چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140787
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۱

حجم روابط اقتصادی ایران و عراق در کوتاه‌مدت می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد/ سفر رئیس‌جمهور به عراق نویددهنده دوران طلایی روابط دو کشور است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مسئله گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق از اولویت های سفر آقای پزشکیان است. حجم روابط تجاری دو کشور این ظرفیت را دارد که در کوتاه مدت تا ۲۰ میلیارد دلار و در بلند مدت تا ۴۰ میلیارد دلار برسد. اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای دو کشور می‌تواند پیشران تحقق این هدف گذاری باشد.



صالح اسکندری فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اولین سفر خارجی مسعود پزشکیان به عراق و اهمیت آن عنوان کرد: سفر آقای پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق به عنوان اولین سفر خارجی او از اهمیت بالایی برخوردار است‌. زیرا بعد از شهادت رئیس جمهور سابق در یک سانحه هوایی، مهم‌ترین پرسش در محافل سیاسی و بین المللی و رسانه‌های منطقه این بود که با روی کار آمدن دولت جدید مواضع سیاست خارجی ایران دستخوش چه تغییراتی خواهد شد. این سفر مهم و بازدید رئیس‌جمهور کشورمان حداقل از ۵ شهر مهم عراق یعنی بغداد، بصره، نجف، کربلا و اربیل نشان می‌دهد که مسائل منطقه‌ای و تعمیق روابط با کشورهای همسایه به خصوص دولت و ملت دوست و برادر عراق از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم است.

وی افزود: بعد از این سفر رئیس جمهوری در اوایل آبان جهت شرکت در اجلاس بریکس به کازان روسیه سفر خواهد کرد و این رویکرد حاکی از آن است که در دیپلماسی چند جانبه‌گرایانه دولت چهاردهم ضمن اصرار بر منافع ملی، حفظ و بهبود روابط با کشورهایی که در روزهای سخت کنار دولت و ملت ایران بودند هم در دستور کار خواهد بود.

اسکندری درباره گفت‌وگوهای احتمالی رئیس‌جمهور ایران با مقامات عراقی درباره توافقنامه امنیتی میان دو کشور گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات این سفر نحوه اجرای توافقنامه امنیتی بین دو کشور ایران و عراق در سال ۲۰۲۱ است. ثبات امنیت در طول مرزهای دو کشور با خلع سلاح و اخراج گروه‌‌های تروریستی که از داخل خاک عراق، امنیت ملی ایران را تهدید می‌کنند و تبدیل این مرزها به دروازه‌های همکاری‌های اقتصادی و تجاری یکی از اهداف مهم آقای پزشکیان در این سفر است.

وی افزود: مساله دیگر تصمیم مقامات عراقی مبنی بر اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی در دو مرحله یکی تا سپتامبر ۲۰۲۵ و در نهایت تا پایان سال ۲۰۲۶ است که یک پیروزی بزرگ برای دولت و ملت عراق محسوب می‌شود.

اسکندری درباره سایر موضوعات احتمالی قابل گفت‌وگو میان رئیس جمهور و مقامات عراقی گفت: از جمله مساله دیگر در دیدارهای احتمالی، تجلیل از اقدامات میانجی گرایانه عراق در بهبود روابط تهران – ریاض است که احتمالا در این سفر بر نقش سازنده دولت عراق و تداوم آن تاکید شود.

وی تصریح کرد: مساله دیگر دیپلماسی آب و کاهش تنش‌ها بین آنکارا و بغداد است که منافع ایران نیز به آن گره خورده است. پروژه سدسازی‌های ترکیه در آناتولی شرقی و به خصوص دو سد آتاترک بر روی رود فرات و سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله باعث یک نزاع جدی بر سر مسئله حق آبه دو کشور شده و با کاهش آب تالاب هورالعظیم در ایران، نیز به کانون تولید ریزگرد و غبار شده که مشکلات زیست محیطی جدی در استان های غربی و جنوبی ایران به وجود آورده است.

وی افزود: موضوع دیگر تشکر از میزبانی چند میلیون زائر ایرانی و تامین امنیت راهپیمایی اربعین و برنامه‌ریزی برای بهبود برگزاری این مراسم مذهبی بی نظیر در سال‌های آتی است.

اسکندری درباره گفت‌گوهای اقتصادی و افزایش احتمالی حجم تبادلات میان دو کشور گفت:  مسئله گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق از اولویت های سفر آقای پزشکیان است. حجم روابط تجاری دو کشور این ظرفیت را دارد که در کوتاه‌مدت تا ۲۰ میلیارد دلار و در بلندمدت تا ۴۰ میلیارد دلار برسد. اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای دو کشور می‌تواند پیشران تحقق این هدف‌گذاری باشد. راه اندازی شبکه ریلی خسروی – خانقین – بغداد و شبکه راه آهن شلمچه – بصره در کنار صدور خدمات فنی و مهندسی، صادرات گاز و برق و حضور بازرگانان و تجار ایرانی در بازارهای عراق نیازمند اهتمام ویژه دو دولت است.

وی تصریح کرد: در پایان باید گفت محبت اهل بیت علیهم‌السلام و مشترکات فرهنگی و مذهبی بین دو ملت مسیر تهران – بغداد را از همیشه کوتاه‌تر کرده و سفر رئیس جمهور به عراق نوید‌دهنده دوران طلایی روابط دو کشور است.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140787 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 46 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]