چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140582
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵

از انتخابات پارلمانی اردن تا بازداشت ضامن‌های سرقت قرن

در ۶۰ ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، روسیا الیوم، الشرق الأوسط، خبرگزاری رسمی عراق ،الجزیره و الخلیج اونلاین.



الجزیره:

 آغاز انتخابات پارلمانی در اردن

فرآیند رای گیری بیستمین انتخابات پارلمانی اردن، امروز سه شنبه با رقابت شدید احزاب این کشور برای کسب ۱۳۸ کرسی پارلمان آغاز شد.

طبق قانون جدید انتخابات، از تعداد ۱۳۸ کرسی پارلمان اردن، ۹۷ کرسی آن به ۱۸ منطقه محلی در استان‌های این کشور و ۴۱ کرسی نیز برای احزاب سیاسی سراسر کشور اختصاص یافته است.

در این انتخابات نیروهای به اصطلاح حزبی نوظهور وابسته به جریانات سیاسی مرکزی که زائیده نتایج نوسازی نظام سیاسی این کشور شناخته می‌شوند، با نیروهای حزبی اسلام‌گرا و چپ و ملی‌گرای ایدئولوژیک، از جمله حزب جبهه عمل اسلامی، به عنوان بازوی سیاسی اخوان المسلمین، که دولت آن را فاقد مجوز می‌داند با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت در حالی که ناظران پیش‌بینی می‌کنند مردم در مقایسه با دوره‌های قبلی انتخابات، حضوری بی‌سابقه را رقم زنند.

 

الشرق الاوسط: 

بازداشت ضامن‌های سرقت قرن

پرونده بزرگ‌ترین اختلاس عراق معروف به «سرقت قرن» با صدور حکم بازداشت ضامن‌ها و حامیان مالی  «نور زهیر» متهم اصلی این پرونده پس از حضور نیافتن او در دادگاه، وارد فاز جدیدی شد.

دستگاه قضایی عراق همچنین دستور بازداشت ضامن‌های «هیثم الجبوری»، نماینده سابق پارلمان این کشور را به جرم ایجاد تورم پولی یا مالی صادر کرد چرا که خود وی در دادگاه مرکزی مبارزه با فساد عراق در شهر بغداد حاضر نشد.

در همین حال مصطفی سند، نماینده پارلمان عراق در کلیپی از داخل راهروهای دادگاه گفت: طبق معمول، متهم اصلی «نور زهیر» در دادگاه حاضر نشد همچنانکه  هیثم الجبوری نیز حضور پیدا نکرد و بنابراین سه تن از ضامن‌های هر کدام از این دو نفر بازداشت و به دادگاه الکرخ فرستاده شدند.

 

الخلیج اونلاین: 

گفت‌وگوی بن سلمان و لاوروف درباره تقویت همکاری عربستان و روسیه

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض میزبان سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بود.

دو طرف درباره روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری مشترک و راه‌های حمایت و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند. بن سلمان و لاوروف به بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تلاش‌های صورت گرفته در قبال آن در راستای تقویت امنیت و ثبات پرداختند.

طرفین درباره شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک گفت‌وگو کردند. نشست وزارتی مشترک برای گفت‌وگوی مشترک با حضور وزرای خارجه عضو شورای همکاری و لاوروف امروز در ریاض برگزار شد.

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

 برگزاری نشست وزارتی چهار جانبه در خصوص جاده توسعه در بغداد

وزارت حمل و نقل تاکید کرد پروژه جاده توسعه پس از اتمام مرحله طرح‌های تفصیلی، در سال ۲۰۲۵ اجرا خواهد شد.

میثم الصافی، سخنگوی وزارت حمل و نقل عراق ضمن آنکه پروژه جاده توسعه را رویای عراقی‌ها دانست خبر داد بغداد در اول نوامبر آینده، میزبان نشست وزارتی شامل ترکیه، قطر و امارات خواهد بود که به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای بحث و بررسی روند کار پروژه جاده توسعه برگزار می‌شود.

الصافی با بیان آنکه بندر فاو نقطه آغاز جاده توسعه به سمت اروپا به شمار می‌آید، به وجود و شراکت برخی شرکت‌های جهانی در تنظیم سیاست‌های کلی و چشم‌انداز‌های اقتصادی و مالی جاده توسعه اشاره کرد.

 

روسیا الیوم : 

افتتاح رسمی سفارت عربستان در دمشق

عبدالله الحریص، کاردار سفارت عربستان در سوریه، از افتتاح رسمی سفارت عربستان در دمشق خبر داد.

وی در مراسم افتتاح سفارت گفت که امروز به صورت رسمی، بازگشایی مجدد سفارت عربستان در سوریه را برای حمایت و تقویت روابط متقابل میان دو کشور اعلام می‌کنم.

الحریص افزود که به این مناسبت بر اهتمام سفارت عربستان بر پیشروی و تلاش برای توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور تاکید می‌کند.

کاردار سفارت عربستان در دمشق گفت که این روز را لحظه‌ای مهم در تاریخ روابط میان دو کشور به حساب می‌آورند.

عربستان در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع کرد و سفارت خود در دمشق را بست.

 

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140582 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 60 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]