چهارشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ /
140594
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۴

رمزگشایی از دلیل انشعاب در فراکسیون اکثریت مجلس از زبان دبیرکل شریان /پای قالیباف در میان است؟

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: امکان دارد یک فراکسیون جدید در مجلس شکل بگیرد اما در حال حاضر در حد حرف است نه عمل.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین مواجهه جدی مجلس با دولت یعنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی به کل کابینه، وزن‌کشی جریان‌های سیاسی داخل بهارستان را نیز به نمایش گذاشت، چنانچه بعد از جلسه رأی اعتماد بود که جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از جدایی خط هواداران قالیباف و پایداری‌ها در مجلس خبر داد و گفت در نتیجه این جدایی فراکسیون دیگری شکل گرفته است.

ابوالقاسم جراره که دبیرکلی شریان را برعهده دارد و از جمله اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی است به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید؛«تشکیل فراکسیون جدید در حد حرف است.»

البته او ضعف فراکسیون انقلاب اسلامی را منکر نمی‌شود کما اینکه می‌گوید این فراکسیون هنوز قوام نگرفته و قالیباف رادر این قضیه مقصر می‌داند.

دبیرکل شریان درگیر شدن قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری را علت عمده قوام نگرفتن فراکسیون انقلاب اسلامی و عدم تشکیل فراکسیون‌های تخصصی می‌داند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل شریان را می‌خوانید:

***

*آقای جراره! گفته می‌شود فراکسیون انقلاب اسلامی دو دسته شده و فراکسیون سوم در مجلس درحال شکل گیری است، مخصوصا از سوی طیف نمایندگانی که رویکرد فکری مشابهی به شما هم دارند، اطلاعی دارید؟

مجلس فعلاً دو فراکسیون دارد، ۳ تا فراکسیون نشده است. حرف و صحبت زیاد است. البته عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی عملکرد موثری نبوده به این معنی که نشده نشست کارشناسی صورت بگیرد، لذا فراکسیون هنوز قوام نگرفته است.

در حقیقت به دلیل وقوع برخی اتفاقات و برگزاری انتخابات پیاپی فراکسیون انقلاب اسلامی قوام جدی نگرفته است. امکان دارد یک فراکسیون شکل بگیرد اما در حال حاضر فراکسیون دیگری شکل نگرفته که به صورت رسمی فراکسیون مستقل دیگری داشته باشیم.

تشکیل فراکسیون جدید در حد حرف است

*ولی می پذیرید که مقدمات شکل گیری فراکسیون جدی درحال دنبال شدن است.

حرف آن مطرح است اما هنوز اقدام جدی مشاهده نکردم.

* برخی معتقدند اختلاف نظر در فراکسیون انقلاب در رأی دادن به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور یکی از نشانه های این اختلاف و انشعاب است؟

فراکسیون انقلاب اسلامی قوام نگرفته است. اما در مورد اینکه رأی اعتمادی که کابینه از مجلس گرفت، خوب بود یا خیر، باید گفته شود که نگاه مجلس به دولت نگاه تعاملی و کمک است و به این معنی نیست که اگر کسی از کابینه افتاد، نگاه منفی داشته باشیم و اگر رأی آورد، نگاه مثبت داریم.

خیر، نگاه مجلس نگاه کمک به دولت است چنانچه نگاه رهبری همین است که مجلس به دولت کمک کند، اگر چه مجلس باید وظایف خودش را انجام دهد، یعنی بررسی‌ها در قالب آن چارچوب‌ها و نظارت‌هایی که مورد توجه رهبری و مجلس است و نمایندگان بر روی آن تاکید دارند، لحاظ شود. اما رای اعتماد دادن مجلس به کابینه را نقص نمی‌دانم.

مجلس نگاه نظارتی خود را دارد البته نگاه مجلس در مرحله اول کمک به دولت بود اما در ادامه نگاه نظارتی و انجام وظیفه خود از طریق کمیسیون‌ها و صحن، را دارد.

قالیباف درگیر انتخابات شد، مجلس دچار نقص شد

*نقش هیئت رئیسه مجلس وبه ویژه آقای قالیباف را در جلسه رأی اعتماد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه خود قالیباف درگیر انتخابات ریاست جمهوری بود و بلافاصله بعد از اینکه مجلس شکل گرفت، حضور قالییباف را نداشتیم، لذا عدم حضور قالیباف به دلیل درگیر شدن در فضای انتخابات طبیعتاً در شکل‌گیری کمیسیون‌ها، فضای صحن و فضای عمومی مجلس با چالش‌ها و نواقصی روبرو بودیم. بلافاصله هم به فضای رأی اعتماد برخوردیم، لذا قضاوت درباره مدیریت قالیباف زود است اما عدم حضور او و فضایی که شکل گرفت، منجر به این شد که فضای مجلس آنطور که باید و شاید شکل نگیرد.

فراکسیون‌های تخصصی هنوز شکل نگرفتند

در مجلس فقط فراکسیون سیاسی نداریم بلکه فراکسیون‌های تخصصی داریم که هنوز شکل نگرفتند با توجه به اینکه در آئین‌نامه خاص خود فراکسیون‌ها اصلاحاتی انجام شد اما هنوز فراکسیون‌های تخصصی هم شکل نگرفتند و باید در این زمینه تصمیماتی گرفته شود، البته مقداری از این امر طبیعی است و قسمتی هم نیازمند توجه جدی‌تری دارد.

