چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
141013
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹

اولیانوف: برجام در پی اقدامات غرب غیرقابل‌اجرا شده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای بر اثر اقدامات غرب غیرقابل‌اجرا شده، از کشورهای غربی خواست که سیاست‌های ضدایرانی را که منجر به جلوگیری از احیای توافق می‌شود، کنار بگذارند.



به گزارش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «راستی‌آزمایی و نظارت» آژانس در ایران، گفت که توافق هسته‌ای ایران(برجام) به دلیل اقدامات غرب بی‌اثر شده و اجرایی نمی‌شود.

اولیانوف از مخالفان خواست که سیاست‌هایی را که منجر به محدود کردن روند دیپلماتیک برای احیای برجام می‌شود را کنار بگذارند.

در بیانیه اولیانوف که در وبگاه هیات نمایندگی روسیه در وین منتشر شده، آمده است: طرف روس هشدار داده بود که اتخاذ قطعنامه‌ای ضدایرانی متعصبانه و نامناسب از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه در جلسه ژوئن شورای حکام پیامدهای را به دنبال خواهد شد و چنین شد. اقدامات برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران را که در گزارش (مدیرکل آژانس) به آن اشاره شده، می‌توان پیامد مستقیم روند تنش‌زایی کشورهای غربی دانست.

او افزود: ایران به مدت چند ماه، آبشارهای جدید سانتریفیوژها را فعال نکرد که چند بار در گزارش‌های مدیرکل آژانس تایید شده بود. اگرچه، تهران باری دیگر تحریک شده بود. در عین حال،‌ پاسخ ایران به شکل راه‌اندازی ۱۶ آبشار سانتریفیو را در قبال فشارهای بی‌وقفه و آتش‌فشانی غرب، می‌توان واکنشی دانست که بسیار برای آن خویشتن‌داری شده است.

نماینده روسیه در وین گفت: اگر برجام، امروز، به شکل کامل خود اجرایی می‌شد، تمامی نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کرد. این توافق، ابزارهای پیشرفته‌ای را برای راستی‌آزمایی در اختیار آژانس قرار می‌داد که اول از همه، پروتکل الحالی توافق پادمانی بود. اگرچه، حتی بدون این هم، ایران هنوز عضوی از آژانس است که بیشترین راستی‌آزمایی در آن انجام می‌شود و گزارش‌های آژانس درباره اجرای پادمان‌ها نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های راستی‌آزمایی تنها رو به ارتقا است.

او همچنین با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر اجرایی شدن آن گفت: دلیل اصلی وضعیت فعلی برجام هنوز هم خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق،‌ سیاست ادامه‌دار «فشارحداکثری» درباره ایران و خودداری از نهایی کردن روند مذاکرات برای احیای برجام است. اعلام آمادگی مکرر ایران برای نهایی‌سازی پیش‌نویس اسناد مرتبط با احیای توافق وتلاش‌های متعدد ما و چین برای تسهیل این روند با پاسخ مناسب واشنگتن، بروکسل یا پایتخت‌های تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) مواجه نشده است.

این دیپلمات روس در ادامه بیانیه خود در شورای حکام درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (سند قانونی برجام)، درباره رویکرد کشورهای اروپایی برجام نسبت به این موضوع گفت: کشورهای اروپایی نیز مسیر نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شوارای امنیت را در پیش گرفته و در حال طی کردن روند ثابتی برای خارج شدن از برجام هستند. آخرین نمونه آن حفظ تحریم‌های سازمان ملل به طور یک‌جانبه علیه ایران از سوی انگلیس، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا بود که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در «روز انتقال برجام» تاریخ آن پایان می‌یافت. از نظر روسیه، این تحریم و دیگر محدودیت‌های مرتبط، به طور خودکار پایان یافته‌اند.

او افزود: ما از مخالفان می‌خواهیم سیاست‌های مخرب خود را کنار گذاشته، به تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران دامن نزده و در رویکردهایی تجدیدنظر کنند که منجر به محدود کردن روند دیپلماتیک برای احیای برجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141013 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]