دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ /
140083
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵

عارف: به رسانه‌های جدی و تاثیرگذار نیاز داریم

معاون اول رئیس جمهور گفت: رسانه ها مسئولان را به حواشی نکشانند بلکه در مسیر رسالت خود گام بردارند و وزارت فرهنگ هم در راستای حل مشکلات رسانه ها گام های بلندتری بردارند.



به گزارش شبکه شرق، معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: ما باید به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته باشیم. نباید به این خاطر که این مساله ما را مورد نقد قرار می دهد، از گردش آزاد اطلاعات جلوگیری کنیم.

محمدرضا عارف عصر امروز – دوشنبه – در مراسم تودیع و معارفه محمدمهدی اسماعیلی و سید عباس صالحی وزرای پیشین و فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت با بیان اینکه افتخار بزرگی است که در جمع اهالی فرهنگ و هنر هستم، اظهار کرد: مزیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ارباب رجوع نخبه، هنرمند و اهل فرهنگ و قلم دارد که الگویی برای جامعه و جوانان هستند.

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و می توانیم ادعا کنیم همه جمعیت کشور یا بالای ۹۰ و اندی درصد پشت سر امام خمینی بودند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: جهت گیری سند چشم انداز جایگاه اول منطقه در همه شاخص ها و الهام بخش برای جهان اسلام است و قرار است سال آینده به این جایگاه برسیم. از سال های ۸۲ و ۸۳ که این سند نوشته می شد، ۲۰ سال گذشته است، چقدر توانستیم در بخش نرم افزاری در راستای این سند حرکت کنیم؟ شاخص ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی می گوید با خیلی از این اهداف فاصله داریم. پاسخ این پرسش را باید در جمع نخبگان و اهل فرهنگ بپرسیم. به جای سیاست جذب، سیاست دفع را دنبال کردیم. با نگاه جناحی و قیم مابانه و تنگ نظرانه، از آرمان ها فاصله گرفتیم. باید بررسی شود چقدر از این ارزش ها فاصله داریم؟ اطرافیان، بچه ها و نوه های خودمان را ببینیم که وفاداری و تعهد آنها به آرمان های انقلاب نسبت به نسل اول چه وضعیتی دارد؟ باید از خودمان شروع کنیم.

عارف افزود: نخبگان فرهنگی و هنری کشور باید توان خود را برای تحقق ارزش های انقلاب بکار ببرند. اسلحه ما در سال ۵۷ ارزش های فرهنگی بود، امروز چقدر از این ارزش ها فاصله داریم؟

عارف خاطرنشان کرد: بخش نرم افزاری برنامه هفتم توسعه اراده و تصمیم می خواهد تا شاخص های فرهنگی و اجتماعی را دنبال کرده و آنها را بهبود ببخشیم. احکام برنامه هفتم خوب است ولی منابع آن دیده نشده است. تامین این منابع که در سال ۲۵۰ میلیارد یورو است، باید در جامعه اعتماد ایجاد کرد و قانون را حاکم کرد. باید ساز و کار فرهنگی جذب سرمایه را فراهم کنیم. دستیابی به شاخص های کمی برنامه هفتم توسعه یک ضرورت است. هیچ وقت به بهره وری توجه نشده است؛ بهره وری یعنی فرهنگ. باید با فرهنگ سازی اسلامی دنبال افزایش بهره وری باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در این چند دهه به جای اینکه الگوهای شاخص را معرفی کنیم، الگوسوزی کرده ایم و گرفتار شده ایم و جوان و نوجوان ما احساس بی هویتی کرده یا هویت خود را جای دیگر جستجو می کند. این مساله باید در وزارت فرهنگ دنبال شود. تهاجم فرهنگی یک واقعیت جدی برای ماست. برای این کار چه کرده ایم؟ در این بین مساله فضای مجازی مطرح می شود. اینترنت یک راه و اتوبان است، کسی راه را نمی بندد. شما باید محتوای خوب و با توجه به نیاز نسل جوان و اسلامی تولید کنید و با محتوای غلط آن باید مقابله کنیم. اولویت اول ما باید نجات جوانان و نوجوانان ما باشد. گرفتاری این قشر از میانسالان بیشتر است. در این زمینه سرمایه گذاری کمی کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه برخی هنرمندان مشکلاتی دارند که باید از آنها حمایت شود، تصریح کرد: محرمانه نگه داشتن شاخص ها راه حل مشکلات نیست. شاخص ها بیان شود و از مردم کمک گرفته شود. از سویی وضعیت کتابخوانی نگران کننده است. فضای مجازی جانشین کتاب نمی شود، تیراژ برخی کتاب ها خجالت آور است.

عارف افزود: ما باید به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته باشیم. نباید به این خاطر که این مساله ما را مورد نقد قرار می دهد، از گردش آزاد اطلاعات جلوگیری کنیم.

عارف خاطرنشان کرد: آمایش سرزمینی راهبرد دولت و برنامه هفتم توسعه است. کشور فقط تهران یا ۸ کلانشهر نیست بلکه همه مناطق کشور است و همه مردم حق رشد و توسعه دارند. این مساله در بخش فرهنگی باید مدنظر باشد.

وی تاکید کرد: جوان گرایی شعار نیست. باید جوانان را آماده پذیرش مسئولیت کنیم چون جوان گرایی با جوان سوزی تفاوت دارد. باید جوانان را بکار بگیریم. وزیر فرهنگ جوان گرایی و استفاده از زنان در پست های میانی و بالا را دنبال کند. تاکنون از ظرفیت زنان تحصیل کرده بهره نبرده ایم و مشکل پیدا کرده ایم. عملکرد وزیر راه که خانم است در همین مدت انصافا فوق تصور بود. باید تبعیص مثبت بگذاریم تا زنان بخشی از مسئولیت های مدیریتی را بر عهده بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما به رسانه های جدی و تاثیرگذار نیاز داریم. رسانه ها باید چالشی عمل کنند، ولی این با حاشیه راندن مسئولان فرق می کند. رسانه ها مسئولان را به حواشی نکشانند بلکه در مسیر رسالت خود گام بردارند و وزارت فرهنگ هم در راستای حل مشکلات رسانه ها گام های بلندتری بردارند.

 

منبع:

ایسنا

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140083 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]