یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ /
139565
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

واکنش رئیس سیا به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه

رئیس سیا از تایید ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه آیا موشک‌های ارسالی ایران به روسیه رسیده‌اند یا نه، خودداری کرد.



به گزارش ایسنا، «ویلیام برنز» رئیس سیا درباره ادعای مطرح‌شده در رسانه‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک توسط ایران به روسیه، اظهارنظر کرد.

برنز که برای اولین بار با «ریچارد مور» رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در یک نشست مشترک در لندن شرکت کرده بود، روز شنبه گفت اگر ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده باشد، این اقدام «به طرز چشمگیری ماهیت شراکت دفاعی آن‌ها را توسعه خواهد داد.»

برنز در میزگرد روزنامه فایننشال‌تایمز، از تایید این که آیا در صورت صحت این ادعا، موشک‌های ارسالی به روسیه رسیده‌اند یا نه، خودداری کرد.

پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است.

کاخ سفید نیز با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفته «انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است».

این در حالی است که غرب با رهبری آمریکا میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اما در نیویورک در پاسخ به سوال شبکه سی.ان.ان درباره گزارش هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، اعلام کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی ایران در پاسخ به این سوال ادامه داد: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

واکنش رئیس سیا به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه

برنز و مور در نشست فایننشال تایمز

همکاری نزدیک سیا و MI6

رئیس سیا در بخش دیگری از این نشست مدعی شد: ما فراتر از موضوع اوکراین، باهم برای کارزار بی‌باکانه و نسنجیده خرابکاری در سرار اروپا از سوی سرویس‌‎های اطلاعاتی روسیه و استفاده سوال برانگیز آن از فناوری برای دروغ‌پراکنی و اشاعه اطلاعات کذب همکاری می‌کنیم. ما هیچ شریک خارجی‌ بهتر از سازمان اطلاعات مخفی در جهان نداریم.

روابط چین، روسیه، ایران و کره شمالی

مور در پاسخ به سوالی درباره احتمال همکاری اطلاعاتی روسیه، چین، ایران و کره شمالی گفت: نشانه‌هایی از همکاری آن‌ها وجود دارد که البته کیفیت آن عمیقا با روابط اطلاعاتی سازمان اطلاعات مخفی انگلیس-سیا، جامعه اطلاعاتی پنج‌ چشم و جوامع اطلاعاتی اروپایی است.

او در ادامه ادعاهایی را علیه همکاری ایران، کره شمالی و چین با روسیه مطرح کرد و گفت: همکاری عملگرایانه زیادی بین این کشورها وجود دارد. البته متاسفانه، می‌توانید آن را در میدان نبرد در اوکراین ببینید. می‌توانید تسلیحات کره شمالی را ببینید. پهپادهای ایرانی را ببینید. می‌توانید نوع کمکی را که چینی‌ها از طریق کالاهایی با کاربرد دوگانه ارائه کرده‌اند را مشاهده کنید.

برنز درباره ادعاهایی که راجع به روابط دفاعی چین و روسیه مطرح است، گفت که انگلیس و نه آمریکا شواهد مستقیمی از تحویل تسلیحات و مهمات چینی به روسیه نیافته‌اند اما «ما شاهد چیزهای زیادی در همان حد بوده‌ایم» که به بازسازی صنایع دفاعی روسیه کمک کرده‌اند.

واکنش رئیس سیا به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه

برنز

نشانه‌ای از تضعیف جایگاه پوتین وجود ندارد

برنز درباره حمله ارتش اوکراین به کورسک روسیه، آن را «یک دستاورد قابل‌توجه تاکتیکی» خوانده و مدعی شد این عملیات برخی از ضعف‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را آشکار ساخته است.

او گفت که روایت پوتین از جنگ اوکراین این است که زمان به نفع او است و او می‌تواند شروطی را تحمیل کند اما کورسک مانند شورش «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که حامی کرملین بود، به این روایت آسیب زد.

رئیس سیا همچنین درباره پوتین گفت که نشانه‌ای از تضعیف جایگاه او در قدرت نمی‌بیند.

برنز در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های آمریکا و انگلیس برای استفاده از تسلیحات آن‌ها در جنگ اوکراین، گفت که هیچ کسی نباید درباره خطرات گسترش تنش‌ها سهل‌انگاری کند.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا درباره همکاری اطلاعاتی سیا و سازمان اطلاعات مخفی انگلیس در آستانه وقوع جنگ اوکراین گفت: اگر به پاییز ۲۰۲۱ برگردیم، ما با خدمات و همکاری‌هایمان توانستیم هشدار زودهنگام و دقیقی درباره تهاجمی که در راه بود ارائه دهیم که در آن زمان چیز کمی نبود، چراکه تقریبا، همه و سایر سرویس‌ها در سراسر جهان و همتایان اطلاعاتی ما فکر می‌کردند که این بلوف پوتین است. من فکر می‌کنم که اطلاعات خوب به رهبران سیاسی ما این امکان را داد که یک ائتلاف بسیار قوی در مقابل پوتین ایجاد کنند.

