یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ /
139217
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۰

تمایل روسیه به کدام است؛ ترامپ یا هریس؟

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اظهارات رئیس‌جمهور روسیه در حمایت از کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیشتر جنبه طنز داشته است، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، روس‌ها با جمهوری‌خواهان در آمریکا راحت‌تر کار می‌کنند.



به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» اواخر هفته گذشته در «مجمع اقتصاد شرق» که در شهر ساحلی «ولادیوستوک» روسیه برگزار شده بود، در اظهاراتی از «کامالا هریس» برای ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، بعد از آنکه جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حذف شد، «بنابراین اکنون روسیه از جانشین او – کامالا هریس حمایت می‌کند.»

پوتین گفت: «کامالا هریس (معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا) نوعی خنده مسری دارد و این یعنی زندگی با او خوب رفتار می‌کند.»

او افزود: «من زمانی گفته بودم که اگر بتوانیم نامزد مورد علاقه خود را نام ببریم، او جو بایدن است، اما اکنون او در کارزار انتخاباتی شرکت نمی‌کند. او حمایت از هریس را توصیه کرد. بنابراین، این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم… خنده او بسیار جذاب است. یعنی همه چیز خوب است.»

پوتین افزود: «دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا) به اندازه‌ای که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا تا به حال تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، دست به این کار زده است و اگر هریس خوب باشد، شاید از چنین اقداماتی خودداری کند.»

تمایل روسیه به کدام است؛ ترامپ یا هریس؟

پوتین در مجمع اقتصادی ولادی‌وستوک

واکنش‌ها به اظهارات پوتین

این اظهارات پوتین در حمایت از هریس که برخی از کارشناسان بر جنبه طنز و شوخی آن تاکید داشتند با واکنش کاخ سفید روبرو شد و در همین چارچوب «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «پوتین باید صحبت درباره انتخابات آمریکا را متوقف کند.»

او افزود: «آقای پوتین باید صحبت در مورد انتخابات ما را متوقف کند. او نباید به هر طریقی از کسی طرفداری کند. تنها افرادی که باید تعیین کننده رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده باشند مردم آمریکا هستند و ما این کار را انجام خواهیم داد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا  نیز در واکنش به ابراز حمایت رئیس‌جمهور روسیه از رقیب خود یعنی هریس در انتخابات آمریکا گفت: «نمی‌دانم از او (پوتین) تشکر کنم یا خیر.»

او در ضیافتی که به میزبانی باشگاه اقتصادی نیویورک برگزار شده بود  به حاضرین در این ضیافت گفت: «نمی‌دانم آیا باید با او (پوتین) تماس بگیرم و از او تشکر کنم یا خیر. نمی‌دانم حمایت او از هریس را چگونه تعبیر کنم، با این کار به من توهین کرد یا در حق من لطف کرد.»

تمایل روسیه به کدام است؛ ترامپ یا هریس؟

ترامپ و پوتین

حمایت پوتین از هریس طنز و کنایه بود

«اسفندیار خدایی» در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اظهارات اخیر پوتین مبنی بر اینکه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هریس حمایت می‌کند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر همواره دموکرات‌ها مدعی شدند که روس‌ها از ترامپ در انتخابات دفاع می‌کنند و در همین چارچوب در سال ۲۰۱۶ که ترامپ پیروز انتخابات شد ادعاهایی در مورد حمایت روسیه از ترامپ جهت پیروزی در این انتخابات مطرح کردند.

او با بیان اینکه در انتخابات سال جاری نیز برخی از دموکرات‌ها چنین عقیده‌ای را دارند، ادامه داد: پوتین نیز برای جلوگیری از گسترش اینگونه گمانه زنی‌ها به طنز و کنایه گفته که ما در انتخابات از خانم هریس از حزب دموکرات حمایت می‌کنیم.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه به طور معمول مقامات دیگر کشورها به صورت صریح از یک کاندیدای خاص در انتخابات کشورها حمایت نمی‌کنند، گفت: مقامات کنونی کاخ سفید این ادعا را مطرح می‌کنند که کشور روسیه از طریق حملات سایبری و دیگر ابزارهای موجود تلاش دارند بر روی نتایج انتخابات آمریکا اثرگذار باشند موضوعی که روس‌ها بارها آن را رد کردند.

تمایل روسیه به کدام است؛ ترامپ یا هریس؟

هریس و ترامپ 

اظهارات پوتین در حمایت از دموکرات‌ها را نباید جدی گرفت

خدایی با بیان اینکه اظهارات پوتین مبنی بر اینکه این کشور در انتخابات آمریکا از هریس و دموکرات‌ها حمایت می‌کند را نباید جدی گرفت و موضوع مهمی دانست، گفت: این موضع‌گیری پوتین با واکنش منفی کاخ سفید مواجه شد چنانکه آن‌ها از روس‌ها خواستند در انتخابات آمریکا دخالت نکند چون این تصور را دارند که ممکن است این نوع موضع‌گیری پوتین گرچه بیشتر جنبه طنز داشت بر روی جایگاه هریس در بین افکار عمومی تاثیر منفی بگذارد.

روس‌ها علاقه‌مند به حضور جمهوری‌خواهان در کاخ سفید هستند

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان اینکه در چهار سالی که ترامپ مسئولیت کاخ سفید را بر عهده داشت شاهد روابط خوب پوتین و ترامپ بودیم، اظهار کرد: در حال حاضر نیز روس‌ها تمایل دارند که جمهوری خواهان قدرت را در آمریکا در دست بگیرند چرا که عموما برای کار کردن با آن‌ها با مشکل کمتری مواجه می‌شود. دموکرات‌ها قدرت ائتلاف‌سازی در عرصه بین‌الملل را دارند چنانکه در جنگ اوکراین این موضوع را علیه روسیه شاهد بودیم و بایدن اروپا را علیه روسیه در این جنگ بسیج کرد. بنابراین به نظرم روس‌ها علاقه‌مند هستند که جمهوری خواهان مسئولیت در کاخ سفید را بر عهده بگیرند تا هر چه زودتر بتوانند در ارتباط با موضوع جنگ اوکراین با آمریکا به یک توافق برسند، توافقی که ممکن است به راحتی با دموکرات‌ها به دست نیاید.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139217 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]