سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ /
139860
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

یمن چگونه ناتو را در نبرد دریایی تحقیر کرد؟

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها به هیچ وجه در متوقف کردن حملات نیروهای یمن در دریای سرخ موفق نبودند، گفت: انصارالله اجازه نداد ائتلاف آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی به نتیجه برسد و این یعنی موفقیت انصارالله یمن و شکست آمریکایی‌ها.



به گزارش ایسنا، همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی و با توجه به تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه که با حمایت کامل آمریکا و غرب انجام می‌شود، انصارالله یمن از همان ابتدا حمایت خود از مردم فلسطین اعلام کرده و تاکنون بارها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و اجازه عبور و مرور از دریای سرخ را به آن‌ها نداده است. 

بستن دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن هزینه‌های زیادی را به لحاظ اقتصادی و امنیتی داشته است و شکست‌های سنگینی را متحمل شدند؛ به‌طوری‌که رسانه‌ها خبر داده‌اند بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی با ورشکستی روبرو شده است.

رسانه‌های مختلف گزارش‌هایی مبنی بر شکست آمریکا در دریای سرخ را منتشر کرده‌اند؛ اخیرا نیز رسانه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: «سال گذشته مملو از اتفاقات غیر منتظره و شگفتی‌ساز بود و می‌توان به حملات حماس تا بزرگترین حملات موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ اشاره کرد. اما یکی از آن‌ها تحت عنوان بحران دریای سرخ نشان داد که چگونه بازیگران کوچک می‌توانند توانمندی‌هایی را از خود نشان دهند.»

عملیات‌های ارتش یمن در راستای همبستگی با فلسطین در تعداد و تنوع شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ از ماه ژانویه، نه تنها تعداد حملات به‌طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است. پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. ماه آوریل اولین استفاده از پهپاد سطحی را انجام داده و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و انگلیسی که ادعای حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه بحران دریای سرخ، آمریکا را در وضعیت متزلزلی قرار داده است، نوشت: «بحران دریای سرخ، ارتش آمریکا را با خستگی اساسی مواجه ساخته و هم‌چنین این کشور مقادیر کافی موشک‌های هدایت‌شونده، بمب‌های لیزری، جنگنده و ناو جنگی را ندارد. هم‌چنین موفقیت ارتش من یک‌بار دیگر ثابت کرد که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک ابر قدرت از صحنه جهانی کنار گذاشته می‌شود و بازیگران کوچک می‌توانند توانمندی‌هایی را از خود نشان دهند.»

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز بامداد یکشنبه اعلام کرد پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای MQ9 آمریکایی را در حالی که در حریم هوایی استان مأرب در حال انجام عملیات خصمانه بود، سرنگون کرد.

یمن چگونه ناتو را در نبرد دریایی تحقیر کرد؟

هدف‌گرفتن پهپاد MQ9 توسط ارتش یمن- تصویر آرشیوی

خسارات اقتصادی و تجاری آمریکا و غرب در دریای سرخ

«سید جعفر رضوی» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از اقدامات موفقیت‌آمیز انصارالله یمن در دریای سرخ اظهار داشت: مقاومت یمن از همان روزهای نخست طوفان الاقصی هم حمایت خود را از نوار غزه و مقاومت و هم رسما ورودش برای جنگ با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. در همین راستا در نخستین اقدامات کشتی‌های آمریکایی را مورد هدف قرار داد و به طور رسمی وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شد. 

وی با اشاره به اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ افزود: انصارالله یمن توانست کشتی‌رانی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ متوقف کند درواقع نه کشتی‌های رژیم صهیونیستی امکان رفت‌وآمد دارند و نه هیچ کشتی دیگری از شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند به سمت فلسطین اشغالی حرکت کنند. در حقیقت انصارالله کاملا این حرکت را متوقف کرده و این باعث شده آمد و شد کشتی‌ها به طور کامل متوقف شود.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: براساس آماری که ارائه شده در بندر ایلات به طور کامل تحرکات متوقف شده و از کار افتاده این بندر حدود ۱۳ درصد تجارت دریایی رژیم صهیونیستی را به خود اختصاص داده بود و اکنون میزان حجم تجارت دریایی صهیونیست‌ها با اقدامات انصارالله یمن از بین رفته است. تاکنون بارها نسبت به تعدیل کارمندان یا اعلام ورشکستگی اقدام کرده‌اند اما مجددا از تصمیم منصرف شده و سعی کرده فعالیت‌شان را ادامه دهند.