جنگ غزه و ضرورت آتش‌بس

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره جنگ غزه گفت که تمرکز بر آتش‌بس و آزادی اسرا و تحویل کمک‌های انسانی است.

به گفته برنز، آمریکا با همکاری قطر و مصر، کشورهای میانجی مذاکرات آتش‌بس غزه در حال همکاری بر سر پیشنهادی جدید و مفصل‌تر برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا برای ارائه به حماس و رژیم صهیونیستی طی روزهای آتی است.

او همچنین گفت که نمی‌داند آیا رسیدن به توافق ممکن خواهد بود یا نه اما برای موفقیت‌آمیز بودن آن ابراز امیدواری کرد.

رئیس سیا افزود: با ۹۰ درصد بندهای توافق موافقت شده است اما در هر مذاکره‌ای ۱۰ درصد باقی‌مانده دشوارترین است.

برنز افزود: مسئله توافق غزه، در نهایت، مسئله اراده سیاسی است، این که آیا رهبران آماده پذیرفتن این باشند که دیگر بس است. امیدوارم که رهبران طرفین(جنگ) به این تصمیم برسند.

رئیس سیا همچنین بیان کرد: ما به همکاری با دیگر میانجی‌ها ادامه خواهیم داد، چراکه هیچ گزینه دیگری برای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا وجود ندارد. آنچه در اینجا مد نظر است، اسرایی هستند که هنوز در تونل‌های غزه زنده‌اند و جان غیرنظامیان بی‌گناه در غزه است.

او در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا غرب آماده فشار آوردن به رهبران طرفین جنگ برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس است، بیان کرد: باید باشیم. تلاش‌های بسیاری هم انجام گرفته است. این یکی از نقش‌های مهم آمریکا است. هر کسی که نفوذی بر حماس دارد نیز باید همین کار را بکند.

مذاکرات آتش‌بس غزه، طی هفته‌های اخیر در ۲ مرحله در دوحه و قاهره برگزار شد که البته نتایج ملموسی به دنبال نداشته است. در حالی که نگرانی‌ها و اعتراضات در اراضی اشغالی درباره سرنوشت اسرای این رژیم در غزه رو به افزایش است، منابع مطلب به رسانه‌ها می‌گویند، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دنبال کردن اهداف منفعت‌طلبانه خود و پر کردن شکاف‌ها در کابینه راست افراطی خود، شروط تازه‌ای را برای توافق آتش‌بس مطرح و عمدا در روند مذاکرات اخلال ایجاد می‌کند. از جمله این شروط حفظ حضور نظامیان صهیونیست در گذرگاه مرزی فیلادلفیا در نوار غزه و هم‌مرز مصر است. اگرچه، تشکیلات دفاعی این رژیم با این ایده موافق نیستند.

رئیس سیا همچنین در پاسخ به این که آیا ظرفیت‌های حماس از بین رفته است، مدعی شد که «بیش از ۱۱ ماه است که ارتش اسرائیل به شدت از توان این گروه کاسته است» اما حماس هم «یک سازمان تروریستی منفور» و هم یک «جنبش و ایده» است و تنها راه شکست دادن یک ایده از طریق به کار بستن ایده‌ای بهتر است.

ادعای برنز درباره تضعیف شدید حماس از سوی رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، وادار شدن رژیم صهیونیستی به بازگشت به مناطقی از نوار غزه در ماه‌های اخیر که پیشتر، آن را اشغال کرده گمان می‌کرد از وجود رزمندگان فلسطینی پاکسازی شده است، نشان‌دهنده تجدید قوای حماس و ایجاد سنگرهای جدید در این مناطق است.

رئیس سیا درباره نگرانی‌های جامعه اطلاعاتی بین‌المللی از گسترش درگیری‌ها در منطقه گفت: در میان آژانس‌های امنیتی که با آن‌ها سر و کار داریم، از جمله آژانس‌های اسرائیلیی، نگرانی درباره احتمال گسترش درگیری وجود دارد.

واکنش رئیس سیا به ادعای انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه

مور

احتمال پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» در تهران

در بخش دیگری از این نشست نیز، رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران هنوز هم در پی پاسخ نظامی به رژیم صهیونیستی در پی ترور و به شهادت رساندن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران است، گفت: من گمان می‌کنم که آن‌ها تلاش خواهند کرد و ما نمی‌توانیم در برابر اقدامی که ممکن است ایران آن را امتحان کند خود را بی‌دفاع بگذاریم.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139565 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]