سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ /
140301
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

ادعای جدید آمریکا درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

آمریکا بار دیگر، با ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.



به گزارش شبکه شرق، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌های منتشرشده از سوی رسانه‌های این کشور درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید نکرد.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «آمریکا نمی‌تواند گزارش‌های منتشرشده درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تایید کند.»

پیش از این، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است.

کاخ سفید نیز با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفته «انتقال موشک از ایران به روسیه، نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است».

در همین راستا، با پافشاری روی این اتهامات علیه ایران، کاردار جمهوری اسلامی ایران در اوکراین توسط وزارت خارجه این کشور احضار شد.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین که شامگاه امروز منتشر شده، آمده است: «وزارت امور خارجه اوکراین در نهم سپتامبر آموزگار کاردار جمهوری اسلامی ایران در اوکراین را برای ابراز نگرانی عمیق طرف اوکراینی در رابطه با انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه احضار کرد.»

واکنش آمریکا به ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه و در واکنش به ادعای برخی رسانه‌های این کشور مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، گفت که اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، این به معنای «گسترش قابل‌توجه حمایت‌های ایران از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین خواهد بود».

خبرگزاری فرانسه با انتشار این مطلب به نقل از پاتل نوشت: «ما در این‌باره صراحتا گفته‌ایم که آماده نشان‌دادن پیامدهای چشمگیر آن هستیم».

پیش از این، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است.

این در حالی است که «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت: «آمریکا نمی‌تواند گزارش‌های منتشرشده درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تایید کند.»

دولت آمریکا در حالی مدعی حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین است و آن را عامل گسترش تنش‌ها می‌داند که واشنگتن آشکارا، با حمایت‌های نظامی و مالی گسترده از کی‌یف، به مداخله نظامی در جنگ اوکراین می‌پردازد.

طبق گزارش‌ها، شواهدی از به کار رفتن تسلیحات آمریکایی در ضدحمله اخیر کی‌یف علیه «کورسک» روسیه وجود دارد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال «سی.ان.ان» درباره گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، جمعه هفته گذشته اعلام کرد: «موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره این ادعاها در نشست هفتگی خود که روز گذشته برگزار شد گفت: «ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.»

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: «ما ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.»

واکنش مقامات ایرانی، به دستگاه دیپلماسی آن محدود نشده است، بلکه، سردار «فضل الله نوذری» جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا نیز با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده، این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.»

از طرفی «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز گذشته (دوشنبه)، به ادعای روز جمعه رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد».

منبع:

ایسنا

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140301 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]