چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140701
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۱۵

اتهام‌زنی بلینکن علیه ایران پس از اعمال تحریم‌ها

وزیر خارجه آمریکا ضمن اتهام‌زنی به ایران درباره «ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین»، ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کرد و گفت: ادامه چنین روندی عواقبی به دنبال خواهد داشت.



به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهایی در ارتباط با ایران و روسیه به علت جنگ در اوکراین اعمال کرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا طی مصاحبه‌ای با تلویزیون اسکای نیوز ادعا کرد: «فکر می‌کنم شما در چند ساعت گذشته دیدید که ایالات متحده تحریم‌هایی را اعمال کرد و هم‌چنین در دقایق اخیر شرکای اروپایی هم به صراحت اعلام کردند که ما اقدامات بیشتری را علیه ایران در پاسخ به آنچه انجام می‌دهد، اتخاذ خواهیم کرد. ما به ایران صراحتا گفته‌ایم که اگر به ارسال موشک به روسیه ادامه دهد، این کار برای آن عواقبی خواهد داشت.»

او با اشاره به رئیس‌جمهور جدید ایران مدعی شد: «دولت ایران برعکس آن کاری را انجام می‌دهد که به دنبالش است ـ داشتن روابط بهتر با دیگر کشورها و لغو تحریم‌هایی که اعمال شده است.»

سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه موسوم به تروئیکای اروپایی با طرح ادعای «ارسال موشک‌های بالستیک» از سوی ایران به روسیه و استفاده از این موشک‌ها در جنگ اوکراین، مدعی شدند: «دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به شدت صادرات ایران و خرید موشک‌های بالستیک ایران توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام، تشدید هرچه بیشتر در راستای حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است و موشک‌های ایران به خاک اروپا می‌رسند و رنج مردم اوکراین را افزایش می‌دهند. این اقدام از سوی ایران و روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپاست.»

احتمال لغو محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین

این درحالیست که وزیر خارجه آمریکا در قسمت دیگری از این مصاحبه گفت دولت «جو بایدن» احتمال استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین در حمله به خاک روسیه را رد نمی‌کند و شاید واشنگتن در این خصوص اجازه را برای کی‌یف صادر کند.

بلینکن در این خصوص افزود: «ایالات متحده از ابتدای آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲، نسبت به آنچه اوکراین نیاز دارد، اطمینان حاصل کرده است؛ اما واشنگتن باید عوامل دیگری را هم در نظر بگیرد. برای مثال ایالات متحده باید در نظر داشته باشد که آیا نیروهای اوکراینی قادر به استفاده از سیستم‌های پیچیده و پیشرفته‌ای که متحدان غربی ارائه می‌کنند، هستند و یا اینکه قادر به حفظ آنها می‌باشند یا خیر.»

وی تاکید کرد: «همه این موارد باید تصمیم گرفته شوند اما آنچه که می‌توانم به شما بگویم این است که ما به بررسی‌های خود ادامه خواهیم داد و بنابراین احتمال استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین علیه روسیه را در حال حاضر رد نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این موضوع تصریح کرد: «ما چنین احتمالی را رد نمی‌کنیم. ما هرگز آن را رد نمی‌کنیم اما زمانی که ما چنین چیزی را رد کنیم، مطمئن خواهیم شد که این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که بتواند آنچه را که اوکراینی‌ها در تلاش برای رسیدن به آن هستند، تضمین کند.»

رویترز هم شامگاه سه‌شنبه گزارش کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات دوربرد توسط اوکراین علیه خاک روسیه برداشته می‌شود یا خیر، گفت: «دولت من هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع است.»

جنگ غزه

آنتونی بلینکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا به توافق آتش‌بس و پایان جنگ غزه نزدیک‌تر شده یا خیر، بیان کرد: «از نظر آنچه در حال حاضر روی کاغذ است، بیش از ۹۰ درصد آن توافق شده است اما تقریبا هر چه به خط پایان نزدیک‌تر می‌شوید، مسئله سخت‌تر می‌شود زیرا سخت‌ترین کارها معمولا تا پایان باقی می‌مانند.»

وی افزود: «البته چالش این است که هر روز که می‌گذرد، خطر یک رویداد مداخله‌جویانه‌ای وجود دارد که شما را به عقب براند و کار را دشوارتر کند. اما من بر اساس آنچه روی کاغذ است، آنچه قبلا توافق شده است، متقاعد شده‌ام که ما به توافق نزدیک هستیم، اما آیا این بدان معناست که به آنجا خواهیم رسید؟ نه، زیرا هنوز مسائل دشواری در این خصوص وجود دارد.»

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140701 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]