سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ /
140363
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

ظهره‌وند: باید فرصت‌های مشترک همکاری با عراق در سفر رئیس جمهور تعریف شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر رئیس جمهور به عراق را بسیار مهم خواند و گفت که باید این سفر مبتنی بر نقشه راه روشن و ترسیم دورنمای همکاری بین ایران و عراق باشد و در عین حال فرصت‌های مشترک هم تعریف شود.



ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد به این دلیل که اولین سفر ایشان در دولت چهاردهم است و این‌که رئیس جمهور همواره به موضوع انجام کار جدی با همسایگان تاکید داشته و به نوعی راهبرد ایشان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: عراق و ایران دو متحد راهبردی هستند که با تهدیدها و فرصت‌های مشترک روبه‌رو هستند. اگر ایران و عراق از ظرفیت‌های انرژی خود استفاده کنند ظرفیت‌شان از کل حوزه خلیج فارس بیشتر می‌شود و می‌تواند در بازار نفت و کنترل قیمت‌ها تاثیر بیشتری داشته باشد و از اهرم انرژی و نفت استفاده کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط ژئوپلتیک ایران و منطقه اظهار کرد: ایران و عراق می‌توانند تبدیل به هاب انتقال انرژی به اروپا و شرق و غرب شده و هاب ترانزیتی باشند؛ با توجه به جمیع این شرایط می‌توان گفت که سفر رئیس جمهور به عراق از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است منتهی باید نقشه راه روشنی وجود داشته و یکسری ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به عراق همچون دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان داده شود.

ظهره‌وند توضیح داد: عراق می‌تواند پلی بین سوریه و لبنان و ایران پلی بین شرق و غرب و جنوب و روسیه بوده و عملا هر دو کشور در حوزه ترانزیتی فعال‌تر شوند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران و عراق دارای مولفه‌های پایدار ژئوپلتیک و فرهنگ و زبان و مذهب مشترک هستند، بیان کرد: ایران و عراق می‌توانند فرهنگ راهپیمایی اربعین را به عنوان مولفه راهبردی در روابط‌شان تبدیل کنند و از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند همچنین دو کشور نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در عین حال مدیریت جدی برای برخورد با تهدیدهای ژئوپلتیک داشته باشند.

وی توضیح داد:‌ آمریکا به عنوان تولید کننده مولفه سلبی و تهدیدی همچون داعش، القاعده و جیش‌العدل محسوب می‌شود که باید با همکاری مشترک عراق با این تهدید مقابله کرده و به نقطه‌ای برسیم که تعادل منطقه‌ای حفظ شود.

ظهره‌وند در جمع‌بندی با تاکید بر این‌که سفر رئیس جمهور به عراق بسیار مهم است مجددا گفت: باید نقشه راه روشنی برای این سفر وجود داشته و دورنمای همکاری بین دو کشور ترسیم شود. ما نباید صرفا به دنبال مدیریت تهدیدها در عراق باشیم بلکه باید فرصت‌های مشترکی را تعریف کرده و از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140363 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]