چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140877
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

برجام مرده اما مکانیسم تهدید آن برقرار است!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هم‌میهن بی‌آنکه به ابطال برجام از سوی طرف آمریکایی اشاره کند، به مکانیسم ماشه (یکی از موارد خسارت‌بار تعبیه‌شده در برجام) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «روابط ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در سال‌های پس از انقلاب در ایران […]



به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: هم‌میهن بی‌آنکه به ابطال برجام از سوی طرف آمریکایی اشاره کند، به مکانیسم ماشه (یکی از موارد خسارت‌بار تعبیه‌شده در برجام) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «روابط ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در سال‌های پس از انقلاب در ایران فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است؛ با این حال در همه این سال‌ها، به‌صورت معمول سیاست این کشورها در قبال جمهوری اسلامی ایران، همواره تابعی از سیاست ایالات‌متحده در قبال ایران بوده است. هر زمان تنش در روابط تهران و واشنگتن به اوج خود رسیده، اروپا نیز نه‌تنها تمایلی برای توسعه روابط از خود نشان نداده بلکه به کاخ‌سفید در خصومت خود علیه تهران پیوسته است.
دور جدید تنش میان ایران و اروپا که از سال ۱۴۰۱ رقم خورده، اما نقطه‌ عطفی در تاریخ این روابط است چراکه این‌بار در حالی ‌که پس از بن‌بست رخ‌داده در مذاکرات احیای برجام، آمریکا در تلاش‌هایی چندباره، اراده خود را برای مدیریت تنش با ایران نشان داده است، سه کشور اروپایی برای افزایش ابعاد تنش، مصمم بوده‌اند. در نمونه اخیر این تفاوت دیدگاه می‌توان به آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که این تروئیکای اروپایی بود که قطعنامه ضدایرانی را روی میز اعضا گذاشت و تلاش کرد ایالات‌متحده را نیز با خود همراه کند.
در طول رقابت‌های انتخاباتی، مسعود پزشکیان در جریان میزگرد سیاسی که با همراهی محمدجواد ظریف و مهدی سنایی در آن شرکت کرده بود، در تشریح برنامه‌های دولتش در حوزه سیاست خارجی از مدیریت و کاهش تنش با غرب سخن گفت و پس از آن در مناظره‌های تلویزیونی نیز از این سیاست دفاع کرد.
با انتخاب عراقچی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در تماس‌های تلفنی جداگانه درخصوص دغدغه‌های روابط دوجانبه با وزیر امور خارجه گفت‌وگو کردند.
امروز دولت چهاردهم در روابط خود با سه کشور اروپایی عضو برجام در نقطه‌ای قرار دارد که اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مهرماه سال آینده به پایان می‌رسد و عدم توافق میان تهران و تروئیکای اروپایی در غیاب ایالات‌متحده که براساس فرمان دونالد ترامپ، از برجام خارج شد، به منزله استفاده یک یا هر سه این کشور از مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران تا پیش از موعد پایان قطعنامه خواهد بود که در نتیجه آن تمامی تحریم‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد را بازمی‌گرداند. حالا دستگاه دیپلماسی آماده می‌شود تا در شرایطی که ایالات‌متحده آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است، ابتدا روند تعامل مثبت را با اروپا کلید بزند، هرچند در این مسیر با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو خواهد بود.»
روزنامه هم‌میهن توضیح نداده است که با وجود پایمال شدن حقوق ایران در برجام و بی‌عملی و همراهی تروئیکای اروپایی با آمریکا در دو برابر کردن تحریم‌ها، چرا کشور ما باید مجددا با طرف بی‌اراده اروپایی مذاکره کند و درباره چه چیزی توافق کند؟! در عین حال گزارش هم‌میهن نشان می‌دهد برجام چگونه شاهکار افتضاحی بوده که حقوق ایران به سادگی می‌تواند پایمال شود و حتی طرف آمریکایی توافق را لغو کند اما در عین حال سایه تهدید برجامی بالای سر ایران باشد! حقا باید به آقای ظریف و روحانی درباره چنین شاهکاری تبریک گفت! هرچند که خروج آمریکا، حربه مکانیسم ماشه را از دست طرف غربی گرفته و ضمنا تحریمی هم نمانده است که علیه کشورمان در شش سال گذشته اعمال نشده باشد.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140877 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]