چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140741
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۴:۵۱

پزشکیان عازم عراق شد؛ هدف رئیس جمهور از این سفر چیست؟

«ارتباط با کشور‌های اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با کشور‌های اسلامی رابطه‌های خیلی خوب صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و مشکلات را از سر راه خود برداریم. به بصره، اربیل و سلیمانیه سفر خواهم کرد. سفر بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خواهند بود.»



رئیس‌جمهور برای انجام سفری سه روزه، دقایقی پیش تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.
به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در سفر  به عراق که به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق صورت می‌گیرد، علاوه بر دیدار‌های رسمی با نخست وزیر، رئیس‌جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدار‌هایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.
رییس‌جمهور همچنین پس از دیدار‌های رسمی در بغداد، به نجف، کربلا، بصره، اربیل و سلیمانیه خواهد رفت.
پزشکیان با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام محسنی قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری راهی این سفر شد.
رئیس‌جمهور پیش از سفر به عراق گفت: ارتباط با کشور‌های اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با کشور‌های اسلامی رابطه‌های خیلی خوب صمیمانه و برادرانه داشته باشیم.
مسعود پزشکیان درباره اهداف اولین سفر خارجی خود، اظهار کرد: این سفر براساس سیاست‌هایی که از قبل اعلام شده و همچنین سیاست رهبر معظم انقلاب برای ارتباط صمیمی با همسایگان انجام می‌شود کشور عراق کشور دوست، مسلمان، همکار از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ماست و مرکز فرهنگ و علم و اندیشه اسلامی است. اولین سفر ما به این کشور است که همکاری‌های زیادی می‌توانیم با هم داشته باشیم. توافق نامه‌های زیادی آماده شده است تا امضا کنیم. تلاش عراق در اربعین قابل قدردانی است.
وی ادامه داد: با مقامات بلندپایه عراق در بغداد دیدار دارم. به نجف و کربلا برای زیارت خواهم رفت. خیلی دلم می‌خواست در نجف به زیارت اعم علی بروم. تلاش ما در دولت این است راهی که امام علی برای عدالت، انصاف و وفاق نشان دادند را با قوت ادامه دهیم. به بصره، اربیل و سلیمانیه سفر خواهم کرد. سفر بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خواهند بود.
وی در پایان گفت: ارتباط با کشور‌های اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با کشور‌های اسلامی رابطه‌های خیلی خوب صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و مشکلات را از سر راه خود برداریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
اولین سفر یک رئیس‌جمهور به بصره در ۱۰۰ سال گذشته
سرکنسول ایران در بصره با بیان این‌که پزشکیان در جریان سفر خود به عراق در روز پنج‌شنبه یا جمعه به این استان سفر می‌کند، گفت: در طول ۱۰۰ سال گذشته این اولین رئیس‌جمهوری است که به بصره سفر می‌کند و در همین راستا این سفر مورد توجه مردم این استان قرار گرفته است.
«علی عابدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان این‌که در بین مردم ایران و بصره اشتراکات فرهنگی و تمدنی زیادی وجود دارد، افزود: بصره شهر مجاهدین، شهدا، علمای بزرگ، اصحاب فرهنگ، هنر، ادبا، شعرا عشایر عزیز است که رابطه دیرینه‌ای با ایران دارند.
عابدی گفت که «در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی تعداد زیادی از زائران ایرانی از این شهر عبور می‌کنند و مواکب و مردم بصره ضیافت بی‌نظیری از زائران به‌عمل می‌آورند».
او همچنین گفت که در شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بیش از ۱۰ هزار نفر برای ابراز همدردی و تسلیت به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره آمدند.
دیپلمات ایرانی با بیان این‌که رئیس‌جمهور در جریان سفر به بصره با اقشار مختلف در این استان دیدار خواهد کرد، ادامه داد: دیدار با مسئولان استانی بصره و همچنین دیدار با شیوخ عشایر، مواکب، اساتید دانشگاه‌ها، علما، اصحاب فرهنگ هنر، تجار، بازرگانان و … از دیگر برنامه‌های آقای پزشکیان در جریان سفر به بصره است.  
پیش از این، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر ایران در عراق به ایسنا گفته بود که این احتمال وجود دارد که در جریان سفر به بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق، چندین پروژه اقتصادی نیز آغاز شود.  
عابدی در پایان و با بیان این‌که سفر پزشکیان به بصره اولین سفر یک رئیس‌جمهور به این استان حداقل در ۱۰۰ سال گذشته و این ناشی از جایگاه و اهمیت ویژه بصره برای جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: مردم بصره اظهار تمایل دارند که دیدار عمومی با آقای دکتر پزشکیان داشته باشند و از ایشان استقبال عمومی نمایند که البته با توجه به محدودیت‌ها ما تلاش می‌کنیم تا آنجایی که امکان دارد تقاضا‌هایی که در این ارتباط وجود دارد را جواب دهیم.  

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140741 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]