رضوی در ادامه ابراز کرد: نکته دیگری که باید در نظر داشت اقدامات یمن موجب شده کشتی‌های دیگری که از دریای سرخ به سمت اتحادیه اروپا حرکت می‌کنند ناچار شوند مسیر دماغه امیدنیک در آفریقا را دور بزنند گفته شده این اقدام تا سه برابر افزایش قیمت حمل و نقل و بیمه‌ دریایی را در بر داشته است و تمام این‌ها آسیب‌هایی است که به اقتصاد غرب و آمریکا وارد شده است. 

وی افزود: از سوی دیگر رژیم صهیونیستی که خلأ اقتصادی خود در دریای سرخ را با حمایت‌ها و کمک‌های غرب و آمریکا جبران می‌کرد اکنون به خاطر افزایش قیمت حمل و نقل دریایی و افزایش هزینه برای اروپا و آمریکا در حوزه اقتصادی متضرر شده است. 

یمن چگونه ناتو را در نبرد دریایی تحقیر کرد؟

پهپاد یمنی در راه تل‌آویو

موفقیت‌های نظامی یمنی‌ها در دریای سرخ

این کارشناس مسائل منطقه همچنین به ابعاد امنیتی و نظامی اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ اشاره کرد و گفت: در حوزه امنیتی و نظامی آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا ائتلافی را در حمایت از رژیم صهیونیستی تشکیل دهند اما انصارالله یمن اعلام کرد کشتی‌هایی که کشورهای آن‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت کنند مورد هدف قرار خواهد داد. در این زمینه یمنی‌ها موفق بودند و براساس گزارش‌هایی که منتشر شده آمریکایی‌ها به هیچ وجه در متوقف کردن حملات نیروهای یمن در دریای سرخ موفق نبودند. 

رضوی یادآور شد: طی ۹ ماه نخست جنگ آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار در دریای سرخ برای استمرار جنگ و حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه کردند و اکنون از کنگره درخواست کردند تا یک میلیارد دلار دیگر نیز اختصاص دهد. این هزینه‌ها برای ماندن در دریای سرخ است. تمام این‌ها به خاطر موفقیت‌های نظامی یمنی‌هاست. 

وی همچنین به حضور و اقدامات انگلیسی‌ها در دریای سرخ نیز اشاره و اظهار کرد: انصارالله یمن کشتی‌های انگلیسی‌ها را نیز مورد هدف قرار داد. آن‌ها نیز موفق نبودند و طی چهار ماه گذشته کشتی‌های هلند، اسپانیا، بلژیک و آلمان نیز که به دریای سرخ آمده بودند برگشته‌اند حتی آمریکایی‌ها ناو آیزنهاور را از دریای سرخ منتقل کردند؛ عدم همراهی کشورهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه و این اتفاقات از موفقیت‌های انصارالله یمن است. 

یمن چگونه ناتو را در نبرد دریایی تحقیر کرد؟

نفتکش «سونیون» پس از حمله ارتش یمن

شکست سنگین آمریکا و هم‌پیمانانش در برابر مقاومت یمن

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین انصارالله با حملاتی که علیه آمریکایی‌ها انجام داد، آن‌ها نتوانستند طرح ائتلاف خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی پیش ببرند و این یعنی موفقیت انصارالله یمن و شکست آمریکایی‌ها و امروز همگان بر این عقیده هستند که انصارالله در بستن دریای سرخ موفق بوده و آمریکا و هم‌پیمانان آن شکست سنگینی را متحمل شدند. 

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139860 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]