شنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ /
138949
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸

واعظی: فرصت برای دولت چهاردهم مغتنم است

قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: فرمایش مهم رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار با اعضای دولت چهاردهم، ناظر به موضوع تعامل به نوعی مجوز برای حل و فصل موانع مهم خارجی و مذاکرات بوده و فرصت مغتنم و بسیار خوبی برای دولت چهاردهم است تا وفق از سرگیری برجام و نهایتا لغو عزتمندانه تحریم ها در اقتصاد کشور گشایشی چشمگیر ایجاد شود.



محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت اهتمام دولتمردان برای تحقق اولویت های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: موارد مطروحه در جلسه ای که دولت چهاردهم به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، بسیار حائز اهمیت بود. با التفات به شرایط روز کشور و امید نسبی اجتماعی ایجاد شده نسبت به اقدامات آتی دولت جدید و شخص آقای دکتر پزشکیان برای حل مشکلات و گرفتاری های متعدد کشور، ۱۰ نکته مطرح شده در جریان جلسه مزبور، بسیار مهم و راهبردی بوده است.

این امکان وجود ندارد که پروژه ها و سیاست هایی را اجرایی کنیم که اقشار کم درآمد یا طبقه ای از جامعه تحت فشار قرار بگیرندوی اظهار کرد: در نکته اول، به تربیت مدیران نسل جوان شایسته برای اداره امور کشور در بخش‌های مختلف تاکید شد که این امر، اقدام مطلوبی در چرخش نخبگانی و مدیریتی کشور خواهد بود. ایشان در نکات بعدی به اولویت ها و نترسیدن از موانع اشاره فرمودند و تاکید کردند که توجه به اولویت ها در کارهای زیربنایی و مهم و تاثیرگذار در زندگی مردم امری ضروری است. از سوی دیگر تاکید کردند که نباید از موانع ترسید و باید موانع را دور زد و رو به جلو حرکت نمود.

 قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: ایشان همچنین از عدالت نام بردند که نکته بسیار مهمی است. نمی شود طرح ها، پروژه ها یا سیاست هایی را اجرا کنیم که مع الواسطه آن اقشار کم درآمد یا طبقه ای در جامعه تحت فشار قرار بگیرند و این چنین به شکاف های طبقاتی و گسست اجتماعی دامن بزنیم؛ بنابراین تدوین پیوست عدالت عملیاتی و نه تشریفاتی برای اجرایی شدن هر یک از سیاست ها لازم است. برپایی عدالت در جامعه خیلی مهم است، بالاخص جامعه اسلامی و پایبند به نصوص قرآن کریم. عدالت از بینات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و تراث شیعی هم مملو از عنصر عدالت است.

ضروری است که دولت چهاردهم به کار کارشناسی اعتقاد راسخ داشته باشد و از ظرفیت کارشناسان مومن، توانمند و باورمند به توان داخلی استفاده کنداین فعال سیاسی اعتدالگرا در ادامه بیان کرد: مبحث کارشناس و کار کارشناسی ضروری و حائز اهمیت است و باید برای اتخاذ تصمیم درست و با کیفیت از خرد جمعی و نظرات متخصصین استفاده حداکثری شود. ما در سال های اخیر کمتر به این موضوع توجه کردیم و ضروری است به کار کارشناسی اعتقاد راسخ داشته باشیم.  در خصوص مشورت از کارشناسان نیز به تاسی از شاخصه های طرح شده از سوی امیرالمومنین لازم است از کارشناس بخیل، ترسو و حریص مشورت گرفته نشود و از کارشناس مومن، توانمند، صادق و از همه مهمتر باورمند به توان داخلی و مسلط به سرمایه های ملی مشورت گرفته و استفاده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات جدی کشور اقتصاد است و  یکی از راه حل ها تمرکز بر افزایش تولید است. اگر به تولید بها داده شود، بخش مهمی از مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی حل خواهد شد. فضای مجازی دیگر موضوع حائز اهمیت می باشد؛ رهبری فرمودند امروزه فضای مجازی یک واقعیت در زندگی مردم به شمار می رود. برخی به نادرستی فکر می کنند و از تریبون ها فریاد می زنند که فضای مجازی یک بحث زینتی و حاشیه ای در زندگی مردم است. رهبر انقلاب مطالبه کردند که حکمرانی قانونمند در فضای مجازی ایجاد شود تا مردم با اطمینان، سلامت و امنیت از این فضا استفاده کنند.

وی افزود: نکته راهبردی و بسیار حائز اهمیتی که در فرازی دیگر پیرامون موضوع سیاست خارجی مطرح فرمودند، این بود که به دشمن امید نداشته و منتظر تایید دشمن هم نباشیم. اگر روحیه این گونه باشد اشکالی ندارد که در جاهایی با دشمنان خود به جهت تامین منافع ملی تعامل کنیم اما نباید به آنها امید بسته و اعتماد کنیم. فرمایش مهم ایشان ناظر به موضوع تعامل که به نوعی مجوز برای حل و فصل موانع مهم خارجی و مذاکرات است فرصت مغتنم و بسیار خوبی برای دولت چهاردهم است تا وفق از سرگیری برجام و نهایتا لغو عزتمندانه تحریم ها در اقتصاد کشور گشایشی چشمگیر ایجاد شود.

