یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ /
139151
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰

نگرانی غرب از تغییر موازنه‌های سیاسی با از سرگیری فعالیت جنبش‌های دانشجویی

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین، در تغییر معادلات سیاسی و بین‌المللی، گفت: قطعا اعتراضات دانشجویان و فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند هم در انتخابات آینده آمریکا و هم در معادلات بین‌المللی موثر باشد. 



به گزارش ایسنا،  در پی تداوم جنگ غزه و جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی، اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین که ابتدا با برپایی کمپ‌های چادری از دانشگاه کلمبیا آغاز شد، در مدت کوتاهی به دانشگاه‌های سراسر آمریکا و اروپا رسید. این اعتراضات درپی حمایت‌های آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه صورت گرفت.

اعتراضات و تحصن‌ها در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به صورت گسترده برگزار می‌شد تا جایی که دولت‌های غربی اقدام به بازداشت و اخراج دانشجویان کردند در حالی که این تحولات واقعیت غرب و آمریکا را به وضوح نشان داد.  

اکنون نیز با شروع سال تحصیلی جدید در غرب، بسیاری از دولت‌های غربی و آمریکا نگران آغاز مجدد اعتراضات دانشجویان هستند تا مجددا با شکل‌گیری موج تازه اعتراضات، دولت‌ها تحت فشار قرار گیرند. 

علاوه بر این ایالات متحده آمریکا نگران است تا فعالیت و اعترضان دانشجویان بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تاثیر بگذارد ، به همین دلیل جریان‌های شرکت کننده در انتخابات در تلاش هستند تا به نوعی جنگ غزه به مرحله‌ای از ثبات و یا آتش‌بس برسد و تحولات مربوط به اعتراضات دانشجویان نتایج انتخابات آمریکا را دستخوش تغییر نکند. 

نگرانی غرب از تغییر موازنه‌های سیاسی با از سرگیری فعالیت جنبش‌های دانشجویی

حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا

تشدید فعالیت‌های ضد صهیونیستی جنبش دانشجویی در پی کمک غرب به رژیم اسرائیل

«حسن هانی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از فعالیت جنبش‌های دانشجویی اروپا و آمریکا در تداوم حمایت از فلسطین با توجه به آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها اظهار کرد: با توجه به این‌که جنبش دانشجویی در آمریکا یک فعالیت اجتماعی -سیاسی در برابر رژیم صهیونیستی است این فعالیت‌ها در پی کمک کشورهای غربی به این رژیم شدت گرفته است.

وی تصریح کرد: جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین از سال گذشته و بعد از عملیات طوفان الاقصی و کشتار وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شکل گرفته، اکنون به اعتبار این‌که تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا توانستند از طریق فضای مجازی یک تشکل بین‌المللی در برابر ظلم رژیم صهیونیستی شکل دهند، وارد مرحله بسیار حساس و سرنوشت‌سازی شده است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: جنبش‌های دانشجویی در آمریکا و اروپا به‌عنوان جنبش تاثیرگذار در برابر معادلات سیاسی و بین‌المللی نقش خود را ایفا می‌کند،‌ به همین دلیل با آغاز سال تحصیلی در کشورهای غربی دولت‌های اروپایی و آمریکایی به شدت نگران بازگشایی دانشگاه‌ها هستند. قطعا بار دیگر جنبش دانشجویی به عنوان یک جنبش تاثیرگذار وارد عرصه مبارزاتی خواهد شد. 

جنبش‌ دانشجویی؛ ابزار فشار علیه دولت‌های غربی

هانی‌زاده در ادامه اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته این جنبش‌ها به‌عنوان یک ابزار فشار علیه دولت‌های غربی فعالیت خود را تشدید کرده و با توجه به این که هیچ‌یک از مذاکرات آتش بس به نتیجه نرسیده طبیعتا جنبش‌های دانشجویی در آغاز سال تحصیلی مساله فلسطین را در اولویت قرار می‌دهند و شاهد تقابل میان این جنبش و دولت‌های اروپایی و غربی خواهیم بود. 

وی همچنین با تاکید بر این‌که ظرف ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری این جنبش‌های دانشجویی در تغییر موازنه‌های سیاسی موثر خواهند بود، گفت: هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان ثابت کردند سیاست‌شان در ارتباط با اسرائیل یکی است و قطعا این جنبش می‌تواند هم در انتخابات آینده آمریکا و هم در معادلات بین‌المللی موثر باشد. 

نگرانی غرب از تغییر موازنه‌های سیاسی با از سرگیری فعالیت جنبش‌های دانشجویی

اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی

تاثیر فعالیت جنبش‌های دانشجویی بر مذاکرات آتش‌بس

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت جنبش‌های دانشجویی بر مذاکرات آتش‌بس نیز گفت: در طول ۱۱ ماه گذشته ۱۶ دور مذاکره انجام شده و تمام این مذاکرات با شکست مواجه شده، اما اخیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد کابینه نتانیاهو به دلیل گسترش اعتراضات و فشار دموکرات‌ها برای پذیرش آتش‌بس،‌ او را تحت فشار قرار داده است، از طرفی دموکرات‌ها احساس می‌کنند که «کامالا هریس» نامزد دموکرات‌ها می‌تواند در انتخابات در مقابل ترامپ به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان پیروز شود، به همین دلیل دموکرات‌ها از هم اکنون به نتانیاهو فشار می‌آورند تا سریعا آتش‌بس را بپذیرد. 

هانی‌زاده یادآور شد: اما بنیامین نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس مشکل ایجاد کرده و سنگ‌اندازی می‌کند و آن هم بحث تسلط ارتش رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا است. این موضوع مذاکرات را طولانی و با چالش مواجه کرده است، این احتمال وجود دارد در آبان ماه فشارها به نتانیاهو از سوی دموکرات‌ها افزایش پیدا کند.

وی در پایان افزود: مساله مهم دیگری که وجود دارد، این است که دولت مصر به‌عنوان کشور عربی تاثیرگذار در مذاکرات آتش‌بس، گلایه‌های زیادی به اتحادیه اروپا دارد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سعی می‌کند ارتش این رژیم در فیلادلفیا گذرگاه زمینی بین مصر و غزه را اشغال کند که همین مساله می‌تواند چالش امنیتی برای مصر باشد و با روح قرارداد کمپ دیوید و اسلو مغایرت دارد. 

انتهای پیام 

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 139151 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]