پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ /
141045
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

پزشکیان پیش از سفر به اربیل: ما یک درهم تنیدگی قومی، خویشی و تاریخی داریم

«در حقیقت ما یک درهم تنیدگی قومی، خویشی و تاریخی داریم و این گونه نیست که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت. این‌ها فرصت هستند و ما همین‌ها را به تهدید تبدیل کردیم در صورتی که می‌شود، فرصت‌ها را برای ارتباطات استفاده کرد و این ارتباطات وقتی قدرت بگیرند، زندگی برای مردم ما چه در این طرف مرز و چه در آن طرف مرز بهبود پیدا می‌کند.»



پزشکیان رییس جمهوری در واکنش به طرح این موضوع که اولین رییس جمهور ایران است که بعد از انقلاب به اربیل سفر کرده است، گفت: ما در این طرف و آن طرف مرز کردنشین داریم، همه ما یکی هستیم فقط یک خطی کشیدند که این‌ها را جدا و دعوا به پا کنند، ما نه تنها دعوا نداریم بلکه با هم ارتباط داریم، بلوچ‌های این طرف با بلوچ‌های آن طرف ارتباط دارند ما با هم برادر هستیم و ما در قدیم با ترکیه، بلوچستان، ارمنستان، پاکستان و افغانستان یک قدرت بودیم؛ ما باید این مجموعه را که به صورت تهدید درآوردند، تبدیل به فرصت کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور در آستانه سفر به اربیل گفت: ما در این طرف و آن طرف مرز کردنشین داریم، همه ما یکی هستیم فقط یک خطی کشیدند که این‌ها را جدا و دعوا به پا کنند، ما نه تنها دعوا نداریم بلکه با هم ارتباط داریم، بلوچ‌های این طرف با بلوچ‌های آن طرف ارتباط دارند. ما با هم برادر هستیم.
رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در جریان سفر به کشور عراق گفت: بین ما و همسایگان ارتباطات قوم و خویشی وجود دارد. در حقیقت ما یک درهم تنیدگی قومی، خویشی و تاریخی داریم و این گونه نیست که بتوان آن‌ها را نادیده گرفت. این‌ها فرصت هستند و ما همین‌ها را به تهدید تبدیل کردیم در صورتی که می‌شود، فرصت‌ها را برای ارتباطات استفاده کرد و این ارتباطات وقتی قدرت بگیرند، زندگی برای مردم ما چه در این طرف مرز و چه در آن طرف مرز بهبود پیدا می‌کند.
پزشکیان ادامه داد: در این مسیر اقتصاد رشد و قدرت اجتماعی و سیاسی افزایش پیدا می‌کند، تجربه‌ها منتقل می‌شود و سیاست‌ها با هم هماهنگ می‌شود، این‌ها چیزهایی است که ما می‌توانیم داشته باشیم. اما متاسفانه به جای اینکه آن‌ها را به صورت فرصت ببینیم تبدیل به تهدیدشان می‌کنیم، ما می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده و یک ارتباط صمیمی با همه داشته باشیم و این نکته می‌تواند در وضعیت این طرف مرز و هم آن طرف مرز تاثیر گذار باشد.
وی تاکید کرد: پیامبر خدا وقتی مکه را فتح کرد در اولین سخنرانی خود در مکه گفت، مسلمانان با هم برابر هستند مسلم برادر مسلمان است همه اینها ید واحد در مقابل غیر مسلمان هستند.
رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا گفتمان جدید به عنوان وفاق ملی را در سیاست خارجی خود دخیل می‌کند، گفت: رسول خدا در مدینه هم اولین کاری که کرد گفت باید پیمان برادری ببندیم، مهمترین مسئله در رمز موفقیت برادری، همدلی و همراهی است که مسلمانان باید داشته باشند. این مسئله نیز در داخل کشور هم با همسایگان معنا می‌دهد، اینگونه نیست که ما در داخل یک حرف و در خارج یک حرف دیگر می‌زنیم. ما با هم برادریم و می‌توانیم با هم ارتباط داشته باشیم.
دکتر پزشکیان در واکنش به سفر اربیل که اولین رییس جمهور ایران است که بعد از انقلاب به اربیل سفر کرده است، گفت: ما در این طرف و آن طرف مرز کردنشین داریم، همه ما یکی هستیم فقط یک خطی کشیدند که این‌ها را جدا و دعوا به پا کنند، ما نه تنها دعوا نداریم بلکه با هم ارتباط داریم، بلوچ‌های این طرف با بلوچ‌های آن طرف ارتباط دارند ما با هم برادر هستیم و ما در قدیم با ترکیه، بلوچستان، ارمنستان، پاکستان و افغانستان یک قدرت بودیم؛ ما باید این مجموعه را که به صورت تهدید درآوردند، تبدیل به فرصت کنیم.

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141045 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 9 ساعت پيش [ 0 بازدید ]