امید می رود با تیم کارشناسی که امروز سکان وزارت خارجه را در دست گرفته است، مذاکرات در خصوص برجام و رفع تحریم ها از سر گرفته شودواعظی گفت: با تیم کارشناسی و مدیریتی که امروز در وزارت خارجه زمام کار را دست دارند باید بسیار امیدوار بود که مذاکرات در خصوص برجام و رفع تحریم ها شروع شود. از سوی دیگر با اهتمام وزارت اقتصاد و دارایی و همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به رفع موانع برای تعامل مثبت با گروه اقدام مالی FATF  گام های لازم برداشته شود تا شفافیت در تبادلات تجاری و اقتصادی که منجر به برداشتن محدودیت های مبادلات و روابط بانکی خواهد شد به نحو احسن صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقق هر کدام از این نکات و اولویت های مطرح شده، در برخی موارد نیاز به قانون گذاری دارد، در برخی مسائل نیز مستلزم این است که قوای سه گانه وفق همبستگی ملی با یکدیگر هم افزایی کنند و دستگاه ها نیز با یکدیگر کار کارشناسی عمیق انجام دهند. هم اکنون کشورمان، بیش از هر زمان دیگر نیازمند این است تا با اهتمامی جدی به عملیاتی شدن نکات کلیدی مطرح شده بپردازد و این نکات می تواند در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی تاثیرگذاری بسزایی داشته باشد و زندگی جامعه را به سمت بهتر شدن متحول سازد. اگر فضا به سمت بهتر شدن تغییر کند، طبیعی و حتمی است که سرمایه اجتماعی نظام افزایش خواهد یافت.

زمانی که با حکمرانی خردمندانه و رفاه گرایانه دلبستگی مردم به نظام خود افزایش یابد، سیاست های کلان و قوانین بهتر اجرا خواهد شدوی در ادامه بیان کرد: در همه جوامع، افزایش حامیان مردمی دولت و حکومت معادل افزایش سرمایه اجتماعی است و متعاقب آن ضریب آسیب پذیری به شکل مطلوب کاهش یافته و مشکلات داخلی و خارجی کشور و حکومت به مراتب کم تر خواهد شد. زمانی که دلبستگی مردم به دولت و نظام خود به واسطه حکمرانی خردمندانه و رفاه گرایانه روز به روز افزایش یابد ، طبیعی است که سیاست های کلان، مقررات و قوانین بهتراجرا خواهد شد. لذا به ندرت شاهد اعتراضات و نافرمانی های مدنی خواهیم بود. خیلی مهم است که تاثیر تصمیمات و سیاست های اتخاذی خود بر روی زندگی مردم و جامعه ایرانی را بدانیم و بدان هوشیار باشیم و نسبت به آنچه بین مردم و حاکمیت فاصله می اندازد و موجب شکاف تعلق دولت-ملت می شود پرهیز کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ضروری است تا تمام ارکان و منابع انسانی کشور در جهت اجرای این اولویت ها گام هایی سریع، مجدانه و سازنده بردارند. کشوری هستیم که از منابع، ذخائر و ظرفیت بالای نیروی متخصص و مدیران شایسته و فطن برخوردار است. می توانیم خیلی از گره ها، مسائل و نارسایی ها را در داخل حل و فصل کنیم. نمی گویم که از تکنولوژی خارج و تجربیات موفق سایر کشور ها استفاده نکنیم، اما توانایی های داخلی ما بسیار گسترده و قابل بررسی دقیق است. در بعدی دیگر طبیعی است که باید از تجربیات، تکنولوژی و پیشرفت های علمی دنیا نیز استفاده بهینه کنیم؛ البته از علم به روز شده و کیفی و نه آن دسته راه حل و علوم منسوخ شده.

قوه مقننه نقش بسیار مهمی در حرکت دولت داشته و امیدواریم همدلی بین مجلس و دولت تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه داشته باشدوی اظهار کرد: اما اینکه آیا دولت به تنهایی می تواند این حجم از گرفتاری ها و مشکلات را حل کند، پاسخ منفی است. همه باید به دولت کمک کنند. قوه مقننه نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید. به نوبه خود از اقدام فاخر و ملی گرایانه نمایندگان قوه مقننه در جریان اعطای رای اعتماد بی نظیر، به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم سپاسگزاری می کنم و معتقدم که همدلی و همبستگی ملی را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ثبت کردند. امیدواریم این همدلی به همین شکل تا رسیدن به سرمنزل مقصود ادامه یابد. از سوی دیگر روابط و تعامل نزدیک و سازنده ای  که فیمابین دولت چهاردهم و قوه قضائیه ایجاد شده، بسیار مهم است و همه این تعاملات فزاینده ناشی از مشی وفاقی دکتر پزشکیان است.

وی تصریح کرد: : بس ضروری و حتی الزامی است در جهت پیشبرد اهداف کلان کشور صدا و سیمایی داشته باشیم که به عنوان اصلی ترین دستگاه تبلیغاتی و اطلاع رسانی کشور در خدمت سیاست های دولت باشد. متاسفانه مطابق روال گذشته، کم تر این همراهی دیده می شود. باید در این زمینه تجدید سیاست و تحولی مدیریتی شکل بگیرد تا صدا و سیما با وجه وفاقی بدون جناح بندی و گروه گرایی گذشته و امروز خود پا به عرصه اطلاع رسانی ملی بگذارد و به بازافرینی امید و اعتماد اجتماعی و بسط ان که نهایتا تامین و بسط منافع ملی است کمک شایان و درخوری نماید.

واعظی در پایان بیان کرد: خوشبختانه روابط امروز دولت جدید با نیروهای مسلح بسیار خوب و سازنده است. همکاری و تعامل فزاینده با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش پشتوانه خوب و اقدامی سازنده برای دولت و کشور خواهد بود. با همه اوصاف، به نظر می رسد که بعد از انتخابات ریاست جمهوری، فرصت جدیدی برای کشور ایجاد شده و تغییرات محسوس و قابل لمس است و فضای کشور، از فضای یاس و ناامیدی نسبت به آینده در قبل از این نقطه عطف، آرام آرام به فضایی روشن، شفاف و امید آفرین بدل خواهد گشت.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 138949 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]