دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ /
139902
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله اسرائیل به مراکز ایران در سوریه/ با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی مخالفیم

سخنگوی وزارت‌ خارجه در مورد واکنش ایران به تیراندازی در اردن و مرز فلسطین، که به ایران نسبت داده شده، گفت: «اسرائیل غده‌ای سرطانی و هسته کانونی و مرکزی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود. تلاش مقامات اسرائیل برای انتصاب هر رخدادی به ایران، قطعاً یک لفاظی و تلاشی مذبوحانه برای کتمان حقایق است.»



به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بر حمله اسرائیل به مراکز ایران در سوریه گفت: «سازمان‌های بین‌المللی به صورت جدی باید اقدامات اسرائیل را محکوم کنند و در مقابل این میزان از جنایات اقدامات جدی و بازدارنده انجام دهند. آنچه در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده و این اقدام را به ایران نسبت دادند، قبول نمی‌کنیم.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: «قهرمانی ورزشکاران ایران را در المپیک و پارالمپیک تبریک می‌گویم. به مربیان مجموعه تیم‌های ورزشی کشورمان که نقش برجسته‌ای در این پیروزی‌ها و قهرمانی‌ها داشتند، تبریک می‌گویم.»

او ادامه داد: «همچنین به مدال‌آوران گروه علمی کشور نیز تبریک می‌گویم.»

سخنگوی وزارت‌ خارجه در مورد واکنش ایران به عملیات شب گذشته  در اردن و مرز فلسطین، که به ایران نسبت داده شده، گفت: «اسرائیل غده‌ای سرطانی و هسته کانونی و مرکزی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود. اسرائیل به خاطر جنایات هولناکی که در غزه و اخیراً در کرانه غربی فلسطین مرتکب شده خود را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده است. تردیدی نیست که حمایت از مسئله فلسطین به عنوان جمهوری اسلامی ایران یک تعهد قانونی و اخلاقی و انسانی تلقی می‌کنیم. تلاش مقامات اسرائیل برای انتصاب هر رخدادی به ایران، قطعاً یک لفاظی و تلاشی مذبوحانه برای کتمان حقایق است.»

او گفت: «اسرائیل با تداوم جنایات خود و زیاده‌خواهی‌های خود در مذاکرات آتش بس پنجره جدید آتش را باز کرده است.»

کنعانی افزود: «اسرائیل به شکست به مراتب نزدیک‌تر از پیروزی است.»

او در مورد حمله بامداد امروز اسرائیل به خاک سوریه، تصریح کرد: «این جنایت را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنم. حمله به کشورهای منطقه توسط اسرائیل نشان می‌دهد جنایات او محدود به غزه نیست و جنایات فرامرزی انجام می‌دهد. حامیان اسرائیل از تسلیح و حمایت از این رژیم دست بردارند. سازمان‌های بین‌المللی به صورت جدی باید اقدامات اسرائیل را محکوم کنند و در مقابل این میزان از جنایات اقدامات جدی و بازدارنده انجام دهند. آنچه در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده و این اقدام را به ایران نسبت دادند، قبول نمی‌کنیم.»

کنعانی در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه «با توجه به تاکید وزیرخارجه به موضوعات مدیریت تخاصم با آمریکا و مدیریت روابط و تنش‌ها با اتحادیه اروپا، شاهد موضع گیری‌های داخلی و خارجی درباره روابط ایران با شرق شده است، آینده توافق‌ها و مذاکراتی که با شرق (توافق با چین و روسیه) داشتیم چطور خواهد بود؟»، اظهار داشت: «توسعه مناسبات با حوزه شرق و کشورهای قاره کهن آسیا در رأس اولویت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی همچنان قرار خواهد داشت و اجرای توافقات اجرا شده گذشته و تنظیم اسناد جدید همکاری مبتنی بر نیازهای موجود در روند روابط دوجانبه با جدیت مورد اهتمام و پیگیری دولت چهاردهم خواهد بود.»

کنعانی بیان کرد: «وزارت خارجه اهتمام جدی و ویژه خود را مبذول خواهد داشت. روابط با کشورهای حوزه شرق، آسیا و چین و روسیه با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد و ادامه این همکاری‌ها مبتنی بر اراده و خواست مشترک ایران و شرکای ایران خواهد بود و این‌ها تأمین کننده منافع مشترک خواهد بود.»

