارد که اعضای بریکس اراده لازم برای اجرایی‌کردن طرح‌ها و دیدگاه‌های مطرح شده را داشته باشند؛ زیرا آنچه براساس طرح‌های بریکس در نظام بین‌الملل عینیت پیدا کند، نه تنها منافع همه‌جانبه آن شامل کشورهای عضو می‌شود، بلکه جایگاه بریکس در نظم جدید جهانی را ارتقا می‌بخشد.

انتهای پیام 

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141473 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]