پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ /
141105
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

رضایی: اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که درباره برنامه هسته‌ای ایران تعیین تکلیف کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، فصل مشترک دو بیانیه اخیر اروپایی‌ها علیه ایران را نقض حاکمیت ملی کشورمان دانست و گفت: اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تعیین تکلیف کند.



ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران و همچنین طرح ادعای ارسال موشک به روسیه توسط سه کشور اروپایی و اعمال تحریم‌های جدید گفت: اخیرا بیانیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان و بیانیه دیگری از سوی تروئیکای اروپایی با ادعای ارسال موشک ایران به روسیه صادر شده که فصل مشترک آن‌ها، نقض حاکمیت ملی ایران است.

وی با بیان اینکه «این دو بیانیه برخلاف موازین و حقوق بین‌الملل، جانبدارانه، سیاسی و غیرفنی صادر شده است»، افزود: هدف از صدور این بیانیه‌ها، زیاده‌خواهی و باج‌خواهی اروپایی‌ها از ایران است و در واقع تبلیغاتی برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد و رویکرد فاجعه بار غرب به ویژه در یکسال گذشته در غزه و فلسطین به شمار می‌آید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اروپایی‌ها شریک جرم و جنایات رژیم صهیونیستی هستند و امروز در جایگاه متهم و نه در جایگاه شاکی قرار دارند؛ آن‌ها باید پاسخگوی قتل‌عام بیش از ۴۱ هزار فلسطینی مظلوم و عمدتا زن و کودک بوده و نسبت به ده‌ها هزار تن بمبی که صهیونیست‌ها بر سر مردم غزه ریختند، پاسخ دهند. آنها باید پاسخگوی همه جنایات‌ها، آدم کشی‌ها و کودک کشی‌ها در بیش از ۱۱ ماه گذشته در سرزمین اشغالی باشند.

بیانیه اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران غیرقانونی است

رضایی درواکنش به بیانیه اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت:این بیانیه غیرقانونی است. همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس در چارچوب پادمان و NPT ادامه دارد و برقرار است کمااینکه بارها گزارشگران آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ما به اطلاع آژانس رسیده و ما همکاری خوب و مثبتی با گزارشگران آژانس داشتیم اما متاسفانه گزارش آژانس حاوی سوءگیری و جانبدارانه است.

وی ادامه داد: براین اساس معتقدیم بیانیه اتحادیه اروپا فنی نیست و بیانیه سیاسی است و اساسا اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که راجع به برنامه هسته‌ای کشورمان تعیین تکلیف کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و تحریم های جدید علیه کشورمان گفت: موشک بالستیکی از ایران به روسیه داده نشده و حتی اوکراینی‌ها هم اعلام کردند اطلاعاتی در این باره وجود ندارد لذا آنها هیچ سندی برای طرح اتهام علیه کشورمان ندارند لذا به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دنبال چالش‌سازی برای ایران جهت تحمیل زیاده‌خواهی‌ها و باج‌خواهی‌های خود و توجیح حمایت ده‌ها میلیارد دلاری‌شان از اوکراین هستند.

رضایی ادامه داد: اروپایی‌ها باید در ماجرای اوکراین پاسخگو باشند چون متهم به جنگ‌افروزی بین روسیه و اوکراین هستند؛ اساسا اتهام‌زنندگان به ایران در ماجرای جنگ اوکراین، صادرکننده سلاح به آن کشورها هستند پس آن‌ها در جایگاهی قرار ندارند که برای ایران تعیین‌تکلیف کنند که به چه کشوری صادرات داشته و یا نداشته باشد.

وی اضافه کرد: کشورهایی که تامین کننده اصلی سلاح برای بزرگترین رژیم تروریستی عالم یعنی رژیم صهیونیستی هستند، در جایگاهی قرار ندارند که درباره فعالیت‌ها و دیپلماسی دفاعی ما تعیین تکیف کنند؛ ارتباط ایران و روسیه در حوزه دفاعی قدیمی است که از گذشته برقرار بوده و کسی هم نمی‌تواند دخالتی در این امر داشته باشد.

رضایی در پایان گفت: ما از پایان جنگ بین اوکراین و روسیه استقبال می‌کنیم لذا به کشورهای اروپایی که این روزها سلاح‌های اوکراین و رژیم صهیونیستی را تامین کرده و کمک مالی برای جنگ افروزی و نسل کشی می‌کنند، توصیه می‌کنیم دست از این اقدام برداشته و سیاست عاقلانه‌ای در پیش گیرند.

انتهای پیام   

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141105 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]