او افزود: «ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم و همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای رفع سوءتفاهمات تلقی می‌کنیم و توسعه روابط با شرق و آسیا به معنای نادیده گرفتن توسعه مناسبات با دیگر کشورهایی که خواستار روابط دوستانه با ایران است، نیست. همزمان با توسعه روابط با شرق و آسیا برای روابط با کشورهای دوردست هم اهتمام ویژه خواهیم داشت.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: «به اقدامات مثبت واکنش‌های مثبت خواهیم داشت.»

کنعانی در مورد درباره سفر پزشکیان به عراق گفت: «روابط ایران و عراق روابط ممتاز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است؛ نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق نشانه اهمیت مناسبات دو کشور است که فرصت تعمیق مناسبات را فراهم می‌کند؛ دو کشور در حوزه امنیتی طرفین معتقد به تامین‌امنیت در طول مرزهای مشترک هستند؛ در چارچوب توافق امنیتی امضای همکاری‌های دو کشور امتداد خواهد داشت؛ امنیت پایدار در منطقه در این سفر مورد تمرکز است.»

سخنگوی وزارت خارجه: مخالفت قاطع خود را با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی اعلام می‌کنیم

او درباره توافق جامع ایران و روسیه، تصریح کرد: «تدوین سندی به‌عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه در دستور کار دو کشور قرار داشته است؛ این سند تحت عنوان معاهده جامعه مشارکت راهبردی ایران و روسیه انجام شده و امضای آن در دستور کار رؤسای جمهور دو کشور قرار دارد؛ امضای این سند می‌تواند مبانی حقوقی لازم برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه تجاری و اقتصادی فراهم کند.»

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد کریدور زنگزور، افزود: «ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباط‌های اقتصادی و مسیرهای مواصلاتی و صلح جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان اهمیت می‌دهد؛ بازیگران خارجی که بی‌ثباتی در قفقاز تأمین‌کننده منافع آن‌هاست، به دنبال بی‌ثبات‌سازی در منطقه هستند؛ ما از تقویت سازوکار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی ۳+ ۳ با جدیت حمایت می‌کنیم؛ ایران در چارچوب سیاست همسایگی از صلح پایدار در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند و در همین چارچوب از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی حمایت می‌کنیم؛ این چارچوب از نظر ما می‌تواند به تقویت صلح پایدار در منطقه کمک کند؛ ما مخالفت قاطع خود را با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلتیک و مرزی اعلام می‌کنیم.»

کنعانی در مورد حضور رئیس جمهور در بریکس، افزود: «عضویت ایران در بریکس یک فرصت بسیار مهم پیش روی ایران برای توسعه مناسبات خود با کشورهای عضو است. بریکس ظرفیت‌های مهم و منحصر به فردی برای اعضای بریکس ایجاد کرده است. چندجانبه گرایی یک رویکرد هوشمندانه از اعضای بریکس است که بتوانند در مقابل یکجانبه گرایی اقدام کنند. در حال حاضر ایران عضو فعال شرکت کننده در همه نشست‌های بریکس بوده است. قطعاً مشارکت سطح عالی ما در نشست کازان روسیه هم در همین راستا و در چارچوب منافع کشور است.»

سخنگوی وزارت خارجه: توافق زمانی می‌تواند انجام شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند

سخنگوی وزارت‌ خارجه در مورد پالس‌های مثبت دولت چهاردهم برای انجام مذاکرات، افزود: «مواضع ایران روشن و واضح است. توافق یک توافق جمعی و دارای تعهدات برای همه اعضا بوده است، ایران تنها عضوی بود که به همه تعهدات خود عمل کرد. این یک مطالبه منطقی و روشن و بدیهی است. توافق زمانی می‌تواند انجام شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند. مذاکرات را به عنوان یک راهکار دیپلماتیک برای منافع خود، محل توجه و اهتمام قرار داده‌ایم. جای تأسف است که دیگر شرکا و اعضای اروپایی بودند که اجازه پیشبرد مسیر دیپلماتیک چندجانبه را برای پیشبرد امور را ندادند. معتقدیم همچنان فرصت دیپلماتیک برای طرف‌ها وجود دارد. بویژه برای شرکایی که از این تعهد شانه خالی کردند. گفتگوهای خوبی با عراقچی و بورل به صورت تلفنی انجام شده و خوشبین به تحرکات دیپلماتیک‌ پیش‌رو هستیم.»

منبع:

مهر

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139902 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]