در مقابل خطای دولت سکوت نمی کنیم

*در جریان بررسی صلاحیت وزرا و دادن رأی اعتماد به کابینه شاهد برخی رفتارهای شائبه برانگیز نمایندگانی چون رسایی و ثابتی با قالیباف بودیم، بعد از آن قالیباف در مشهد گفت برخی قلباً راضی نیستند که دولت موفق شود، براساس آن سابقه رفتاری برخی بر این بارو هستند که منظور قالیباف همین طیف تندروی داخل مجلس بوده، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

هر کسی نخواهد دولت موفق شود، باید به صداقت و ایمان او به کشور شک کرد. طبیعی است افراد نام برده شده، چنین نگاهی ندارند، همه ما با هر نگاه سیاسی دوست داریم ک دولت‌ها موفق شوند، از این جهت که دولت‌ها بخشی از نماد حاکمیت هستند و هر کسی اعم از شهید رئیسی، احمدی‌نژاد، هاشمی رفسنجانی، پزشکیان و هر کس دیگری باشد، همه دوست داریم دولت‌ها موفق شوند چراکه رضایتمندی مردم برای ما اهمیت دارد و در مورد هر کسی هم مانع موفقیت شود و عامدانه مانع ایجاد کند، باید به او شک کرد.

البته موفقیت دولت را خواستن، نافی زدن حرف دلسوزانه و داد زدن در برابر نقص‌ها و تخلفات نیست.

به عبارت دیگر امکان دارد که نگاه دلسوزانه به دولت داشته باشیم و بخواهیم به او کمک کنیم که موفق شود و اگر دولت خطا کرد، انتظار این نیست که سکوت کنیم حتما باید وظیفه قانونی خود در جایگاه نمایندگی مجلس انجام دهیم. نگاه من است، طبیعتاً کسی که دلسوز مردم است، نگاه کمک به دولت را دارد، که این امر طبیعی است و هر کسی مانعی در جهت رفع مشکل مردم ایجاد کند باید نگاه دیگری به او داشت.

رمزگشایی از دلیل انشعاب در فراکسیون اکثریت مجلس از زبان دبیرکل شریان /پای قالیباف در میان است؟

اختلاف در مجلس بر سر مواضع اعضای کابینه وجود دارد اما…

*این گزاره که قالیباف و نماینده‌های تندرو مقابل هم قرار دارند، برای شما ملموس است؟

طبیعتاً در مجلس نسبت به مواردی نظیر کابینه و مواضع سیاسی اعضای کابینه اختلاف نظر وجود دارد اما وجود اختلاف نظر به این معنی نیست که حتماً دنبال ایجاد مانع هستیم. این نگاه غلط است، نگاه نباید صفر و صدی باشد چراکه نگاه صفر و صدی به هر موضوعی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

بنابراین باید با نگاه دقیق و عاقلانه‌ای به مواضع پرداخت، اگر ثابتی، رسایی و یا هر کس دیگری موضع‌گیری می‌کند باید حرف‌های او را بشنویم چراکه مجلس جای حرف زدن، شنیدن مواضع و تبادل نظر است، لذا این موارد طبیعی هستند و قالیباف یا هر فرد دیگری مانند رسایی امکان دارد حرف منطقی و درستی بزند، مجلس باید بپذیرد و یا بالعکس.

این حرف‌ها را باید بشنویم چراکه مجلس جای حرف زدن و کار منطقی و کارشناسی و اگر کسی حرفی زد بلافاصله به او برچسب نزنیم.

اگر نماینده‌ای مخالف یک وزیر بود، به معنای مخالفت او با کل کابینه نیست

برای مثال اگر یکی از نمایندگی صحبت کرد، نگوییم چون این حرف را زده، مخالف دولت است. کما اینکه برخی نمایندگان به عنون مخالف صحبت کردند اما در جریان انتخابات به پزشکیان کمک می‌کردند، یعنی این فرد در ستاد پزشکیان کار کرده، تلاش کرده که پزشکیان رأی جمع کند اما الان با فردی که او معرفی کرده، به عنوان یک نماینده و کارشناس می‌گوید این فرد معرفی شده در جایگاه این وزارت قابلیت ندارد، لذا نظر مخالف می‌دهد.

در چنین شرایطی نباید گفت چون نماینده مذکور این حرف را زد، مخالف پزشکیان شده و یا بالعکس. فردی برای جلیلی کار کرده اما در مورد وزیری به عنوان مخالف صحبت کرده است، اینکه دلیل نمی‌شود چون نسبت به یک وزیر به عنوان مخالف صحبت کرده با کابینه مشکل دارد، این نگاه صحیحی نیست.

ما باید به اندازه‌ای سیاست داشته باشیم که حرف مخالف و موافق را بشنویم و هر آنچه که قول درست‌تری است را بپذیریم. این کار اخلاقی‌تر است و به شرعیات هم نزدیک‌تر است.

*شما رأی یکدست مثبت به کابینه دادید؟

خیر، من رأی یکدست مثبت به کابینه ندادم.

۲۷۲۱۱

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 140594 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]